שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נט המשפט שבה לפעילות לאחר שנחסמה להגשות בפגרה – "מנסים לחנך את עוה"ד"

חדשות

נט המשפט שבה לפעילות לאחר שנחסמה להגשות בפגרה – "מנסים לחנך את עוה"ד", צילום: צילום: Getty images Israel
נט המשפט שבה לפעילות לאחר שנחסמה להגשות בפגרה – "מנסים לחנך את עוה"ד"
23/08/2017, עו"ד לילך דניאל

לאחר שביום ראשון השבוע נחסמה נט המשפט להגשת מסמכים בהליכים חדשים וקיימים, הבוקר היא שבה לפעילות רגילה. עו"ד אייל אבולפיה, שפנייתו לפרקליטות הובילה לפתיחת המערכת: "מדובר באטימות וחוצפה, אי אפשר על כל דבר לרוץ לבית משפט או להחזיק שליח במשרה מלאה"

בתחילת השבוע חסמה הנהלת בתי המשפט את מערכת "נט המשפט" להגשות וגם את מכשירי הפקס במזכירויות בתי המשפט כך שמי שמעוניין היה להגיש מסמכים נדרש להגיע פיזית למזכירויות בתי המשפט השונות או לעשות שימוש בשליחים בתשלום. אתמול הוחלט להשיב את המערכת לפעילות מלאה בעקבות הליך "קדם בג"ץ" שהגיש עורך דין לפרקליטות המדינה בטענה כי מדובר בצעד בלתי סביר וחריג הפוגע פגיעה קשה בעבודה השוטפת של עורכי הדין ובלקוחותיהם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מזה שנים קיימת הנחיה של מנהל בתי המשפט לפיה בתקופת "הפגרה הגרעינית", קרי מיום 20 באוגוסט עד ה-5 בספטמבר, ניתן יהיה לפעול כרגיל רק בהליכים המפורטים ברשימה סגורה. מדובר בעיקר בעניינים פליליים כגון מעצרי ימים, מעצרים עד תום ההליכים, האזנות סתר וכד', אולם גם בעניינים אזרחיים מסוימים וענייני משפחה דחופים הקשורים בעיקרם לאפוטרופסות ואימוץ.

ב-26 ביולי פורסמה הודעה באתר "נט המשפט" לפיה בתקופה האחרונה של פגרת הקיץ לא ניתן יהיה לפתוח דרך המערכת הליכים חדשים ובקשות ומסמכים בהליכים קיימים. כפועל יוצא, נחסמה המערכת באופן קולקטיבי ומי שמעוניין היה להגיש מסמכים נדרש להגיע פיזית למזכירויות בתי המשפט השונות או לעשות שימוש בשליחים בתשלום. נוסף לכך נותקו גם מכשירי הפקס במזכירויות כך שלא ניתן היה לעשות שימוש גם באמצעי זה. יש לציין כי לא רק עורכי דין המטפלים בעניינים דחופים נפגעו מהמהלך - גם עורכי דין המטפלים בתיקים פחות דחופים אך קיבלו הוראות מפורשות משופטים להגיש תגובות בתוך ימי הפגרה, מצאו עצמם חסרי יכולת לפעול ונאלצים לכתת רגליהם למזכירות בתי המשפט שמא יקבלו החלטה בהיעדר תגובה מהשופט שאינו מודע לקשיים ה"טכניים".

אתמול פנה עו"ד אייל אבולפיה למחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה בהליך של "קדם בג"ץ" (הליך בלתי פורמאלי המקובל במקרים מאד דחופים) ודרש להחזיר את המערכת לפעילות רגילה באופן מיידי לפני הגשת עתירה.  "חסימת המערכת פוגעת פגיעה קשה, בלתי סבירה ובלתי מידתית הן בעורכי הדין המנהלים תיקים רבים באמצעות המערכת וכפועל יוצא מכך בלקוחותיהם בעלי הדין", כתב במכתב שהפנה לפרקליטות, "לא יתכן שרשות שופטת במדינת ישראל בשנת 2017 תתנהל באופן כה מיושן... סגירת מערכת בתי המשפט באופן זה משולה במידת מה לסגירת המדינה ואין לאפשר זאת". מספר שעות לאחר מכן קיבל עו"ד אבולפיה הודעה מהיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, לפיה פנייתו התקבלה וכי המערכת תשוב הבוקר (ד') לפעילות רגילה.

"מדובר בהחלטה שרירותית", אמר ל"תקדין" עו"ד אבולפיה. "יש תחושה שמנסים לחנך את עורכי הדין ולגרום להם לחשוב פעמיים על כל בקשה שמגישים, אבל על הדרך פוגעים פגיעה קשה גם בבעלי דין במקרים מאד דחופים שלא סובלים דיחוי וגם בעבודה השוטפת של עורכי הדין שלא מעוניינים או לא מסוגלים לצאת לחופשה מוחלטת בזמן הפגרה". עוד הוא מוסיף "אם רצו לגרום לכך ששופטים 'חרוצים' לא ידונו בבקשות בפגרה היה צריך להעביר אליהם את ההנחיה של מנהל בתי המשפט ולהתעקש שידונו רק במה שנקבע, ולא לפגוע בציבור שלם של עורכי דין ולמנוע באופן קולקטיבי את האפשרות להגיש בקשות באשר הן גם בדברים שנקבעו שהם כן לדיון. מדובר בהקטנת ראש, אטימות וחוצפה ממדרגה ראשונה, יש אנשים שכל ההתעסקות שלהם בפגרה היא רק בתיקי מעצרים ואי אפשר על כל דבר לרוץ לבית משפט או להחזיק שליח במשרה מלאה בהוצאה ניכרת רק כדי להגיש בקשות ולחכות להחלטה".

כאמור, החל מהבוקר ניתן יהיה להגיש בקשות כרגיל בכל העניינים המפורטים בהודעת מנהל בתי המשפט לגבי עניינים שיידונו בפגרה - בנט ובפקס.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:243
קומיט וכל טופס במתנה