שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דיון פגרה סוער בכנסת בנושא "המתקפה של שרת המשפטים על בג"צ"

חדשות

דיון פגרה סוער בכנסת בנושא "המתקפה של שרת המשפטים על בג"צ", צילום: איילת שקד. צילום: getty images israel
דיון פגרה סוער בכנסת בנושא "המתקפה של שרת המשפטים על בג"צ"
17/09/2018, עו"ד לילך דניאל

מליאת הכנסת קיימה דיון פגרה מיוחד בנושא "המתקפה של שרת המשפטים על בג"צ והסכנה לדמוקרטיה". ח"כ זנדברג: "בג"צ אמנם מעולם לא היה סניף של מרצ, אבל אנחנו מתייצבים לצדו"; שקד השיבה: "אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף, אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף"

מליאת הכנסת קיימה היום (ב') דיון פגרה מיוחד בעקבות בקשתם של למעלה מ-25 חברי כנסת, בנושא "המתקפה של שרת המשפטים על בג"צ והסכנה לדמוקרטיה". ח"כ זנדברג: "בג"צ אמנם מעולם לא היה סניף של מרצ, אבל אנחנו מתייצבים לצדו כי הוא השומר של שלטון חוק". ח"כ יחימוביץ': "שקד טומנת במודע את הזרעים שנועדו להכשיר את הקרקע להדחתם של שופטי בית המשפט העליון". שרת המשפטים איילת שקד השיבה: "אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף, אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף. כל זמן שהוא מיושר איתכם הוא מקור הצדק; בשנייה שהוא מציע דרך מעט שונה אתם מוכנים לשרוף את המועדון".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג פתחה את הדיון ואמרה: "בג"צ מעולם לא היה סניף של מרצ. לא פעם אנחנו רחוקים מלהסכים עם פסיקות של בג"צ, שהכשיר התנחלויות, אבל אנחנו חיים במדינת חוק דמוקרטית ועצמאות מערכת המשפט היא אחד מעקרונות היסוד שלה. בג"צ עומד במוקד מתקפה קיצונית משולחת רסן שמנסה לקצץ את כנפיו ולעוות את העקרונות עליהם הוא נוסד.

אל תעזו להרים יד על בג"צ ששומר על העקרון הבסיסי לפיו כל בני האדם נולדו שווים. בג"צ אמנם מעולם לא היה סניף של מרצ, אבל אנחנו מתייצבים לצידו כי הוא השומר של שלטון חוק ואנחנו נמשיך להיות כיפת ברזל של שלטון החוק.  הלך הרוח של שקד הוא המסוכן ביותר לדמוקרטיה הישראלית והוא זה שמקרב אותנו לדמוקרטיות הלא ליברליות של מזרח אירופה ודיקטטורים מרחבי העולם".

ח"כ שלי יחימוביץ': "אני חושדת בך  כי נאום השטנה וההסתה שלך נגד בית המשפט העליון, לא נועד רק להפחיד את שופטי העליון ולאנוס אותם לקבל החלטות שיפיסו את דעתך, אלא בחמור מכך: שאת טומנת במודע את הזרעים שנועדו להכשיר את הקרקע להדחתם של שופטי בית המשפט העליון ולהדחתה של נשיאת בית המשפט העליון.

זה לא שאתם רוכבים על גלי גזענות ושסע ושחיתות שמגיעים מהעם, להיפך: אתם המסיתים. אתם לא רוכבים על גב נמר, אתם הנמר. רקחתם איזה חוק עלוב, הזוי, מיותר, מסית, פוגעני, גזעני, מבאיש את שמה של ישראל בעמים, עשיתם את זה בצורה מכוערת ובניגוד לרצונם של רבים מאלה שהרימו את ידם – ועכשיו זה כבר הפך לדיבר מעשרת הדיברות? לציווי אלוקי? ואם נקום מחר בבוקר ונגלה שבהצבעה 'דמוקרטית' חצי משופטי העליון הודחו, ושאת הממונה הישירה על בג"צ - אף אחד כבר לא יתפלא, כי את הנחת לכך יסודות בוטים באותו נאום נורא ומסית".

ח"כ יאיר לפיד: "כל מה שטוב והגון וישר נמצא תחת מתקפה והגיע הזמן שנצא להתקפת נגד כי זו מלחמה על הנשמה. השרה שקד אומרת שהיא מייצגת תפיסת עולם שמרנית. שמרנים שומרים על המשפחה, המשטרה, בית המשפט, ושלטון החוק. שמרנות זה לשמור קודם כל העל הקהילה שבה אתה חי, לזכור שיש דבר כזה מסורת שלטונית ולשמור עליה. מה אתם מציעים? במקום בית המשפט שאתם כל כך מתעבים? במקום המשטרה שאתם מנסים להרוס? מה אתם מציעים בכלל חוץ מפירוק כל המוסדות והרעיונות שמחזיקים אותנו יחד.

אי אפשר לטעון שזו מדינה נהדרת ובה בעת לנסות לפרק את כל המנגנונים שמחזיקים אותה. זו מדינה נהדרת אבל יש תקלה. התקלה היא הבניין הזה, הממשלה שמכהנת בו. המערכת הפוליטית שלנו הפכה למחלה שתוקפת את עצמה מבפנים. את מי בדיוק זה משרת שנהיה מפולגים? ח"כ זועבי מרוצה מיזה, נסראללה מרוצה, איסמעיל הנייה מרוצה. למי טוב משטרה ובית משפט חלשים? למושחתים ובעיקר מושחתים בכירים. וממש טוב לראש ממשלה שבית המשפט יצטרך להחליט אם הוא יכול לכהן אם יוגש נגדו כתב אישום, והתשובה לכך היא לא".

ח"כ מיכל רוזין: "רוח המפקדת של איילת שקד מורגשת במערכת המשפט: מהעמקת השליטה שלה בוועדה למינוי שופטים שהפכה להיות הוועדה למינוי השמרנים ועד לפסיקות שמאמצות את הקווים האנטי-חוקתיים שלה, כמו התרת גזלת קרקעות פלסטינים של בית המשפט המחוזי בירושלים. זוהי רוח שמטרתה הנחלת ריבונות בשטחים הכבושים, צמצום חירות האזרחים והרחבת השליטה האורתודוקסית על חיי היום—יום שלנו".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה והביאה סקירה של תגובות של חברי כנסת ואנשי שמאל בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון בנושא חאן אל אחמר ולאחר פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים שהכשיר את מצפה כרמים: "זהבה גלאון כינתה את הפסיקה "שפיטה כנועה ופחדנית, החלטה ביזיונית ואטומת לב", חברת הכנסת ניבין אבו רחמן אמרה ש"החלטת בג"צ היא צעד הרסני ומדובר בטרנספר שלישי", מאמר מערכת ב"הארץ" קבע כי "בית המשפט בחר להצטרף למערכת המבוססת על אפליה ועושק", חגי אלעד, מנכ"ל בצלם כינה את פסק הדין "מביש", וכי - "השופטים יהיו שותפים לפשע מלחמה" ופרופסור מוט'ה קרמניצר קבע בנימוס מהמעלה הראשונה כי "החלטת בג"צ היא גיבוי משפטי לעושק". קרמניצר הוסיף וציין כי "זה איננו משפט אלא מספח. מערכת משפטית כזו אינה ראויה להיקרא כך".

השרה שקד המשיכה לתאר בציניות תגובות נוספות ממחנה השמאל ולאחר מכן אמרה: "האמירות הבוטות שלכם הופכות את הדיון הזה לפארסה. אתם מעולם לא הייתם חסידים של בית המשפט ובוודאי שאתם לא דוגמא, לא לנימוסים ולא להליכות. אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף. אתם רוצים בית משפט כפוף. אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף. כל זמן שהוא מיושר איתכם הוא מקור הצדק; בשנייה שהוא מציע דרך מעט שונה אתם מוכנים לשרוף את המועדון.

הדמוקרטיה שלנו לא נהרסת. היא הולכת ומשתכללת. היא תוססת והיא נהדרת. העם סוף סוף מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי גם במסגרת מערכות הצדק.  אבל אתם בשמאל- אתם טיפוסים אנלוגיים בעולם דיגיטלי; ממשיכים לשאול את הראי את אותן השאלות, ולא מבינים מה קרה שהתחלתם לקבל ממנו תשובות שונות.

אני מבינה את הכעס שלכם על כך שלא מפנים יהודים מביתם, אבל אתם חייבים להתעשת. קחו את עצמכם בידיים. יש לנו מדינה לשמור עליה. יש שלטון חוק לשמר. אסור לקבל מצב שבו הביקורת שלכם על בית המשפט מדרדרת למחוזות אליהם התדרדרתם לאחרונה. כשרת המשפטים אני קוראת ליושבי הבית משמאל ומימין – שימרו על שיח מכבד. אין לנו מערכת משפט אחרת. מותר כמובן להביע ביקורת על פסיקה. מותר להתווכח על רעיונות, מותר להתווכח על סמכויות. אני עושה זאת מעת לעת, אך צריך לשמור על הגינות ועל שיח מכבד".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:238
קומיט וכל טופס במתנה