שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק חדלות פירעון עבר בכנסת: "מעבר מרדיפת חייבים לשיקום כלכלי"

חדשות

חוק חדלות פירעון עבר בכנסת: "מעבר מרדיפת חייבים לשיקום כלכלי", צילום: getty images Israel
חוק חדלות פירעון עבר בכנסת: "מעבר מרדיפת חייבים לשיקום כלכלי"
06/03/2018, עו"ד לילך דניאל

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי העתיד לחולל רפורמה מהותית בתחום. ח"כ מרב מיכאלי: "מדובר במהפכה; הצלחנו להשיג הגדרה של תנאי מחיה וכבוד לחייבות וחייבים"

כחודש לאחר שאושרה בוועדת החוקה בתום כשנה וחצי של דיונים ממושכים, אישרה אתמול (ב') מליאת הכנסת בקריאות שניה ושלישית את הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי העתידה לחולל שינוי מהותי בתחום. במסגרת הצעת החוק, מוצע לצמצם את דיני הקדימה ובפרט את דין הקדימה שניתן לרשויות שלטוניות, ובמקביל להעביר חלק מהעדיפות הניתנת לבעלי שעבוד צף (לרוב, הבנקים) לטובת הנושים הכלליים הלא מובטחים (שהם לרוב ספקים או לקוחות). בדרך זו מחוללת הצעת החוק שינוי מהותי בסדר הפירעון כדי להגדיל את השוויון בין הנושים ולחזק את מעמד הנושים הכלליים (הלא מובטחים).

לפי הצעת החוק המקורית המדינה אמורה הייתה לקבל עדיפות על חובות מס שהיא פרסה אך במהלך הדיונים קבעה הוועדה שלא כל פריסה תזכה את המדינה בעדיפות על הנושים הקטנים אלא רק חלק מהפריסה ובתנאי שהיא עומדת בתנאים מסוימים. מענה נוסף לנושים הקטנים היה הסדר טוב יותר בנושא הריבית על החובות שנועד לצמצם את הפערים בין הנושים הגדולים שמקבלים ריבית גבוהה על חובותיהם כמו הבנקים לבין הנושים הקטנים. הוועדה צמצמה את הפער ביחס להסדר הריבית על החובות בין הנושים הגדולים לקטנים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בנוסף, לפי הצעת החוק במקום הליכים נפרדים של הפטר ופשיטת רגל - ההפטר יהפוך להיות חלק מובנה מהתהליך וכך חייבים יקבלו במצב רגיל הפטר תוך 4 שנים, החייבים החלשים ביותר יקבלו הפטר תוך כשנה ומי שלא פעל בתום לב יתעכב בקבלת ההפטר לעיתים שנים רבות.

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "ההצעה מבקשת ליצור מסגרת חקיקתית אחת אשר תחול גם על יחידים וגם על תאגידים, ותסדיר את כל היבטי חדלות הפירעון. היא מעמידה את השיקום הכלכלי כערך מרכזי של הליכי חדלות פירעון של יחידים, ובמידה רבה גם של תאגידים, מתוך מגמה שחייב שנקלע לסיטואציה של חדלות פירעון (פשיטת רגל) בשל טעויות שעשה בתום לב, מה שמכונה "תאונה כלכלית", יוכל להשתקם ולחזור לעבוד ולהתפרנס כאזרח מהשורה. זה גם טוב לאדם עצמו, אבל גם טוב לחברה בכללותה. מצד שני, ההצעה אינה מוותרת על ההתייחסות המחמירה למי שהגיע למצב של חדלות פירעון בשל חוסר תום לב, או מי שנוהג בחוסר תום לב ומנצל לרעה את הליכי חדלות הפירעון עצמם."

ח"כ מירב מיכאלי בירכה על ההישג: "מדובר במהפכה ומעבר מרדיפת החייבים וביושם, לשיקום כלכלי. הצלחנו להשיג הגדרה של תנאי מחייה בכבוד של חייבים גם כשיעקלו להם נכסים, הקפדה על חלופת מגורים ושלא ישאירו אנשים ללא קורת גג ויבוטל האמצעי הדרקוני של השארת אנשים ללא רישיון נהיגה."

ח"כ נורית קורן: "זה חוק משמעותי ביותר. אם לא נשגיח שאנשים שנפלו לתהום לא יכולים לצאת לדרך חדשה ללא שיקום כלכלי, הם לעולם לא יחזרו למסלול חיים תקין. הדבר החשוב ביותר הוא שאנשים ישלמו את החובות ושאחר כך יוכלו לחזור למסלול חיים תקין".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:131
קומיט וכל טופס במתנה