שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עוצרים את הסחרור: תיקי הוצל"פ של חייב שמשלם יהיו פטורים מריבית פיגורים

חדשות

עוצרים את הסחרור: תיקי הוצל"פ של חייב שמשלם יהיו פטורים מריבית פיגורים, צילום: צילום: istock
עוצרים את הסחרור: תיקי הוצל"פ של חייב שמשלם יהיו פטורים מריבית פיגורים
11/01/2017, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק שנועדה למנוע את תפיחת החוב, בניגוד לעמדת הממשלה התומכת בהפחתת ריבית הפיגורים. ח"כ נורית קורן: "הגיע הזמן שנטפל בריבית המטורפת. חוב של 30 אלף שקל הגיע בפחות מעשר שנים ל-130 אלף שקל והאישה שילמה חמש שנים ברציפות"

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אתמול (ג') פה אחד לקריאה ראשונה את הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון – ביטול ריבית הפיגורים לחייב משלם), הפוטרת חייב העומד בצו התשלומים מריבית פיגורים. לסכום הנקוב בשטר או לסכום התביעה יתווספו הפרשי הצמדה בלבד. לאחר שמשרדי הממשלה הבהירו כי יתנגדו לקידום החוק, בניגוד להחלטות ועדת השרים לענייני חקיקה, הגיש ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ בני בגין רביזיה, כדי לאפשר למשרדי הממשלה להגיע להסכמה על הצעת החוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי הסנקציה של ריבית הפיגורים נועדה לתמרץ חייבי הוצאה לפועל לפעול לתשלום חובם ויש לה תכלית עונשית בגין פיגור בתשלום חוב פסוק. אולם, תכלית זו אינה מושגת כאשר החייב העומד בצו התשלומים שנקבע בתיק נמצא במרוץ מתמיד אחר תשלום החוב התופח יותר  מגובה התשלום, והוא נשאר בעל חוב לעד.

לדברי ח"כ יואב בן צור, מיוזמי הצעת החוק, " צו תשלומים נועד לסייע לחייבים ולשקמם אבל למרבה האבסורד החייב רודף אחרי הזנב שלו כי הוא משלם 200 שקל והריבית עולה אותו סכום. החקיקה נמשכת יותר מדי זמן והחייבים כורעים תחת הנטל. קיבלתי עשרות פניות של חייבים שנקלעו לסחרור ולכן אבקש לצאת עם הכרעות ברורות ודדליין לחקיקה. בכל ישיבה יש תירוץ חדש ואני לא חושב שצריכים עוד הבטחות לעוד ישיבות. לא ייתכן שתשאירו אנשים בני ערובה".

ח"כ נורית קורן אמרה כי "הגיע הזמן שנטפל בריבית המטורפת. החובות הולכים ותופחים –חוב של 30 אלף שקל הגיע בפחות מעשר שנים ל-130 אלף שקל והאישה שילמה חמש שנים ברציפות. צריך למהר בחקיקה כדי להחזיר אנשים למסלול החיים התקין".

לדברי ח"כ אלהרר," אנחנו לא יכולים להמתין עוד. ברור שהיינו רוצים למצוא הצעה שמתאימה לכולם אבל הכי חשוב למצוא מזור למשלמים שתהיה להם ריבית הגונה. בנקודה הספציפית הזו, אל תעצרו את החקיקה. מקסימום תביאו הצעה גדולה יותר שתבלע את זו. אבל אין כאן שום לו"ז. לומר לחייבים שימשיכו לסבול כשלא רואים את הסוף זה לא אפשרי".

ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה כי "ריבית הפיגורים בשמיים ואנשים מאבדים את חייהם מדי יום. אנחנו מדברים על 700 אלף אנשים עם כשניים וחצי מיליון תיקים בהוצל"פ". ההצעה היא מזור חלקי ואין שום סיבה לעכב אותה. דעתי לא נוחה להצביע על חוק לא אפוי אבל יש כזה חוסר אמון שתמשיכו למשוך את החוק ותטילו וטו, אז נעשה משהו לא ראוי ולא נעים. אין כאן התנהלות הגונה. חבל שיחסי הרשויות הגיעו לכך".

עו"ד מירב זוהרי ממשרד המשפטים הגיבה לדברי חברי הכנסת ואמרה "לא מדובר בניואנסים קטנים של תיקון החוק אלא בנקודות מהותיות ויש קשר בין הצעת החוק להפעלת מגנון החייב שמשתף פעולה ונכון לתת את הדעת יחד. החלטת ועדת השרים הייתה לתמוך רק בטרומית בשלב זה ולכן יש לחזור לוועדה לשם כל התקדמות". היועץ המשפטי לוועדה עו"ד אלעזר שטרן הבהיר כי אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה הוא בניגוד לעמדת הממשלה.

לדברי עו"ד ענת הר אבן, היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגבייה, "לא ישבנו בחיבוק ידיים, הצעת החוק היא בליבת חוק ההוצאה לפועל אבל הריבית נקבעת בשורת חוקי מעטפת ולא בהוצאה לפועל. יש תמימות דעים שגם את שיעורי הריבית הקבועים בחוק ריבית והצמדה יש לשנות. לאחר בדיקות, מצאנו שהנוסחה של הצמדה בלבד לא טובה ויש להשאיר משהו מריבית הפיגורים כדי שיהיה תמרוץ לשלם את החוב. נדרשת הסדרה כוללת כי ככל שהיא לא תיעשה ויעברו לריבית הסכמית זה סיכון לכל מה שמצוי תחת הנושא".

עמית מרזאי מאגף החשבת הכללית במשרד האוצר אמרה כי "מנגנון חדש לריבית ייכנס לתוקף במדורג מסוף ינואר. יש כמה סוגי ריביות פיגורים והמטרה היא להתמודד עם סביבת הריבית שהשתנתה ועם התמריצים שיש לחייב לשלם". אייל טולדו מאגף תקציבים הוסיף כי "בהצעת החוק יש הרבה דברים שנדרש לבחון אותם בצורה רחבה יותר. לצד הרצון לדאוג לחזרת החייבים למסלול, צריך לזכור גם את הצד של הנושים. אנחנו נציע תוך חודשיים מנגנון כולל ולאחר מכן תוך חודשיים תוגש הצעת חוק ממשלתית בנושא. אם ההצעה תעבור לקריאה ראשונה, נציע שההקלה בריבית הפיגורים תעמוד על שליש מסך הריבית המלא במקום הקלה מלאה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:153
קומיט וכל טופס במתנה