שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כלים טכנולוגיים לא לשכוח ילד בכלי רכב

חדשות

כלים טכנולוגיים לא לשכוח ילד בכלי רכב, צילום:
כלים טכנולוגיים לא לשכוח ילד בכלי רכב
27/08/2017, כתיבת מומחים

מרגיש שהתופעה הטרגית של שכחת ילדים ברכב הולכת וצוברת תאוצה כל שנה. זה יכול לקרות לכל אחד, והודאה בכך, תסייע להגברת מודעות וערנות לנושא. חוץ מתשומת לב, מסתבר שישנם כיום לא מעט כלים טכנולוגיים שרוצים לסייע לכם להימנע מאסון

למרות שמדובר בתופעה היכולה להתרחש בכל חודש בשנה, דווקא בחודשי החום אנו נחשפים ומזדעזעים ממקרי שכחת פעוטות ברכב. שני דברים שחשוב לציין עוד בתחילת המאמר: זו אכן תופעה, ו – זה יכול לקרות לכל אחד. ההנחה ש"לי זה לא יקרה" משוללת כל יסוד, וזה אולי הצעד הראשון שיש להפנים במטרה למנוע מקרים כאלו.

פרופ' דיוויד דיאמונד, נוירולוג ופסיכולוג מפלורידה, חוקר את התופעה הזו כבר שנים. דיאמונד בחן מקרים רבים באוכלוסיה האמריקאית ועדיין – לא הצליח לאפיין את קהל הקרבנות כמיעוט, אוכלוסיה מוחלשת או כל סגמנט אחר. יתרה מזאת דיאמונד מגדיר את מי שעלול לשכוח ילד ברכב כ"כל מישהו שאי פעם שכח משהו". מבלי להעמיק ברזולוציות – ההסבר המדעי של החוקר מצביע על התנגשות בין זיכרון מתוך הרגל, לזיכרון פרוספקטיבי (זה המאפשר לנו לתכנן קדימה) – הזיכרון מתוך ההרגל גובר על הפרוספקטיבי. משמעות הדבר היא שכאשר יש שינוי בהרגל – למשל הורה שעל פי רוב אינו מסיע את הילד ביום ספציפי, או לצורך העניין ילד ערני שנרדם במקרה, עולה הסבירות כי מתוך הרגל ובאיבוד דעת נשכח את הילד. גורמים כמו עייפות מצטברת, מתחים ולחצים בהחלט מגבירים את הסיכון למקרים טראגיים, ולאלה כולנו חשופים. עם זאת, השוק הולך ומתמלא בכלים הבאים לתת מענה וסיוע למניעת סיטואציה טרגית. כיום, למזלנו, ישנם לא מעט פתרונות או ניסיונות למנוע אסונות שכאלו, ואנו ננסה להציע כמה שמצאנו אותם שימושיים.

היתרון הדיגיטלי

בעולם מקוון עם נגישות רבה מכל מכשיר וללא מתווכים. כשזה מגיע לרכב – אנחנו לא צריכים אף אחד. ביטוח רכב אפשר לעשות Online, איתור מקומות והגעה יעילה אליהם היא כבר שנים עניין של מה בכך, וישנן המון אפליקציות בעלות ייעודים שונים עבור נהגים. לאחרונה מצטרפות גם אפליקציות למניעת שכחת ילדים ברכב. גם אפליקציות קיימות מציעות פתרון או תזכורת משלהן כדי להילחם בתופעה. הפתרונות הטכנולוגיים האלו נגישים יותר משום שהם קלים לפיתוח ככל שזה נוגע למוצרים פיזיים יש מעט מאד ניסיונות עד כה, והעלות שלהם גבוהה מאד.

