שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בקרוב: סנקציות על מורים שיעשנו בבתי ספר: "ממדים של אסון לאומי"

חדשות

בקרוב: סנקציות על מורים שיעשנו בבתי ספר: "ממדים של אסון לאומי", צילום: צילום אילוסטרציה: pixabay
בקרוב: סנקציות על מורים שיעשנו בבתי ספר: "ממדים של אסון לאומי"
23/01/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת הכנסת לזכויות הילד קיימה אתמול דיון בנושא מכירת סיגריות לקטינים, על רקע אי אכיפת החוק האוסר מכירת סיגריות לצעירים מתחת לגיל 18. יו"ר הועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון דרשה להפעיל סנקציות על מורים ותלמידים שיעשנו בבתי הספר: "אנחנו לא מתפקדים בכל הנוגע למניעת עישון בקרב קטינים, אם לא יהיו סנקציות שום חוק ושום חוזר לא יעזרו"

הוועדה לזכויות הילד קיימה אתמול (ב') דיון בנושא מכירת סיגריות לקטינים, על רקע אי אכיפת החוק האוסר מכירת סיגריות לצעירים מתחת לגיל 18. בדיון דרשה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, להפעיל סנקציות על מורים ותלמידים שיעשנו בבתי הספר ונציגת משרד החינוך הצהירה כי בתקופה הקרובה יפורסם חוזר מנכ"ל שיעגן את איסור העישון למורים בכל שטחי המוסדות ויכלול אפשרות של העמדת מורים בפני ועדת משמעת במידה ולא ישמעו להנחיות. במקביל עלתה בדיון הסכמה בין משרדי המשפטים, הבריאות והשלטון המקומי על מעבר לאכיפה מנהלית מהירה ואפקטיבית נגד מוכרי סיגריות לקטינים, תחת ההליך הפלילי שאינו נאכף כיום. ח"כ שאשא ביטון: "אנחנו לא מתפקדים בכל הנוגע למניעת עישון בקרב קטינים, אם לא יהיו סנקציות שום חוק ושום חוזר לא יעזרו".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בפתח הדיון התייחסה ח"כ שאשא ביטון לכתבה ששודרה לאחרונה בחדשות 2, בה נראית הקלות של מכירת סיגריות לקטינים. "אנחנו במצב של חוסר אכיפה", אמרה ח"כ ביטון, "אנחנו לא באמת מתפקדים בכל הקשור לתחום הזה. כביכול יש חוק וקיימות סנקציות וכל מה שצריך להיות כדי שהתופעה הזו לא תהיה אך אנחנו רואים את הקלות בה נמכרות סיגריות. בפניה למשרד המשפטים הצפתי את היוזמה להפוך את האכיפה למנהלית כדי שפקחים ברשויות יוכלו לתת דו"חות ונוכל להגביר את האכיפה שלא קיימת כיום בשל האריכות והמסורבלות של ההליך הפלילי, והמשרד ראה את הדבר בחיוב. לצד כך נדון גם בנושא החינוך, לצד החוקים זו נקודה משמעותית".

בדיון נכחה גם מעיין פרטי, כתבת חדשות 2, שהציגה את התחקיר שערכה בנושא ואמרה: "קיבלנו פניות מהורים מרחבי הארץ שהילדים שלהם חזרו עם סיגריות הביתה והם לא הבינו למה זה קורה. שלחנו תחקירניות והופתענו כל פעם מחדש כמה קל לקנות סיגריות. חזרנו עם שקיות של סיגריות מכל רחבי הארץ, הממצאים היו מאוד עצובים, לראות ילדים בני 13 ו-14 שמוכרים להם סיגריות ללא הפרעה".

ח"כ אייל בן ראובן: "מדברים על 8,000 מקרים של תמותה בשנה כתוצאה מסיגריות. זה ממדים של אסון לאומי, אם זה היה כתוצאה מאירוע ביטחוני המדינה הייתה מתהפכת ופה אנחנו עוברים על זה בשקט. חוק המכירה בצורה שהוא נאכף מסביר בדיוק את האמירה 'יש חוק - אז מה'. חברות הסיגריות מביסות אותנו ואנחנו לא מוכנים להפסיד, אנחנו חייבים להילחם על חיי אדם".

