שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תגובות קשות בקהילה המשפטית לפרשת השופטת פוזננסקי כץ

חדשות

תגובות קשות בקהילה המשפטית לפרשת השופטת פוזננסקי כץ, צילום: השופטת רונית פוזננסקי כץ. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
תגובות קשות בקהילה המשפטית לפרשת השופטת פוזננסקי כץ
26/02/2018, עו"ד לילך דניאל

סערה בעקבות חשיפת חדשות 10 אמש אודות ההתכתבויות הפסולות בין השופטת בתיק בזק, רונית פוזננסקי כץ, לבין נציג הרשות לני"ע בעניין הארכות המעצר של החשודים בפרשה. שופט לשעבר: "הדבר לא פחות ממדהים, עדיף לשופטת שהחליפה מסרונים עם פרקליט שתתפטר מיד". סניגור בכיר: "מדובר ברעידת אדמה של ממש"

אמש (א') נחשפה בחדשות ערוץ 10 התכתבות שנויה במחלוקת בין שופטת בית משפט השלום בתל אביב רונית פוזננסקי-כץ לבין עו"ד ערן שחם-שביט, מי שמשמש כחוקר מטעם הרשות לניירות ערך בתיק 4000 (פרשת בזק). על פי הפרסום, השניים החליפו הודעות וואטסאפ בנוגע להארכות המעצר של החשודים בפרשה ותיאמו ביניהם את ההליך: "לפחות הבשורות הטובות שאור ועמיקם ישוחררו מחר בתנאים", כתב החוקר לשופטת, "תיראי מופתעת". "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת", ענתה לו השופטת. "סטלה ואיריס נבקש מחר ימים ספורים", השיב שחם שביט. "יבקשו 3, את בהחלט יכולה לתת יומיים".

בעקבות חשיפת הפרשה הודיעה השופטת פוזננסקי כץ לנשיא בית משפט השלום בתל אביב, השופט אביחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לפרשה, והיא תוחלף בשופט עלאא מסארווה. כמו כן הודיע הנשיא דורון לנשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות כי עד לסיום הליך הבירור בפני נציב התלונות על שופטים לא יתקיימו ולא ישמעו דיונים בפני השופטת, המצויה בשלב זה בחופשת שבתון. עו"ד שחם-שביט מצדו הודיע ליו"ר הרשות לני"ע כי הוא יוצא לחופשה מיידית עד לסיום הבירור בעניינו.

במקביל, כבר אמש פנו הנשיאה חיות ושרת המשפטים שקד לנציב התלונות על השופטים בבקשת בירור דחופה בעניין. הבוקר פרסמה הנשיאה חיות מכתב בנושא לשופטי ורשמי מערכת המשפט, בו כתבה בין היתר: "בבוקר זה שאינו פשוט לכולנו, אני מבקשת לחזק את ידיכם ולהביע בפניכם את הערכתי הרבה לעבודתכם המאומצת והמסורה. אנו השופטים, השופטות, הרשמים והרשמות ערבים זה לזה בכל מעשינו ועל כן, אנא היו זהירים בדבריכם ובהתנהלותכם ומעל לכל, אל תיפול רוחכם. נמשיך כולנו לעשות את מלאכתנו במקצועיות ובאמונה ונמשיך לעשות כל שניתן על מנת לשמר את אמון הציבור במערכת בתי המשפט שלנו, המונה למעלה מ-700 שופטים ורשמים בכירים יישרי-דרך המשקיעים בכל ימות השנה את מלוא מרצם ומשאביהם בביצוע תפקידם".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התגובות לפרשה נעות בין קריאות להתפטרות השופטת ובין קריאות שלא לחרוץ את דינה בשל טעות אחת. ממשרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את האירוע.. האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית. מדובר באירוע חריג ומצער". עוד נכתב כי הוחלט לפתוח בחקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עו"ד שחם-שביט וכי הוא לא יטפל עוד בפרשת בזק.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה היום: "הזדעזעתי יחד עם כל אזרחי מדינת ישראל. ההתכתבויות שנחשפו בתקשורת בין השופטת לחוקר הרשות לני"ע במסגרת הארכות המעצר בפרשת תיק 4000 הן פגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט. מיד לאחר שידור הכתבה פניתי יחד עם נשיאת העליון לנציב תלונות הציבור על שופטים בבקשה שיערוך בירור בדחיפות. היועמ"ש ופרקליט המדינה מלווים את הפרשה באופן אישי וככל שידרש החקירה תעבור למישור הפלילי עפ"י החלטתם בלבד. אני מציעה לכולם להתאזר בסבלנות עד לסיום הבירור. מדינת ישראל היא מדינת חוק ולא עורפים ראשים בכיכר העיר. אני בטוחה שמערכות אכיפת החוק יגיעו לחקר האמת ללא מורא. אנו מחכים לדוח הסופי ונטפל בכשלים. אני מודיעה כך: אם יודע על שופט שסרח – הוא לא ישאר שופט. אם יהיה צורך – אכנס את הועדה לבחירת שופטים ונפעיל את סמכות ההדחה. מדינת ישראל אינה מדינה מושחתת, מערכת המשפט בישראל אינה מושחתת".

