שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 57% מהציבור לא נותנים אמון במערכת המשפט הישראלית

חדשות

57% מהציבור לא נותנים אמון במערכת המשפט הישראלית, צילום: צילום: pixabay
57% מהציבור לא נותנים אמון במערכת המשפט הישראלית
27/02/2018, עו"ד לילך דניאל

כך עולה מסקר שנערך בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים. הסקר נערך ביוזמת משרד עורכי הדין גלעד סער במסגרת פנייתו למשרד המשפטים בהצעה להקליט ולהעלות את כל הדיונים שנערכים לאתר אינטרנט ייעודי: "היעדר החשיפה לעיני הציבור של המתרחש בדיונים משפטיים עומדת בבסיס אובדן האמון של הציבור במערכת"

סקר שנערך לאחרונה בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים מצא ש57% מהציבור אינם נותנים אמון במערכת המשפט. את הסקר ערך משרד עורכי הדין גלעד סער ושות' באמצעות מכון המחקר "רפי סמית", וזאת במסגרת פנייתו של המשרד לשרת המשפטים איילת שקד בהצעה להגברת החשיפה לעיני הציבור של המתרחש בדיונים משפטיים. "במצב כפי שהוא היום הדיון פומבי למראית עין בלבד", כתב עו"ד סער בפניה. "פסקי הדין הכתובים אמנם מתפרסמים ברובם אך הדיון המשפטי עצמו שמוביל לפסק הדין, ומגלה פרטים רבים באשר להתנהלות בבית המשפט, מוסתר מעיני הציבור".

נוכח האמור, מציע עו"ד סער לצלם את הדיונים המשפטיים ולהעלותם לפלטפורמה דיגיטלית נגישה לציבור, או לכל הפחות לבצע הקלטות קוליות של הנעשה בדיונים. צעד זה, לשיטתו, יגביר את אמון הציבור במערכת המשפטית באופן משמעותי. "על מנת לצפות במתרחש באולם הדיונים יש לכתת רגליים בשעות הבוקר בהם מתנהלים דיונים ולשבת באולם שמספר המקומות בו מצומצם", נכתב בפניה לשקד. "אין זה מפתיע, אם כן, שבפועל האולמות ריקים והתנהלות מערכת המשפט מוכרת לציבור בעיקר משמועות".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

נתונים נוספים שעלו מן הסקר מגלים כי 60% מהנשים לא נותנות אמון במערכת המשפט לעומת 53% מהגברים. עוד עלה שבקרב גילאי 29 – 18 עומד שיעור אי האמון על 63% מהציבור, בקרב גילאי 30-49 על 61% ובקרב גילאי ה50 ומעלה - 48% אינם נותנים אמון במערכת המשפט. בנוסף עולה מהסקר כי 73% מהאזרחים המרוויחים מתחת לממוצע לא נותנים אמון במערכת המשפט לעומת 53% ממי שמרוויחים באופן ממוצע ו-50% ממי שמרוויחים מעל הממוצע.

בנוסף עולה שככל  שהציבור דתי יותר כך אמונו במערכת המשפט הישראלית יורד: 93% מהחרדים אינם נותנים אמון במערכת המשפט, לעומת 81% מהדתיים, 53% מהמסורתיים ו-48% מהחילוניים. בנוסף, 59% ממי שהשכלתו תיכונית ומטה אינו נותן אמון במערכת, כמו גם 60% מבעלי ההשכלה העל תיכונית, ו-53% מבעלי ההשכלה האקדמית. בחלוקה על פי אזורים, 60% מתושבי תל אביב והמרכז אינם נותנים אמון במערכת המשפט, כמו גם 57% מתושבי חיפה והצפון, 59% מתושבי הדרום, 53% מהירושלמים, ו51% מתושבי השרון.

מסתבר שהמצב אינו טוב בלשון המעטה", אמר עורך דין סער בתגובה לתוצאות הסקר. "יש לבצע פעולות דחופות על מנת לשקם את תדמית מערכת המשפט, בין השאר, בדרך של הגברה מהותית של חשיפתה לציבור באמצעות צילום והקלטה של דיונים משפטיים והעלאתם לאתר אינטרנט ייעודי הנגיש לכולם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:206
קומיט וכל טופס במתנה