שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סיכום 2018 בתקדין: מה היו הכתבות הבולטות של השנה החולפת?

חדשות

סיכום 2018 בתקדין: מה היו הכתבות הבולטות של השנה החולפת?, צילום: pixabay
סיכום 2018 בתקדין: מה היו הכתבות הבולטות של השנה החולפת?
02/01/2019, עו"ד לילך דניאל

ברוכה הבאה 2019: לרגל השנה האזרחית החדשה חזרנו אל כמה מהכתבות שבלטו בשנה החולפת בתקדין, שעסקו בנושאים מגוונים מעולם המשפט ועריכת הדין – האלימות נגד עורכי הדין, תנאי העבודה, סקירה של ההיסטוריה הפסיקתית של המדינה לרגל 70 שנות משפט ועוד

שנת 2018 הסתיימה, וזה הזמן לסכם ולהתבונן אחורה אל עבר 10 כתבות שבלטו אצלנו במיוחד בשנה החולפת ועסקו בנושאים מגוונים מעולם המשפט ועריכת הדין.

1. האם עורכי הדין הם עבדים מודרניים? בכתבה שפורסמה לקראת חג הפסח ועמדה בסימן "עבדות מודרנית", עסקנו בתנאי העבודה הקשים שחווים רבים מהעוסקים במקצוע המשפטים. במסגרת זו שוחחנו עם כמה עורכי דין ומתמחים, שסיפרו על החוויות הקשות שחוו בשוק העבודה ותיארו מציאות לא פשוטה שכללה בין היתר שגרה של צעקות, השפלות, עבודה בשעות ארוכות, ביצוע שליחויות ועבודה לא משפטית, שכר נמוך ועוד. "עורכי הדין, בעיקר השכירים והצעירים שבהם, נזרקים לשוק עבודה פראי ומשולח רסן", אמרה אחת מעורכות הדין עמן שוחחנו. "שעות עבודה מרובות ולא תמיד מוצדקות, שבמהלכן, אם אתם במשרד קטן, אתם תמצאו את עצמכם מחליפים את המזכירה כשהיא איננה, לא זוכים לקרדיט כי הבוס זקוק לו בעצמו, מקבלים מתנה לחג בשווי 100 ש"ח ובאופן כללי מצופה מכם לומר תודה על שהמשרד בכלל קלט אתכם. תרבות ה"עבוד עד שתצא נשמתך" מושרשת עמוק מאוד בפרופסיה שלנו וחבל שכך".

2. 70 שנות משפט ישראלי - שנת 2018 הייתה גם השנה שבה מדינת ישראל חגגה 70 שנה להיווסדה. בכתבה הנרחבת הזו, חזרנו אל כמה מציוני הדרך הבולטים בפסיקה הישראלית לאורך השנים ובחרנו 3 פסקי דין בולטים מכל עשור בתולדות המדינה, שהשפיעו כל אחד בתחומו ומתכתבים באופן ישיר עם תולדותיה – המאבקים על דת ומדינה, זיכרון השואה, המלחמה בטרור, המהפכה החוקתית ועוד. בין פסקי הדין שנבחרו: קול העם, משפט אייכמן, בנק המזרחי, אפרופים, אליס מילר, אלאור אזריה ועוד.

3. המשפטנים המובילים מקהילת הלהט"ב – אחת מהכתבות הבולטות באתר בשנת 2018 הייתה ללא ספק הרשימה של 30 משפטניות ומשפטנים המשתייכים לקהילת הלהט"ב בישראל, אותה ריכזנו יחד עם האגודה למען הלהט"ב. בראש הרשימה ניצב הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף שרון אפק, וניתן למצוא בה בנוסף גם שורת שופטים, משפטנים, ח"כ, אישי ציבור ועורכי דין הממוקמים כיום בעמדות מפתח של המערכת המשפטית והאקדמית במדינה ועוסקים בפעילות ענפה במגוון תחומים. בנוסף, נבחרו גם 3 משפטנים מבטיחים מתחת לגיל 30, המהווים את "הדור הבא" של הקהילה המשפטית הגאה.

