שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם ניתן למחוק רישום פלילי?

חדשות

האם ניתן למחוק רישום פלילי?, צילום: pixabay
האם ניתן למחוק רישום פלילי?
18/12/2018, כתיבת מומחים

רישום פלילי הוא רישום שאיש לא היה רוצה בו – לא עבריינים מורשים וגם לא אנשים ללא כל עבר פלילי שהגיעו לחדר החקירות. עוד לפני שמבררים את הסיבה לרישום הפלילי ועוד לפני שפונים לעורך דין במטרה לנסות למחוק אותו, יש להבין כי הרישום הפלילי משפיע באופן ישיר על חייו הנורמטיביים של הפרט ועל השתלבותו בחברה.

הקשיים בהם עתיד לפגוש האדם המחזיק ברישום הפלילי נוגעים לעולמות שונים, כאשר המקום בו מוצאים קושי רב הוא בעיקר בעולם התעסוקה. לא אחת, בראיונות עבודה נדרש המרואיין להציג תעודת יושר. מטרתה של התעודה היא להבטיח כי האדם ללא כל עבר פלילי. כאמור, אדם המחזיק ברישום פלילי לא יוכל להציג את תעודת היושר, כך שלצד המבוכה הגדולה, הוא גם הופך ממועמד לגיטימי לאדם שלא מעוניינים להעסיק אותו. הרישום הפלילי מתבצע במקרים בהם האדם שהורשע קיבל עונש מאסר של יותר משלושה חודשים.

את הרישום ניתן למחוק בשתי דרכים: הדרך הראשונה היא עם המתנה לתקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מושפעת מגילו של הנאשם, האם הוא קיבל עונש מאסר וגם אורכה של תקופת המאסר, כאשר לאחריה הרישום נמחק באופן אוטומטי.

הבעיה הגדולה היא שמדובר על מספר רב של שנים, כך שאדם בעל אותו רישום יכול למצוא עצמו תקוע בחייו עם חוסר יכולת להתפתח ולהשתלב בחברה כאדם מן השורה. האפשרות השניה שלא כולם מודעים לה היא פנייה אל נשיא המדינה בבקשה לחנינה. מידע נוסף ניתן למצוא באתר של עורכי דין מנשה רון:

https://www.mr-adv.co.il/

רישום פלילי ורישום משטרתי – יש הבדל בין סוגי הרישומים?

לא אחת נוצר בלבול בין שני סוגי הרישומים, וחשוב להבין את המשמעות המגולמת בכל אחד מהם. ברשותה של משטרת ישראל תיעוד מלא של המרשם הפלילי. המשמעות היא שכל עוד ישנם תיקים הנמצאים בחקירה, או לחילופין תיקים שנסגרו, הרי שהם ברשות משטרת ישראל. מנגד, הרישום הפלילי נוגע בהתייחסותו של בית המשפט באשר לאדם שהורשע, עם התייחסות לכל ההליך הפלילי הרלוונטי לאותו האדם.

האם ניתן לפעול לטובת מחיקת הרישום הפלילי?

התשובה חיובית – ניתן לבצע מחיקת רישום פלילי. לא כל האנשים המחזיקים ברישום הפלילי מודעים לעובדה כי ניתן לפעול לטובת מחיקת הרישום. עם זאת, חשוב להבין כי ישנם תנאי סף שיש לעמוד בהם. התנאי הראשון הוא הזמן שחלף מביצוע העבירה. תנאים נוספים הנלקחים בחשבון בשלב מתקדם יותר כוללים את עברו של האדם בעל הרישום, מהי חומרת העבירות, מה גרם לו לבצע את העבירות וכן הלאה.

מהי הסבירות שגם הבקשה שלכם תתקבל והרישום ימחק?

על מנת לקבל מענה מקצועי, חשוב להסתייע בעורך דין שידע לחשב את כל התנאים הרלוונטים לאותו אדם, וכך גם להעריך את הסיכויים כי הבקשה תיענה בחיוב. באופן כללי, כל עוד אדם מחזיק ברישום פלילי לאחר שהוא הורשע, תהליך מחיקת התיק עלול להיות ארוך יותר, סבוך יותר ומורכב יותר. מנגד, אם הרישום הפלילי מתלווה לתיק שנסגר, הסבירות להצלחה בתהליך גבוהה יותר. את הבקשה יש להגיש למשטרת ישראל, אל יחידה ספציפית העונה לשם "היחידה למרשם הפלילי".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה