שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ההבדלים בין דיור מוגן לבית אבות

חדשות

ההבדלים בין דיור מוגן לבית אבות, צילום:
ההבדלים בין דיור מוגן לבית אבות
22/04/2018, כתיבת מומחים

הן דיור מוגן והן בית האבות הם מוסדות שנועדו לתת מענה לאנשי הגיל השלישי אשר מעוניינים לעבור מביתם, או שאינם יכולים להמשיך לגור בביתם עקב חוסר התאמה לגילם ולמאפייני חייהם. עם זאת, חשוב לציין שקיימים מאפיינים רבים ושונים בין דיור מוגן לבית אבות, הבדלים שחשוב להכיר לפני שמחליטים את ההחלטה המשמעותית באשר למעבר הקשיש.

1.   דגש על ההיבט הטיפולי לעומת החברתי

למרות שגם בתי אבות מציעים כיום שלל פעילויות לקשישים המתגוררים בהם וכן, לעיתים אפשרויות מגורים שונות, הדגש בדיור המוגן על ההיבט החברתי הוא רב יותר ומעודד עצמאות, לעומת בית האבות אשר לרוב, הדגש המושם שם הוא על ההיבט הטיפולי בקשישים. שלל החוגים, פעילויות ההעשרה, ההרצאות והמופעים בבית הדיור המוגן נועדו במיוחד כדי לעודד את הקשיש לעצמאות ולפעילות רבה ככל הניתן ולהעיק לו אפשרויות בחירה מרובות על פי טעמו האישי. לכן, לא פעם קשישים מצליחים לשמור על עצמאותם ולעצור הידרדרויות רפואיות שונות לאורך זמן דווקא בבית הדיור המוגן.

אגב, חשוב לציין בהקשר זה גם את עניין הגמישות בסדר היום. כתוצאה מאותו דגש טיפולי כאמור, סדר היום בבתי האבות עשוי להיות יחסית קבוע, בשונה מהדגש החברתי שניתן בדיור המוגן ומאפשר לקשישים בחירה וגמישות רבה יותר באשר לדרכים בהן ישקיעו את זמנם.

2.   אפשרויות דיור רבות

לרוב, הדיור המוגן יאפשר לדייריו לבחור בין דירות בגדלים שונים, לעיתים אף בבניינים שונים או קומות במתחם הדיור המוגן, בעוד שבית האבות יכול להיות יחסית מוגבל בנושא זה, כלומר לאפשר מגורים רק בחדר משותף או בקומות ייעודיות. הבחירה בין סוגי הדירות השונים ועצם האפשרות לגור לבד מעניקה לקשיש תחושת עצמאות רבה יותר כאמור, פרטיות וכד'.

3.   חיי חברה

היות והמגורים בבית האבות מיועדים במידה רבה לקשישים הזקוקים לסיוע סיעודי, קשיש עצמאי שנכנס לבית אבות עשוי להיכנס לדיכאון מהחשש שמא הוא יגיע למצב זה גם, או לחלופין לא לקבל תמריץ להישאר עצמאי ופעיל, בייחוד כאשר זה קשה לו מאוד. לעומת זאת, קשיש עצמאי שנכנס לדיור מוגן יקבל תמריצים רבים ומשמחים לשמור על חיי חברה פעילים, להשתתף באופן קבוע בחוגים ואף ליצור קשרי חברות או זוגיות חדשים. קשישים רבים שעוברים לדיור מוגן מעידים על חשיבותם של המאפיינים הללו.

לסיכום, הן לדיור המוגן והן לבתי האבות קיימים יתרונות בתחומים שונים, שמיועדים לסייע לקשישים במצבים רבים, לרבות במצב בו הם זקוקים לסיוע רב בפעולות היומיום. באשר לדיור המוגן בפרט, מדובר באפשרות המועדפת עבור קשישים עצמאיים המעוניינים לשפר את איכות חייהם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:208
קומיט וכל טופס במתנה