שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר: כרבע מהעתירות לבג"ץ יועברו לבתי המשפט המנהליים

חדשות

אושר: כרבע מהעתירות לבג"ץ יועברו לבתי המשפט המנהליים, צילום: istock
אושר: כרבע מהעתירות לבג"ץ יועברו לבתי המשפט המנהליים
11/04/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום צו שיעביר סמכויות שיפוט מנהליות נוספות מבג"ץ לבתי המשפט לעניינים מנהליים. מרבית העתירות שיועברו מכוחו של הצו הן בענייני מנהל האוכלוסין. יו"ר הועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי קרא לפתוח במהלך דו-כיווני להפחתת הנושאים הנדונים בבג"ץ יחד עם הגדלת מספר שופטיו

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ד') את צו בתי משפט לעניינים מנהליים (שינוי התוספות הראשונה והשנייה לחוק). הצו נועד להעביר סמכויות שיפוט מנהליות נוספות מבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ לבתי המשפט המחוזיים בשבתם כבתי משפט לעניינים מנהליים. מרבית העתירות שיועברו מכוחו של הצו הן בענייני מנהל האוכלוסין למעט החלטות ממשלה ולמעט עניינים שבסמכות בית הדין לעררים- הכוללים את רוב החלטות רשות האוכלוסין וההגירה לפי חוק הכניסה לישראל וכן לפי סעיף 7 לחוק האזרחות, ובכלל זה החלטות על הסדרת מעמד של בני זוג ושל ילדים קטינים, אשרות עבודה של עובדים זרים, החלטות מטעמים הומניטריים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עד לשנת 2000 היה בג"ץ הערכאה השיפוטית היחידה שקיימה ביקורת שיפוטית על פעולות רשויות השלטון. מתכונת זאת הייתה שריד מתקופת המנדט הבריטי, ויצרה עומס רב על בית המשפט העליון והכבדה על האזרח. באותה שנה נחקק חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, אשר הקים לראשונה מחלקות מנהליות בבתי המשפט המחוזיים, קבע את העקרונות ואת סדרי הדין החלים על הדיונים בפניהן, והוא מהווה כיום חוק מסגרת להעברה מדורגת ומסודרת של סמכויות שיפוט מנהליות מבג"ץ ומבתי המשפט הכלליים.

מאז חקיקת החוק ועד היום הועברו לבתי המשפט המחוזיים סמכויות נרחבות בעניינים מנהליים, כגון הסמכות לדון בעתירות על החלטות בענייני תכנון ובניה, רשויות מקומיות, רישוי עסקים, הסדרת עיסוק, מנהל אוכלוסין, הגנת הסביבה, חינוך ועוד. עם זאת, הערכאה המהווה את ברירת המחדל להגשת עתירה על החלטה של רשות מנהלית היא עדיין בית המשפט העליון.

בין הנושאים שיועברו לפי הצו החדש: החלטות התאזרחות לפי סעיף 5 לחוק האזרחות; החלטות פרטניות לפי חוק מרשם האוכלוסין; החלטות פרטניות לפי חוק השבות – למשל דחיית בקשת שבות של אדם לפי סעיף 2 לחוק או כי לא התקיימו התנאים שבחוק. בעניין זה בלבד מתבקשת תקופה של שנה לטובת התארגנות והיערכות. להערכת משרד המשפטים, היקף העתירות שיעברו מכוח הצו מהווה כרבע מהעתירות המוגשות כיום לבג"ץ. יצוין, כי בשנת 2017 הוגשו מעל 600 עתירות בנושאים המצוינים בצו, וזאת מתוך מעל 2400 עתירות שהוגשו בשנת 2017 לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "ביהמ"ש העליון יש לו חשיבות גדולה מאוד ואנחנו רוצים שיהיה פנוי לעסוק ברצינות בנושאים המגיעים אליו. יש לפתוח מהלך דו-כיווני מצד אחד להוריד את העומס על-ידי העברת סמכויות ומצד שני להגדיל את מספר השופטים. כך אולי נקבל בימ"ש שיוכל לדון בניחותא. ב-2017 היו 2400 עתירות ולפי הנתונים יועברו כרבע למחוזי".

מנהל מחלקת הבג"צים במשרד המשפטים עו"ד ענר הלמן אמר: "למהלך הנוכחי חשיבות רבה, זה אחד משני הצווים המשמעותיים בהיקפם שהובאו מאז חקיקת החוק. מדובר על קרוב לרבע מהתיקים. בשאר הנושאים יש מספר בודד של עתירות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:83
קומיט וכל טופס במתנה