ח"כ יהודה גליק: "כ-40 אחוז מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 18 ועוד 40 אחוז התחילו לפני גיל 21. 60 אחוז מהמעשנים היו רוצים להפסיק ולא יכולים, הם התחילו מסיגריה אחת או שתיים ונשאבו לזה. 6 מיליארד שקלים נכנסים לקופת המדינה ממיסוי סגירות בשנה ואני בספק אם מיליון מהם מושקע בקמפיין נגד העישון. יש לדרוש כסף לקמפיין בתקציב המדינה הקרוב. מדובר במגפה ויש לעצור אותה, חייבים ליצור הרתעה. בנוסף יש את הנושא של גלגול סיגריות - בשנים האחרונות עלה היקף הייבוא של טבק לגלגול בפי 12 ואין מיסוי לעניין הזה בשל התנגדות שר האוצר ולמרות החלטת ממשלה שהתקבלה ב-2003".

ד"ר מרק לוריא, הוועדה להגבלת העישון: "יש פרוצדורה ארוכה במסגרת האכיפה היום, הייתי שמח לדעת כמה דו"חות הוגשו מאז חוקק החוק. לצד הרעיון של אכיפה מנהלית אפשר לפעול בצורה של רישיון עסק לצורך מכירת טבק ואז ניתן לשלול רישיון ממי שימכור לקטינים. יש מדינות שכדי למכור צריכים לעבור סדנה מסוימת, שיבינו איך זה עלול להשפיע על חייו של בן 16".

ליאל מרים מלכביץ', מועצת התלמידים והנוער: "תלמיד שהתחיל לעשן בגיל 14 או מוקדם יותר, ימשיך לעשן גם אחרי שעות החינוך. חייבים לגרום לתלמידים להפעיל שיקול דעת לפני שהם עושים משהו בכל נושא ההתמכרויות, בסופו של דבר התפקיד של המערכת הוא לחנך, להבין מה ההשלכות של כל דבר. ראינו גם בתחקיר אדם מבוגר שמתנדב לקנות לקטינים, גם שלא מוכרים לקטינים הם מבקשים ממבוגר לקנות להם, זה כך גם בסמים ואלכוהול".

ח"כ שאשא ביטון: "יש בתי ספר שמאפשרים לעשן בפינות עישון, הם מסבירים שעדיף שהתלמידים יישארו בין כותלי בית הספר ועדיף שיעשו את זה כאן ולא יצאו. אני לא מסכימה לכך, העישון בתוך בי"ס נותן לגיטימציה וכך לא נוכל למגר את התופעה. השאלה אם יש משהו יותר משמעותי כולל סנקציות, מעבר לחוזר מנכ"ל, משהו עם שיניים שנוכל למנוע את העישון בתוך בי"ס".

רותי תוינה, היחידה למניעת שימוש בסמים, משרד החינוך: "התנהלות כזו לא מקובלת, זה לא לגיטימי, לא מונחה ולא רצוי. היום תחת החוק שאוסר עישון במוסדות ציבור נאסר העישון גם על המבוגרים. יש הרבה מאוד בתי ספר שמוציאים את העישון לגמרי החוצה, כולל איסור על פינות עישון. יש חוזר מנכ"ל שמתייחס לדרכי תגובה כלפי מבוגרים ותלמידים בבתי הספר. הסמכויות לרוב הם של המנהל והמפקח, עם הלימה של הרשות העירונית אך בי"ס הוא לא משטרה".

ח"כ שאשא ביטון: "בי"ס הוא יותר חשוב, הוא מחנך, זה לא רק מה המורים אומרים אלא גם מה הדוגמא שנותנים. אם יש חוזר מנכ"ל שאוסר לעשן ואנחנו רואים שבבתי ספר מגייסים פינות עישון לטובת המבוגרים ויש בתי ספר שגם מגייסים פינות עישון לתלמידים אז מה עושים עם זה?"

תוינה: "יש הרבה מאוד עבודה בבתי ספר למיגור נושאי העישון, יש תוכנית לכל שלבי הגיל, יש מרכז לבתי הספר היסודיים. התפקיד שלנו הוא לתת לתלמידים כלים להתמודד עם התופעה, בשום מקום לא תשמעי אותנו אומרים שאנחנו תומכים בקיום פינת עישון, אנחנו אוכפים אבל בתוך בית הספר זו זירה לא פשוטה".

ח"כ שאשא ביטון: "בכל בי"ס צריך להיות מנהל שייקח אחריות, צריך מפקח שלא עוצם עיניים. אנחנו צריכים הליכים משמעתיים כנגד מנהל בי"ס שיש במוסד שלו צוות שמעשן וילדים שמעשנים. צריכה לצאת אמירה שבבי"ס לא מעשנים, גם לא בפינות עישון. את יכולה לסייע לי לקדם זאת? אם לא ננקוט בהליכים משמעתיים, אם לא יהיו סנקציות שום חוזר לא יעזור".

תוינה: "את תראי זאת בחוזר מנכ"ל שיתפרסם בקרוב, יהיו שם סנקציות לעניין מבוגרים שיעשנו בבתי הספר. החוזר הקודם התייחס לתלמידים, נגדם יש סנקציות של השהייה והרחקה, החוזר הקרוב יכלול את המבוגרים, פעם ראשונה שמורה מעשן בתוך בי"ס המנהל יזהיר אותו, לאחר מכן תהייה פנייה לפיקוח אודות המורה, והפיקוח יוכל להפנות אותו לדין משמעתי. איסור עישון הוא בכל שטח בית הספר, כולל פינות עישון".

בהמשך עסק הדיון באכיפת החוק של איסור מכירת סיגריות לקטינים. ניבה מנור, משרד הבריאות: "בחוק של הגבלת הפרסום והשיווק יש איסור מכירה אך יש שם בעיה, לא הוגדר נושא האכיפה. משרד המשפטים הגדיר כי צריך תיקון של החוק ולא מספיק לתקן תקנות לצורך כך. לעניין פרסום - יש תוכנית לאומית לצמצום עישון שעברה ב-2011 ומעולם לא תוקצבה, אנחנו מלקטים ממקומות אחרים ומקדישים לפרסום 2 מיליון ₪. בכל הנוגע למעבר לאכיפה מנהלית אנחנו תומכים וזה נמצא בדיונים".

אפי שפר, אגף אכיפה, משרד הבריאות: "אנחנו עובדים עם הרשויות המקומיות על כל הנושא של אכיפה במוסדות ציבור, אם יהיה צורך נוכל לפעול גם בתוך מוסדות החינוך לצורך הרתעה. בשלב ראשון בצורה של דו"חות הרתעה ובשלב שני גם להנפיק קנסות".

פיני קבלו, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי: " אנחנו משתדלים להגביר את האכיפה. הרשויות מקיימות סיורים ופעילויות לעניין זה תלוי וזה נע מרשות עשירה ועד לפריפריה שם יש פחות תקנים לפקחים. לגבי צו מנהלי, הוא חייב להיות בחקיקה. אני לא רואה סיבה שנתנגד לזה, ככל שתינתן סמכות לפקחים שלנו לאכוף את החוק נעשה זאת".

ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "אם לא נשלב ידיים כולנו יחד לא נוכל להגיע למטרה. לצד האכיפה של המכירה נדרוש גם אכיפת איסור עישון במוסדות החינוך. לעניין האכיפה המנהלית – יש הסכמה של שלושת הגופים שאמורים להסכים, משרד המשפטים, משרד הבריאות והשלטון המקומי, אני מבקשת לפעול בנושא בהקדם ולעדכן תוך חודש על ההתפתחות. משרד הבריאות – אני מבקשת שתצאו בקמפיין יותר משמעותי ממה שנעשה היום, בעיקר לעניין עישון בקרב קטינים. משרד החינוך – אנחנו יודעים שאתם עושים ופועלים בכל נושא ההתמכרויות, צריך למצוא דרכים יצירתיות יותר כדי להגיע לתלמידים, לצד כך נבקש הליכים משמעתיים למורים ולתלמידים שמעשנים בבית הספר, ואנו קוראים לשר החינוך להכריז על מערכת החינוך כנקייה מעישון. נבקש ממשרד הבריאות לתקן את הסעיף הנוגע לעישון בדומה לנעשה באלכוהול על מנת שניתן יהיה לאכוף את האיסור. נבקש כניסה של משרד הבריאות והרשות המקומית למוסדות החינוך לביצוע אכיפה של איסור העישון במוסדות ציבור. בנוסף נבקש לברר מול משרד הבריאות למה לא מתוקצבת החלטת הממשלה מ-2011  - התוכנית הלאומית למניעת נזקי עישון, בנוסף נבקש לבדוק מול משרד האוצר מה קורה עם החלטת הממשלה להעלות את גובה המיסוי על חומרי טבק לגלגול סיגריות. המלצות הוועדה הן לאכוף את הסעיף ולמסות את גלגול הטבק".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:214
קומיט וכל טופס במתנה