שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסתבכתם בעבר בפלילים ומתקשים למצוא עבודה? כך תמחקו רישום פלילי או משטרתי

חדשות

הסתבכתם בעבר בפלילים ומתקשים למצוא עבודה? כך תמחקו רישום פלילי או משטרתי , צילום: עו"ד ורד כהן ועו"ד רענן בר און
הסתבכתם בעבר בפלילים ומתקשים למצוא עבודה? כך תמחקו רישום פלילי או משטרתי
19/03/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

הרשעה בפלילים מכתימה את תדמיתו של האדם ואת שמו הטוב, ואף עלולה למנוע ממנו לעסוק במקצועות מסוימים או להתקבל למקומות עבודה הדורשים מהעובדים הפוטנציאליים להציג "תעודת יושר" נקייה מרישום פלילי. איך מוחקים רישום ואיך סללה החנינה משמעון פרס למתנגדי ההתנתקות את הדרך לשירות ביחידות מובחרות בצה"ל

צעירים רבים פועלים בקלות ראש ומסתבכים בפלילים. קטינים או חיילים שעברו עבירות בגיל צעיר "סוחבים" אחריהם רישומים פליליים, אך גם בגיל מבוגר יותר אנשים רבים מתמודדים עם רישומים פליליים שונים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הרשעה בפלילים מכתימה את תדמיתו של האדם ואת שמו הטוב. מעבר לכך, במקרים רבים משליכה ההרשעה על היכולת לעסוק במקצועות מסוימים, וישנם מקומות עבודה הדורשים מעובד פוטנציאלי המבקש להימנות עם שורותיהם להציג בפניהם "תעודת יושר". לצורך כך יש לפנות למשטרת ישראל ולקבל מסמך הקרוי "מרשם פלילי", המציג רישומים משטרתיים ורישומים פליליים, אם קיימים.

במשטרת ישראל מתנהלים שני מאגרי מידע אודות הליכים פליליים:

1.   מרשם  פלילי – רישומים אודות הרשעות ועונשים של בתי משפט ובתי דין בפלילים בעבירות מסוג פשע, עוון, צווי מבחן, צווים בדבר התחייבות להימנע מעבירה, צווים לביצוע שירות לתועלת הציבור (אף אם ניתנו ללא הרשעה), החלטות בית משפט לנוער בעניין קטינים שביצעו עבירה פלילית ועוד.

2.   רישום  משטרתי – רישומים פנימיים של המשטרה, בהם חקירות ומשפטים תלויים ועומדים, תיקים פתוחים במשטרה, תיקים הממתינים לבירור דין (מב"ד), תיקי חקירה שנסגרו מחוסר ראיות או מהיעדר עניין לציבור ועוד.

עקרונית, שני מאגרי המידע הנ"ל הם חסויים, והתנאים למסירת מידע מתוכם מוסדרים בחוק. לכן, מעסיקים שאינם מורשים לקבל מידע מהמרשם הפלילי דורשים מהמועמד עצמו (שזכותו לעיין במידע במרשם הפלילי הנוגע לו) להציג בפניהם מידע מתוך המרשם הפלילי ("תעודת יושר") כתנאי לבחינת העסקתם.

איך מוחקים רישום משטרתי או מרשם פלילי?

לפי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, רישומים של תיקים סגורים בעבירות שאינן מסוג "פשע" יימחקו אוטומטית בתום שבע שנים מיום האירוע, ואם מדובר בקטין – יימחק הרישום לאחר חמש שנים, אלא אם כן החליט ראש אגף החקירות והמודיעין אחרת.

גם אם טרם חלפו שבע שנים, ניתן לפנות בבקשה לביטול הרישום, אולם ניתן להגיש את הבקשה לביטול רק בחלוף חמש שנים מיום האירוע כשמדובר בבגיר, ובחלוף שלוש שנים מיום האירוע כאשר מדובר בקטין.

לגבי עבירות מסוג "פשע" – לא יהא ביטול אוטומטי של תיק סגור, וניתן לפנות בבקשה לביטול רישום משטרתי רק בחלוף שבע שנים מיום האירוע.

במקרה של רישום פלילי על הרשעה בבית משפט, רק בחלוף עשר שנים מתום תקופת ההתיישנות על ההרשעה יראו את ההרשעה כהרשעה שנמחקה ולא יימסר מידע עליה, אלא לגופים הנקובים בחוק (משטרת ישראל, צה"ל, היועץ המשפטי לממשלה, ועדה למינוי שופטים ועוד).

ניתן למחוק רישום פלילי על ידי הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה. נוסף על סמכותו של נשיא המדינה לחון עבריינים ולהקל בעונשם, העניק החוק לנשיא סמכות לקצר או לבטל תקופות התיישנות או תקופות מחיקה החלות על הרשעה פלילית (מחיקת רישום פלילי). קיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה במרשם הפלילי מאפשרים לאדם שהרשעתו בפלילים נמחקה לקבל "תעודת יושר".

בין היתר, קיימת לנשיא המדינה סמכות להקל בעונשם של עבריינים (מאסר, פסילה, קנס),

לקצר או לבטל תקופת התיישנות או את תקופות מחיקת הרישום הפלילי. מכוח סמכות זו ניתן לפנות לנשיא המדינה ולהגיש בקשת חנינה, שמטרתה לקצר את תקופת ההתיישנות והמחיקה במרשם הפלילי, כדי להציג "תעודת יושר" נקיה מרישום פלילי.

כך למשל, נעתר נשיא המדינה דאז שמעון פרס לבקשתם של 59 אנשים נגדם עמדו תיקים פליליים בשל עבירות קלות שביצעו במהלך ההפגנות נגד ההתנתקות, רובם קטינים בעת ביצוע העבירות. זאת, מהנימוק שלחובתם היה רישום פלילי יחיד בגין עבירות שביצעו במחאה על תוכנית ההתנתקות, והעבירות שביצעו לא גרמו לפגיעה בנפש או לסיכון חיי אדם ולא בוצעו בנסיבות מחמירות. ההמלצה ניתנה בשל ההכרה באופייה הייחודי של תוכנית ההתנתקות והאירועים הקשורים בה, שהיו בבחינת אירוע היסטורי חריג ויוצא דופן. מחיקת הרישום הפלילי אפשרה לאנשים אלה להתגייס ליחידות מובחרות בצה"ל ולעסוק בסוגים שונים של מקצועות בעתיד.

איך מגישים בקשת חנינה לנשיא?

בקשת חנינה המוגשת לנשיא המדינה חייבת להיערך באופן מקצועי ומפורט, צריכה לכלול את פרטי המבקש, המקרה, פסק הדין ואת תיאור הנסיבות שעליהן מבוססת הבקשה (נסיבות מיוחדות בביצוע העבירה, נסיבות אישיות, מצב רפואי, מצב כלכלי וסוציאלי, תרומה מיוחדת לחברה, חרטה מלאה, שיקום, שינויים במצב האישי או המשפחתי מאז העבירה או ההרשעה ועוד). הבקשה צריכה להיתמך במסמכים הרלוונטיים לבקשת החנינה. כך למשל, אם הבקשה מבוססת על נימוקים סוציאליים, יש לצרף חוות דעת מאגף הרווחה או גורם מטפל אחר. אם הנימוק הוא רפואי – יש לצרף מסמכים רפואיים וכן הלאה.

מחלקת החנינות בבית הנשיא מעבירה את התיק למחלקת החנינות במשרד המשפטים. לאחר איסוף החומר הרלוונטי משגר משרד המשפטים את התייחסות השר לבקשת החנינה. נשיא המדינה מקבל את מלוא החומר, ואמור להחליט האם להעניק חנינה.

טרם הגשת בקשה לביטול רישום משטרתי או פלילי, מומלץ לפנות לעורך דין המבין בתחום ולהיוועץ בו, לרבות לעניין הנימוקים לבקשת החנינה והמסמכים הדרושים לשם כך.

 

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בתחום הליטיגציה – התדיינויות בבתי משפט, דיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין

http:/www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה