שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ דחה עתירה להפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע בשל המלחמה

חדשות

בג"ץ דחה עתירה להפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע בשל המלחמה, צילום: pixabay
בג"ץ דחה עתירה להפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע בשל המלחמה
14/02/2024, עו"ד שוש גבע

בג"ץ קבע כי על אף שהמענה שניתן כיום לצרכי התחבורה של משרתי הביטחון מעורר קשיים מסוימים, אין לומר כי הוא אינו סביר באופן קיצוני. רשויות המדינה שקלו את העלויות הכרוכות בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת אל מול הביקוש, ובחרו להפעיל מערכי היסעים מטעם הצבא וליתן פתרונות נקודתיים ככל שנדרש

 

העותרים מבקשים לקבוע שעל המדינה חלה חובה לספק מערך היסעים לצרכי תחבורה חיוניים של משרתי כוחות הביטחון, הסדירים והמילואים, במהלך סופי השבוע, נוכח המצב הביטחוני בארץ. מזה כארבעה חודשים, מאז מתקפת הטרור הרצחנית, ישראל נתונה במצב חירום לאומי ומנהלת מלחמה קשה בדרום ומערכה מורכבת בצפון. בתקופה זו גויסו כ-350 אלף חיילות וחיילים לשירות מילואים. החל מיום שבעה באוקטובר משרד התחבורה הפעיל מערכי היסעים ותחבורה ציבורית במהלך סופי השבוע, בין היתר לטובת שימושם של משרתי שירות הביטחון. מערך ההיסעים פעל במשך ארבעה שבועות אך בהמשך הוחלט על הפסקת הפעלתו בשל השימוש המועט בתחבורה הציבורית בסופי השבוע שקדמו לכך.

לטענת העותרים, קיים צורך ממשי ודחוף בהפעלת מערך היסעים למשרתי כוחות הביטחון במהלך סופי השבוע. ביטול התחבורה הציבורית במהלך סופי השבוע מהווה פגיעה חמורה בזכויות משרתי הביטחון – חירות, חופש התנועה, חופש מדת ופגיעה באוטונומיה, וההחלטה התקבלה מבלי שנשקלו כלל השיקולים הרלוונטיים.

כב' השופט י' עמית פסק כי יש לדחות את העתירה. אכן העתירה מעלה סוגיה ציבורית חשובה בכל עת, ובתקופה האחרונה ביתר שאת, כאשר משרתי כוחות הביטחון, וביניהם חיילי המילואים, עושים לילות כימים כדי להגן על ביטחון מדינת ישראל ותושביה, לעיתים קרובות על חשבון משפחה, עבודה, ולימודים. אין חולק כי יש לספק למשרתי המילואים את המעטפת הנדרשת הטובה ביותר לביצוע תפקידם, ובין היתר, את האפשרות להתנייד מהבית לבסיס ובחזרה, יחד עם זאת, בעת הזו העתירה אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית. ההחלטה אם להפעיל מערך היסעים לטובת משרתי הביטחון, בין אם בהסתמך על תחבורה ציבורית המופעלת על ידי משרד התחבורה, ובין אם בהסתמך על מערך היסעים של הצבא או משרד הביטחון, נטועה בשיקול דעתן המקצועי של הרשויות הנוגעות בדבר, ומשכך, היקף התערבותו של בג"ץ יהא מצומצם. כך ביחס לשיקול דעתו המקצועי של משרד התחבורה וכך גם ביחס לשיקול דעתו המקצועי של הצבא.

זאת ועוד, נקבע כי נעשה מאמץ "לתפור" מענה תחבורתי בהתאם לצרכים המשתנים ביחידות צה"ל השונות, וקשה לטעון כי לא נבחנו אלטרנטיבות או שלא מופעלים פתרונות אחרים חלף הפעלת תחבורה ציבורית במהלך סוף השבוע. כך, בין היתר, נמסר כי חטיבת התובלה במשרד הביטחון מקצה אמצעים להסעת חיילים לחופשה, תוגברו כמויות הרכבים ביחידות השונות, ובמקרים שבהם לא ניתן מענה תחבורתי, למשרתים ניתנת האפשרות להישאר ללון בבסיס או באכסניה באזור מטעם הצבא. אכן, הפתרון המוצע אינו המענה המיטבי, באשר מי שסיים את משמרתו במהלך השבת או קיבל חופשה קצרה של מספר שעות, מעדיף מן הסתם להעביר את הלילה בביתו. עם זאת, יש לזכור כי צה"ל מפעיל כיום מערך של מאות אלפי חיילות וחיילים, הפועלים בבסיסים רבים הפרושים לאורכה ולרוחבה של המדינה, ומתן פתרונות רוחביים לצרכי הנסיעה המשתנים של משרתי הביטחון, אינם נותנים בהכרח פתרון לכלל מקרי הקצה האפשריים, וניתן להניח כי המענה הכללי שניתן על ידי צה"ל איננו ממצה. עדיין, אין לומר כי המצב הנוכחי אינו סביר באופן קיצוני המצדיק את התערבותו של בג"ץ. חזקה על רשויות המדינה כי שקללו את השיקולים השונים הצריכים לעניין, לרבות העלויות הכרוכות בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת אל מול הביקוש, ולסופו של יום בחרו להפעיל מערכי היסעים מטעם הצבא וליתן פתרונות נקודתיים היכן שמתעורר הצורך בכך. הגם שניתן היה לחשוב על פתרונות אחרים, אין דרכו של בית המשפט להיכנס בנעלי הרשות, ואין הוא מחליף את שיקול דעתה של הרשות בשיקול דעתו שלו. נוכח האמור, נקבע כי על אף שהמענה שניתן כיום למשרתי הביטחון מעורר קשיים מסוימים, ובמקרים פרטניים איננו הפתרון המיטבי – לא נמצא כי נפל פגם חמור בהתנהלות המדינה המקים עילה להתערבות. כמו כן, תהא נכונות מטעם משרד התחבורה להפעיל מערכי תחבורה נוספים בשבת ובחול ככל שיהא צורך בכך בהתאם למכלול הנסיבות ולצרכי הביטחון. הגורמים הרלוונטיים ימשיכו ויבחנו את הצורך בהפעלת פתרונות נקודתיים נוספים ככל שהדבר יידרש, והדבר יוצף במעלה שדרת הפיקוד, כמקובל. יש לקוות כי כך אכן יעשה.

לסיכום, העתירה נדחית.

העותרים יוצגו ע"י: עו"ד שינוולד;  המשיבים יוצגו ע"י: עו"ד נטע אורן; עו"ד מוריה פרימן

בג"ץ  9205/23

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה