שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קרוב ל-50% נכשלים במבחן לשכת עוה"ד במחזור הגדול ביותר של נבחנים אי פעם

חדשות

קרוב ל-50% נכשלים במבחן לשכת עוה"ד במחזור הגדול ביותר של נבחנים אי פעם, צילום: עו"ד מנשה כהן
קרוב ל-50% נכשלים במבחן לשכת עוה"ד במחזור הגדול ביותר של נבחנים אי פעם
27/04/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

3545 מתמחים ניגשו היום למבחן ההסמכה בכתב של הלשכה בצל חששות כבדים מהבחינה במתכונתה החדשה, אשר תיכנס לתוקף החל מהמועד הקרוב – נובמבר 2017. עו"ד מנשה כהן, יו"ר מחשבות: "מתוצאות ראשוניות עולה כי קרוב למחצית מהנבחנים נכשלו. מדובר באחוזי מעבר גבוהים יותר מהמועד הקודם בנובמבר 2016"

אינדיקציות ראשונות מתוצאות האמת - כחמישים אחוז מהניגשים לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין בכתב שנערכה היום (ה'), נכשלו בבחינה. במועד הקודם נכשלו כ-70% מהניגשים והביקורת הקשה מצד המתמחים דאז העלתה את רף העניין בבחינה הנוכחית, כאשר השאלה המרכזית כעת עוסקת בהוגנות הבחינה כנגזרת מאחוזי המעבר. ישבנו ב- "תקדין" עם המומחים של "מחשבות", חברת ההדרכה המשפטית המובילה בישראל, בכדי לקבל התרשמות ראשונית מהבחינה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עו"ד מנשה כהן, יו"ר מחשבות מסר בתגובה: "המבחן היה ברמת קושי גבוהה יחסית, כלומר, ברמות הקושי אליהן הורגלנו במבחני שנת 2016.

כצפוי, המבחן כלל שאלות רבות הנוגעות לעדכוני חקיקה ופסיקה. לשמחתי, תלמידי מחשבות קיבלו עדכוני פסיקה וחקיקה לפני הבחינה, שאפשרו להם לענות נכונה על שאלות אלה.

השאלות בסדר דין אזרחי ובתי משפט היו קשות ומורכבות. חלקן בעייתיות ויוגשו לגביהן ערעורים.

בסדר דין פלילי וראיות השאלות היו פינתיות אך מדוייקות.

בתחומים של פשיטת רגל ועבודה הופיעו הרבה יותר שאלות מהרגיל, 5 שאלות בכל נושא, והשאלות היו ברמה גבוהה מאד.

צוות המומחים של מחשבות פתר את הבחינה והעלה למערכת הממוחשבת את פתרון בית הספר של מחשבות.

מיד לאחר הבחינה נכנסו למערכת ניתוח הציונים של מחשבות למעלה מ-2,000 נבחנים. כבר בתחילת הערב קיבלו הנבחנים הודעה אישית למייל עם הציון שלהם בבחינה ועם נתוני ההצלחה בכל שאלה.

מבין הניגשים בפעם הראשונה עברו למעלה מ-60%.

כרגיל, מחשבות היתה הראשונה להעלות את פתרון בית הספר והראשונה לשלוח את הציונים לכל הנבחנים שהזינו את התשובות למערכת הממוחשבת.

נמשיך לסייע לנבחנים שלא עברו את הבחינה, וללוות אותם לכל אורך הדרך, הן בהשגות והן לאחר מכן.

בשם כל צוות מחשבות אני מברך את העוברים ומאחל להם הרבה הצלחה".

לבחינה היום נגשו אלפי מתמחים לרבות אלו שנכשלו בבחינה האחרונה אשר זכתה לביקורת קשה לאור אחוזי המעבר הנמוכים מאוד ואשר עמדו על 30% בלבד לפני פסילת השאלות. כאשר ברקע תמיד קיים הדיון סביב שאלת הצפת המקצוע והמאבק בו דרך בחינות ההסמכה.

כזכור, בית המשפט פסל לפני מספר שבועות, שתי שאלות בבחינת לשכת עורכי הדין, בעתירה שהוגשה נגד הבחינה - על אף החלטת ועדת הבחינות של לשכת עורכי הדין בעניין ההשגות על בחינת ההסמכה מועד חורף 2016 ובניגוד לדעת לשכת עורכי הדין. השאלות שנפסלו פורסמו זה מכבר בקובץ ההשגות בבלעדיות של חברת ההכנה למבחני הלשכה "מחשבות". העתירות הוגשו על ידי עורכי הדין ממשרד סלמון דקס וכן ע"י עוה"ד יניב לנקרי, איריס שמואלי, אריה אבריאל ועו"ד ג'יריס.

המשמעות להחלטת בית המשפט דאז הייתה כי כ- 160 מתמחים אשר נכשלו בבחינה יכלו להיבחן במבחני הלשכה בעל פה ואף הוסמכו כעורכי דין חדשים.

במבחני לשכת עורכי הדין מועד חורף 2016, עמד שיעור הנכשלים על מספר שיא של 70 אחוזים מהנבחנים ובציון ממוצע של 57.3. מדובר בעלייה של 24 אחוזים בכמות הנכשלים לעומת הבחינה הקודמת בחודש מאי. מדובר בבחינה חריגה ביותר שכן משנת 2007 ועד לשנת 2015 נכשלו במבחן בין 19 ל-47 אחוזים מהמתמחים בלבד.

לבחינה ניגשו 2,481 מתמחים, מתוכם 1,422 ניגשו אליה לראשונה. מאלו שניגשו לראשונה רק 42 אחוזים עברו אותה. 83 אחוזים מן המבחנים היו בוגרי מכללות. אחוז המעבר בקרב המתמחים שיצאו מן המכללות שניגשו לראשונה הוא 33 בלבד, לעומת אחוז מעבר של 70 אחוזים שניגשו לראשונה באוניברסיטאות.

תחילה הוגשו השגות בפני ועדת הבחינות של לשכת עורכי הדין על בחינת ההסמכה מועד חורף 2016. אז פנו ראש הלשכה עו"ד אפי נווה, שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי לצד חברי ועדת החוקה אשר קראו לבחון את ההשגות שהוגשו, בגישת בית הלל. הוועדה נתנה דעתה לפניות אלה והביאה אותן בחשבון בעת הדיון בהשגות.הוועדה הבוחנת בראשות נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה יוסף אלרון התכנסה ביום 23.11.16 וקיימה דיון ארוך בהשגות שהוגשו ביחס לבחינת ההסמכה שהתקיימה ביום 27.10.16.

בסיכומו של דבר לאחר בחינה של כלל הטענות וההשגות החליטה הוועדה הבוחנת לקבל את ההשגות באופן חלקי ואף פסלה חלק מהשאלות. כפועל יוצא מקבלת ההשגות הנ"ל עברו את הבחינה 169 נבחנים נוספים ואחוז המעבר הכללי עלה מ 30% ועומד כעת על37%. בסה"כ עברו את הבחינה לאור ההשגות 915 נבחנים כאשר כעת יצטרפו למספר זה 160 הנבחנים החדשים שעברו את הבחינה לאור ההצלחה בבית המשפט.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה