שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השפעה לא הוגנת: כך תתגוננו מפני השתלטות על רכושם של ההורים הקשישים

חדשות

השפעה לא הוגנת: כך תתגוננו מפני השתלטות על רכושם של ההורים הקשישים, צילום: צילום: דורון לצטר
השפעה לא הוגנת: כך תתגוננו מפני השתלטות על רכושם של ההורים הקשישים
23/05/2017, עו"ד מיקי שיפמן

קשישה הורישה את רכושה לאחיה ולאחייניה, ולא לבעלה שסעד אותה לפני מותה. בדיון בבית המשפט התברר כי המנוחה לא יכלה להחזיק בסכין ומזלג בעת חתימתה על הצוואה – קל וחומר לא עט, וצוואתה נפסלה. עו"ד מיקי שיפמן מסביר מהי צוואה פסולה וכיצד להימנע מחשד לצוואה לא כשרה

לא פעם מגיעים לפתחו של בית המשפט למשפחה סכסוכים סביב ירושות. על פי רוב אחד או כמה מילדיו של הנפטר מתקשים להבין כיצד הודרו מהירושה, וכיצד חלקה הגדול הולך דווקא לאחד האחים או אפילו לאנשים מחוץ למשפחה, שהקשר בינם לבין הוריהם לאורך השנים היה קלוש ביותר. במקרים כאלה, יש ליורשים החוקיים יסוד סביר להניח כי הצוואה זויפה או שהנפטר היה תחת השפעה בלתי הוגנת בעת שחתם על הצוואה. על מתנגדי הצוואה להגיש בדחיפות לרשם הירושה התנגדות למתן צו קיום צוואה, ומוטב שיעשו זאת בלוויית עורכי דין הבקיאים בתחום הירושות והצוואות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

באחד המקרים שנדונו בפני בית המשפט לענייני משפחה נפסלה צוואה שבה הורישה אישה ללא ילדים את כל רכושה לשני אחיה ולאחיינה, במקום לבעלה השני שסעד אותה בשנותיה האחרונות. זאת, בעת שהמנוחה היתה על ערש דווי, סבלה מליקויי שמיעה ומעיוורון, ראתה צללים בלבד ולא יכלה להחזיק אפילו סכין ומזלג - קל וחומר עט כדי לחתום על צוואה. בית המשפט השתכנע, בהסתמך על ראיות רפואיות, כי המנוחה לא היתה כשירה רפואית בעת החתימה על הצוואה ופסל אותה.

במקרה אחר, שינה קשיש מספר ימים לפני מותו את צוואתו והורה לנשל לחלוטין את משפחתו מהנכסים וממיליוני השקלים שבהם החזיק. במקום זאת הוריש הקשיש את כל רכושו לשכניו. בדיון בבית המשפט התברר כי השכנים נטלו חלק פעיל בכל הליך גיבוש הצוואה, ולמעשה ניתן לומר שהיא נתפרה למידותיהם. מעורבות שכזו מעוררת חשש להשפעה בלתי הוגנת, ואכן בית המשפט מצא כי הליך החתימה על הצוואות היה פגום, והיא נפסלה.

מהי צוואה מזויפת?

סעיף 30 לחוק הירושה קובע כי "צוואה שנעשתה מחמת אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית – בטלה". במקרים אלה יטען המתנגד לצוואה כי היורש כפה על המצווה את רצונו, ועל כן הצוואה אינה משקפת את רצון המצווה (המוריש) – אלא את רצון היורש, וכי היא נכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת. הפעלת אלימות, צעקות, איומים, ופיתוח תלות כלכלית, נפשית או פיזית ביורש – כל אלה יכולים להוות בסיס להשפעה בלתי הוגנת.

עילה אחרת לביטול צוואה היא צוואה מזויפת. במקרה זה, יטענו המתנגדים לצוואה כי זו מזויפת ואינה אותנטית, או שהחתימה על המסמך אינה חתימת היורש.

חוק הירושה קובע את הכללים לעריכת צוואה בישראל. בכל תיק שעוסק בהתנגדות לקיום צוואה יש משקל רב לנטל ההוכחה. על פי חוק הירושה, כאשר מתקיימות בצוואה כל הדרישות הצורניות, מדובר במסמך תקף וכשר, וכל הטוען שהצוואה מזויפת – עליו מוטל נטל ההוכחה. אולם, אם הצוואה פגומה ואינה עומדת בדרישות הקבועות בחוק, נטל ההוכחה מתהפך. כאשר עולה בבית המשפט טענה בדבר צוואה מזויפת, נטל ההוכחה לקיום הצוואה מונח על כתפיו של זה המבקש לקיימה. מכיוון שטענה בדבר צוואה מזויפת נושאת גם גוון פלילי מסוים, בהליכים הנוגעים לצוואות מזויפות רמת ההוכחה הדרושה מעט גבוהה מהרגיל.

עם הראיות המוצגות בהליכים הנוגעים לצוואה מזויפת נמנות, למשל, חוות דעת של גרפולוג מומחה. אף שהגרפולוגיה אינה מדע מדויק, בתי המשפט לענייני משפחה נוטים לקבל את חוות דעתם של מומחים לכתב יד, או לכל הפחות, היא תחזק את הטענה שבה היא תומכת ובשילוב טענות נוספות יכולה להטות את הכף. כמו כן, טענת צוואה מזויפת מוצגת בדרך כלל ביחד עם ראיות בדבר השפעה בלתי הוגנת על המצווה בעת עריכת הצוואה (עריכת צוואה כאשר המצווה לא ידע להבחין בטיבו של המסמך, היעדר קשרים בין המצווה והדורש לקיימה וכיו"ב).

סיבה נוספת שבגינה פעמים רבות נדרש ביטול צוואה בבית משפט היא מקוממת וכאובה במיוחד – ניצול קשישים. אנשים מבוגרים המתגוררים לבדם חשופים לניצול ברמות רבות, במיוחד אם קיימים יחסי תלות כלכלית, מנטלית או פיזית בין המוריש לבין המבקש לקיים את הצוואה. ניצול מצוקת קשישים או מצב מנטלי רעוע שלהם הוא קרקע פורייה לצוואות שנכתבו תחת השפעה בלתי הוגנת.

עילה נוספת לפסילת צוואה היא כאשר המבקש לקיום הצוואה היה מעורב בעריכתה. זאת, שכן סעיף 35 לחוק הירושה קובע, כי אדם אינו יכול לקחת חלק בעריכת צוואה שמזכה אותו, או את בן זוגו, בנכס או בזכות כלשהי. אין הכוונה כאן לאדם שהסיע את כותב הצוואה או מלווה אותו למקום עריכתה, אלא למעורבות בתוכנה.

כיצד להימנע מחשד לצוואה לא כשרה?

אין ללחוץ על המוריש לספר על תכניותיו לגבי הצוואה או ללחוץ עליו לשנות את החלטתו. בנוסף, יש לאפשר לו פרטיות מלאה כשהוא נמצא אצל עורך הדין, גם אם אותו קרוב משפחה היה זה שהסיע את המצווה לעורך הדין.

בנוסף, ולמען הסר ספקות לגבי מעמד חתימת הצוואה, מומלץ תמיד לכתוב מזכר כלשהו המפרט את נסיבות החתימה, מעין סיכום שיחה שיוכל לשפוך אור בעתיד על המניעים להחלטות שהתקבלו על ידי המוריש. רווח היום הנוהג להסריט בווידאו את מעמד חתימת הצוואה, כדי להוכיח שהמוריש היה לבדו בחדר, ושנוסח הצוואה היה נהיר ומובן לו. במקרים שבהם המוריש הוא אדם מבוגר או חולה, מומלץ לדאוג לחוות דעת רפואית על אודות מצבו הרפואי והשכלי. כך ניתן יהיה להוכיח בבוא העת שהמוריש היה במצב נפשי ופיזי מצוין, שקול בדעתו וצלול ".

 

עו"ד מיקי שיפמן הוא מומחה לדיני משפחה, גירושין, צוואות ועיזבונות ומגשר. http://www.mikilaw.com

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:245
קומיט וכל טופס במתנה