שופט בדימוס: "שופט לא ישלח מסרונים כאלה גם לא לאשתו"

ומה אומרים בקהילה המשפטית? יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, אמר הבוקר בראיון לרשת ב' "זה נראה רע מאוד. שופט לא אמור להתכתב לפני הארכת מעצר עם אף צד. אי אפשר לקבל את זה. מדובר בשופטת מוערכת שחוץ מהפרשה הזו יש עליה ביקורות מצוינות. שופט לא אמור לתת תחושה שהמשחק מכור. בטח לא כשמדובר בדיני נפשות. מה שהתגלה אתמול הוא עילה להרחקת השופטת והתובע מתפקידם. הכוח של מערכת המשפט הוא האמון בה. כששופט עושה דבר כזה הוא פוגע בקודש הקודשים של מערכת המשפטית. הוא צריך להיענש. כס המשפט זה לא מקומו". השופטת בדימוס עדנה בקנשטיין התראיינה אף היא ברשת ב' ואמרה בין היתר "זה לא יעלה על הדעת. מדובר בשיח אסור. כשהייתי שופטת לא עלה בדעתי שמישהו יעז להתכתב איתי או שאענה לו. עורכי דין לא פונים אישית לשופט. בוודאי שלא עם התוויית קו בהחלטה.

שופט בית משפט השלום בת"א לשעבר, דניאל ארנסט, הגיב אף הוא לפרשה ואמר "הדבר לא פחות ממדהים כי שופטים לא עושים דברים כאלה, יש אתיקה. השופטים עוברים קורסים. כל שופט יודע שפעולה כזו אסורה, והדברים נאמרו ונלמדו לא פעם. עדיף לשופטת שהחליפה מסרונים עם פרקליט שתתפטר מיד. עדיף לה ולמערכת המשפט כולה. הדבר עשוי לחסוך לה ייסורים של כמה חודשים עד שתפוטר, ואולי הדבר גם יחסוך חקירה פלילית בפרשה... מניסיוני אני אומר: שופט לא ישלח מסרונים כאלה גם לא לאשתו. השופטים ממדרים, לא מדברים על תיקים ועל נאשמים. גם לא עם חברים ולא עם שופטים אחרים ולא עם בכירים מהם בשיפוט. המקרה שנחשף הוא החריג של החריג".

גם בקרב הסניגורים נשמעה פליאה בעקבות חשיפת הפרשה. עו"ד טלי גוטליב אמרה בתגובה: "הופעתי בפניה עשרות רבות של דיונים בתיקים מורכבים. זו שופטת מקצועית, אמיצה, הגונה ישרה וחומלת, ואני לא אתן לטעות אחת לקחת את פועלה האדיר ממנה". הסניגור עו"ד קובי שקלאר כתב בין היתר בדף הפייסבוק שלו: "בלון האובייקטיביות השיפוטית התפוצץ הערב בקול נפיחה רעשנית והותיר אחריו עננת סירחון כבדה של שיבוש הליכי חקירה ומשפט, מירמה והפרת אמונים ומגוון רחב של עבירות אתיות, מוסריות ואף פליליות... צר לי על השופטת, אני מחבב אותה, מכיר אותה שנים רבות עוד לפני לימודי המשפטים, אח"כ מהתמחותה בבית המשפט ובפרקליטות ומעבודה משותפת בתיקים פליליים משני צידי המתרס. אבל דבר כזה - בתמימותי - לא הכרתי ולא צפיתי. שופט שמתכנן את הבעות פניו ביחד עם החוקר, כשהתוצאות נקבעות ביניהם מבעוד מועד, כשברור שהשיחה אינה ראשונה, שיש מערכת יחסים קודמת, מתווה מתוכנן , כשברקע עצורים שאיבדו את עולמם ובחזית - פסטיבל המסיכות חוגג למצלמות, מעשה משפט מכור מראש. עבורי זאת רעידת אדמה של ממש".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:89
קומיט וכל טופס במתנה