לכן כדאי לנסות ולנצל אפליקציה או כל פתרון אחר שנוח ונגיש לנו, וליתר בטחון שווה לבחון אופציה להשתמש בשני יישומים כאלו, ולו רק לשם וידוא:

•     Waze – תוכנת הניווט פועלת במאות אלפי רכבים בארץ בכל שעות היום, עם מגוון פיצ'רים וכלים עבור נהגים. לאחרונה הוסיפה החברה אפשרות לתזכורת התייחסות לילד, בהתראה לא עדינה כלל שקופצת מיד עם ההגעה ליעד תחת הכיתוב "אל תשכח את הילד, אידיוט". מובן כי אין פה רצון להעליב אלא מטרה להגדיל מודעות ולחזק אחריות. את הניסוח כמובן ניתן לשנות, אך זהו פתרון חינמי ופשוט המגיע מיישומון שאתם כבר משתמשים בו.

•     תזכורת תינוק באוטוWidget ישראלי המאפשר הגדרת זמן נסיעה או מרחק. כאשר הזמן מגיע לסיומו או מתבצעת הגעה ליעד – נשלחות תזכורות והתראות קוליות וויזואליות עד שהנהג מבטל אותן. השיטה ה"נודניקית" הזו בהחלט יעילה. החיסרון הוא שצריך להגדיר אותה לפני כל נסיעה.

•     Baby Reminder – בניגוד לקודמתה – היתרון הגדול של האפליקציה הזו הוא היותה מבוססת GPS. האפליקציה מזהה תחילת נסיעה ברכב, וכשתזהה עצירה מוחלטת ברכב תתחיל להציף בהתראות קוליות וויזואליות עד לכיבוי של הנהג.

•     Baby Safe – אפליקציה פשוטה ובסיסית שכל הרעיון מאחוריה הוא משלוח הודעות תזכורת ב-SMS בשעות קבועות בבוקר בימי ראשון עד חמישי, מעט לאחר מסירת הילדים לגן. האפליקציה הזו חינמית ואין כל רע בלהתקין אותה.

•     Barkid – בניגוד לחברותיה למעלה, האפליקציה הזו משולבת ב-Gadget פיזי – צמיד ייעודי שהילד עונד על ידו או רגלו, ללא צורך בכרטיס סים או ב-GPS. כאשר מתרחקים מהילד לטווח של 30 מ' ומעלה מתקבל חיווי על כך למכשיר הטלפון, עם ציון על מיקום הילד ביחס למכשיר.

אל הדוגמאות שפירטנו מצטרפים עוד המון פתרונות, חלקם הארי טכנולוגי ומצריך משאבים והתעסקות רבים יותר. קיים לדוגמה תפס המחבר את בגד הפעוט למושב, חיישני משקל, נפח ומרחק המתריעים על שינויים מהותיים. יש מערכות המגלות בזמן אמת ילד שנשכח ברכב ומפעילות מנגנונים לאבטחתו כגון שליחת התרעות, פתיחת חלונות אוטומטית ועוד. מערכות כאלו מותאמות יותר לרכבי הסעה.

הגורם האנושי

במקביל, ואולי חשוב מכל – אסור לשכוח את הגורם האנושי. הסביבה הדיגיטלית שלנו מייצרת הסחות דעת בכל רגע, גם כשאנחנו נוהגים. שיחה או התייחסות לילד שלנו במהלך הנסיעה יכולות לתת ערך במודעות אליו ושבירת 'זיכרון מתוך הרגל', עליו דיבר פרופסור דיאמונד. התרכזות במה שקורה ברכב בזמן הנסיעה ולא מסביב לו, כמו למשל שיחות טלפון או כניסה ל-Facebook ולהודעות תוך כדי נסיעה  יתנו עוד מרווח בטיחות. לא חסרים גם צעדים פשוטים ביותר שיכולים לעזור במניעת שכחת ילד באוטו. למשל בתחילת נסיעה הניחו ליד מושב הפעוט את צרור המפתחות, או אביזר שאתם משתמשים בו באופן קבוע, אולי אפילו את המכשיר הסלולארי עצמו. כשתיגשו לקחת אותו – תראו את ילדכם מולכם, ואין תזכורת גדולה מכך.\

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה