שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למה צהלו הפרקליטים?

חדשות

למה צהלו הפרקליטים?, צילום: נחי אייל. צילום: באדיבות המצולם
למה צהלו הפרקליטים?
29/05/2017, נחי אייל

הדו"ח החמור אשר הוציאה נציבות הביקורת אמור להדיר שינה מעיניהם של הפרקליטים, אך איך במקום קריאה לבדק בית הם דווקא יצאו בקריאות ניצחון?!

הליקויים החמורים אשר עלו בדו"ח נציבות הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות שהתפרסם היום, מצביעים על בעיות קשות במערכת הפרקליטות. אך דווקא תגובת הפרקליטות לפרסום הדו"ח מצביעה על הבעיה החמורה יותר הטמונה במערכת: פרסומו של דו"ח קשה המעלה חשדות כבדים ייתכן ואף פליליים נגד מספר פרקליטים ומעלה מסקנות לפיהן אנשים ישבו במעצר על לא עוול בכפם, אינםמצדיקים את צהלות השמחה של הפרקליטים לפיהן ניתן לחשוב כי הדו"ח מטהר את הפרקליטים מכל אשמה ורבב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בפתח הדו"ח מציין השופט בדימוס דוד רוזן, נציב הביקורת כי "בעקבות בדיקת התיקים האמורים נמצאו ליקויים אחרים, חמורים יותר מכפי מוֹפעם בדוח הביקורת המקורי. כך, הן לעניין אי מסירת מידע מהותי וחומר חקירה לסנגוריה, הן לעניין עיכובים בהעברת מידע מהותי לסנגוריה, העולים כדי הפרת הוראות הדין והפרת צו שיפוטי שניתן באחד המקרים."

רוזן למעשה בחן מחדש את התיקים שבדקה קודמתו השופטת בדימוס הילה גרסטל, אך מהדו"ח עולה כי לא רק שגרסטל לא טעתה במסקנותיה אלא אף לא הגיעה למלוא חומרת הכשלים העולים בקשר בין הפרקליטות למכון הפתולוגי.

הדו"ח דוחה את מסקנותיה של גרסטל בקשר ליחס הרצוי בין המכון הפתולוגי לפרקליטות, אך אל לנו לשכוח כי הפרקליטות לא שיתפה פעולה עם הבדיקה של גרסטל ואף נקטה יחס פוגעני כלפיה תוך פיזור השמצות. השופט רוזן נכנס לתפקידו לאחר חיקוק החוק ואז כבר לא נותרה לפרקליטים ברירה אלא לשתף פעולה עם הנציבות.

חשיפתם של ליקויים כה חמורים בפעילותה של הפרקליטות במספר תיקים שונים מעידה על כשל מערכתי כפי שעולה בדו"ח, הדבר מדגיש את חשיבותה של הביקורת המערכתית ומעלה תהיה מדוע מערכת אשר אמונה על שמירת החוק התנגדה נחרצות לביקורת זו עד שבסופו של דבר נשללה סמכות זו מהנציב.

נדמה כי הפרקליטות ושי ניצן בראשה בחרה בשמירה על הבית והקליקה הפנימית שלה ושכחה את תפקידה כמקיימת החוק במדינת ישראל, פרקליט אשר הסתיר ראיות,גרם לעיוות דין והכניס לכלא אדם על לא עוול בכפו - צריך להתייסר על כך יום יום ולא לצאת בצהלות שמחה של ניצחון על נציבות הביקורת.

הניצחון האמיתי הוא ביצירת מערכת משפט שקופה, ראויה ותקינה. וזה צריך להיות אינטרס של כל הצדדים.

כותב המאמר נחי אייל הנו יזם חברתי ומנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל יוזמי הקמת גוף הביקורת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:96
קומיט וכל טופס במתנה