4. מקצוע בהצפה – המאמר שכתב עו"ד איתן ארז, מבכירי המשפטנים בארץ, בנושא הצפת המקצוע זכה לעניין רב בקרב הקוראים ולא בכדי - מדובר בנושא "חם" במיוחד בקהילה המשפטית, העוסקת בו חדשות לבקרים. לדעת עו"ד ארז, הצפת המקצוע כבר איננה בעיה של ציבור עורכי הדין או של הסטודנטים בלבד, אלא היא הפכה לבעיה לאומית. "מדינה שיש בה 9 מיליון תושבים איננה זקוקה ל70,000 עורכי דין, כפי שהיא אינה זקוקה ל-70,000 פסיכולוגים או ל-70,000 שמאי מקרקעין", אומר עו"ד ארז וטוען כי נדרש פתרון משולב ואמיץ שיכלול בין היתר סגירת 3 מכללות למשפטים לפחות, הסבת מקצוע המונית לעשרות אלפי עורכי דין ועוד.

5. ישבה בעבודה באפס מעשה ותפוצה במאות אלפי שקלים – לא מעט סיפורים פיקנטיים ומשונים היו לנו השנה באתר. במרכזו של אחד מהם עובדת ותיקה בבנק דיסקונט שבמשך שנים ישבה באפס מעשה בעבודה לאחר שהתפקיד בו עסקה התייתר. על אף שהמשיכה להגיע לעבודה כרגיל, בשלב מסוים החליט הבנק לרשום לה ניצול ימי חופשה ובהמשך אף רשם אותה כמי שנמצאת בחל"ת. בית הדין לעבודה קיבל את תביעתה ופסק לה פיצוי של כ-300 אלף שקל, לאחר שקבע כי מדובר בהתנהלות כוחנית וחד צדדית מצד הבנק, אשר מהווה פגיעה בכבודה של התובעת וזכויותיה הבסיסיות. סיפורים נוספים שבלטו בז'אנר הזה: סטודנט בן 56 ששלח מתחזה בן 20 להיבחן במקומו באוניברסיטה, אדם שתבע פיצוי של 15 אלף שקל לאחר שחויב ב-5 שקלים יותר על מנת פלאפל, אדם שתבע את אל-על על כך שהגישה לו אוכל ממחלקת תיירים לאחר ששודרג למחלקת עסקים בחינם ותובעת שצולמה עם פה מלא אוכל בקניון ולאחר מכן גילתה כי תמונתה מתנוססת על גבי פרסומות באוטובוסים בכל רחבי העיר.

6. פרשת המסרונים – שנת 2018 החלה עם חשיפת התכתבות דרמטית ושנויה במחלוקת בין שופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פוזננסקי-כץ, לבין עו"ד ערן שחם-שביט, ששימש כחוקר מטעם הרשות לניירות ערך בתיק 4000 (פרשת בזק). על פי הפרסום, השניים החליפו הודעות וואטסאפ בנוגע להארכות המעצר של החשודים בפרשה ותיאמו ביניהם לכאורה את ההליך. הפרשה סיפקה כותרות לא מעטות לאורך החודשים הבאים, שעסקו בגינויים מכל עבר, תגובות מבכירי המערכת בכל במה אפשרית, קביעת נוהל להסדרת ממשק העבודה בין שופטים וגורמי תביעה והעמדתה לדין משמעתי של השופטת פוזננסקי-כץ, מהלך שהסתיים ממש ביום חמישי האחרון כשבג"ץ ביטל את החלטת בית הדין המשמעתי לשופטים להדיח אותה מכהונתה. כך או כך, הפרשה הזו תיזכר לעד כפרשה עגומה שהציפה אל פני הקרקע כשלים חמורים במערכת המשפט והוכיחה שגם שופטים לא חפים מטעויות.

7. ועדת האתיקה מציגה: חידוד נהלים – בנובמבר האחרון פרסמה לשכת עוה"ד מקבץ של החלטות עקרוניות שניתנו בידי ועדת האתיקה הארצית, אשר עסקו בנושאי פרסומת, ניגוד עניינים וכתבי טענות. באחת ההחלטות, שעוררו סערה בקרב עורכי הדין, קבעה הועדה כי שימוש באפליקציות המקליטות באופן אוטומטי את כל השיחות המתקיימות באמצעות הטלפון הסלולרי – עשויה לעלות כדי עבירה אתית: "עורך הדין אשר עושה שימוש במכשיר המקליט שיחות באופן אוטומטי, בין אם מדובר באפליקציה שהותקנה ע"י עורך הדין ובין אם בתוכנה מובנית במכשיר הטלפון – לכאורה עובר עבירה אתית". עוד נקבע בין היתר כי נאסר על עורך דין להעניק ייעוץ בטלפון בחיוב לפי דקות שיחה, כי אין לפרסם על פגישת ייעוץ "ללא עלות" וכי פרסומת במסגרתה מתחייב עורך הדין על תוצאה, כגון זכייה, "ניצחון בהליך", הקטנת חובות או מחיקתם – היא פרסומת מטעה העומדת בניגוד לכללים.

8. מכות, איומים וקללות: איך עוצרים את האלימות נגד עורכי הדין? בכתבה הזו עסקנו באלימות המופנית כלפי עורכי דין על רקע עיסוקם, תופעה שלצערנו כבר אינה נדירה כלל וכוללת לא אחת איומים, קללות, אלימות פיזית וגם טרור רשתי. עורכי הדין עמם שוחחנו במסגרת הכתבה, סיפרו על אירועים מדאיגים מאד שחוו על בשרם ותיארו מציאות לא פשוטה של אלימות המופנית כלפיהם רק בשל היותם עורכי דין העושים את עבודתם. עוד שוחחנו עם עו"ד יוסף ויצמן, המשנה לראש הלשכה ומי שלקח על עצמו להילחם בתופעה, שאמר: "לא אשקוט עד שהעונש על תקיפת עורכי דין יושווה לתקיפת רופאים ועובדי ציבור".

9. בואו נעשה לנו חג – בכתבה שפרסמנו לרגל חג הפסח, עסקנו ב-"10 המכות" שעמן מתמודדת מערכת המשפט הישראלית על בסיס קבוע. בין ה"מכות" שמנינו היו הצפת המקצוע, המוניטין הירוד, הפרוצדורה המייאשת וגם "נט המשפט", ושמענו מעורכי הדין מה הם חושבים עליהן. בהמשך השנה פרסמנו גם כתבה חגיגית לחג השבועות, בה מנינו את "10 הדיברות" לעורכי הדין, כללים בסיסיים שרצוי שכל עורך דין יפעל לפיהם, וביקשנו מכמה חברים למקצוע לכתוב עליהם מספר מילים ולהביע את דעתם בנושאים של הופעה מוקפדת בבית המשפט, התנהלות ראויה ברשתות חברתיות, כיבוד קולגות ועוד.

10. דרושים: פודקאסטים משפטיים – בכתבה שפרסמנו כאן ביולי האחרון, עסקנו בנושא של פודקאסטים (תכניות מוקלטות בפורמט של רדיו) ועל המחסור בפודקאסטים משפטיים המוגשים בשפה העברית. במסגרת הכתבה, שוחחנו עם יוצרים ומגישים של 3 פודקאסטים משפטיים כחול-לבן ושמענו מהם מה הוביל אותם להקים פודקאסט, איזה תגובות הם מקבלים, איך הם חושבים על רעיונות ומה דעתם על "סצנת" הפודקאסטים המשפטיים הישראלית.

רוצים להישאר מעודכנים בחדשות משפטיות גם ב-2019? מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ובטוויטר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:39
קומיט וכל טופס במתנה