שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרב פינטו הולך לכלא – העליון דחה את הבקשה לדיון נוסף בערעור על העונש

חדשות

הרב פינטו הולך לכלא – העליון דחה את הבקשה לדיון נוסף בערעור על העונש, צילום: הרב יאשיהו פינטו. צילום: GFDL
הרב פינטו הולך לכלא – העליון דחה את הבקשה לדיון נוסף בערעור על העונש
08/02/2016, עו"ד אורי ישראל פז

פינטו ביקש להקל בעונשו בשל מצבו הרפואי הקשה, כשהוא מסתמך על ערעורו של אורי לופוליאנסקי בפרשת הולילנד. ביהמ"ש העליון דחה את הבקשה לדיון נוסף, בנימוק שלגבי פינטו כבר נקבע עובדתית על ידי המחוזי כי מאסרו אינו מהווה סיכון רפואי מיידי, וכי השב"ס יוכל להעניק לו את הטיפול הרפואי שלו יזדקק

סופית: הרב יאשיהו פינטו יישב מאחורי סורג ובריח למשך שנת מאסר בפועל וישלם קנס בסך מיליון שקל, לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשתו לדיון נוסף על ערעורו. השופט סלים ג'ובראן דחה היום (ב', 8.2) את טענתו המרכזית של הרב יאשיהו פינטו נגד סירובו של בית המשפט העליון להקל בעונשו תוך התחשבות במצבו הרפואי הקשה וכן במצבם של אשתו ובנו הבכור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כפי שסוקר בפורטל תקדין, בתחילת חודש ינואר בית המשפט העליון דחה פה אחד את ערעורו של הרב פינטו על חומרת העונש שנגזר עליו בגין הרשעתו בשוחד ובשיבוש מהלכי משפט – שנת מאסר בפועל. השופטים יצחק עמית, מני מזוז וצבי זילברטל מתחו ביקורת על טענותיו של פינטו לכשל חמור בייצוג וקבעו כי מדובר בהסדר טיעון מקל במיוחד, אשר כבר שקלל את מצבו הרפואי ואף נתן ביטוי למעמדו כעד מדינה בתיק אחר, ועל כן אין הוא זכאי ל"כפל הנחות" גם בבית המשפט העליון.

הרב פינטו הגיש בקשה לדיון נוסף, כשהוא מסתמך על ערעורו של הרב אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר בפרשת הולילנד, שם נקבע כי ניתן להתחשב במצבו הרפואי של הנאשם לשם קביעת עונשו תוך חריגה לקולא ממתחם הענישה שנקבע.

השופט ג'ובראן דחה טענה זו והצביע על נסיבות ייחודיות במקרה של לופוליאנסקי, שבהן לא הייתה מחלוקת בדבר מצבו הרפואי הקשה ובית המשפט התרשם כי עונש המאסר יביא לקיצור ממשי של תוחלת חייו. עניינו של הרב פינטו שונה, שכן לגביו נקבע עובדתית על ידי בית המשפט המחוזי כי מאסרו אינו מהווה סיכון רפואי מיידי או קרוב וכי ביכולתו של שירות בתי הסוהר להעניק לו את הטיפול הרפואי לו יזדקק.

כמו כן, דחה השופט ג'ובראן את טענתו הנוספת של הרב פינטו בדבר קביעת הלכה חדשה המאפשרת להביא בחשבון לצורך גזירת הדין עובדות שלא הועלו בכתב האישום. השופט קבע כי יש לדחות את ניסיונו של המבקש להיתפס לאמירה של בית המשפט המחוזי בנדון.

"במקרה שלפניי, השופט מ' מזוז מצא כי העובדות, כפי שהן מופיעות בכתב האישום, מבססות את 'ניצול המרות' במובן שאליו התכוון בית המשפט המחוזי", קבע השופט ג'ובראן. "מתן משמעות לעובדות באופן זה אין משמעו יצירת עובדות חדשות או מתן משמעות מחודשת לעובדות – אלא מדובר בתהליך הלוגי של גזירת ממצאים והסקת מסקנות מהעובדות שהוכחו או שהוסכמו, כפי שנוהגים לעשות בתי המשפט חדשות לבקרים. ובכל מקרה, כפי שגם ציין השופט י' עמית, לשאלה האם המבקש ניצל את מרותו על תנ"צ ברכה ז"ל לא הייתה חשיבות של ממש לגזירת עונשו, ויש לדחות את ניסיונו של המבקש להיתפס לאמירה זו של בית המשפט המחוזי. החשוב לענייננו הוא כי המערער הציע ונתן שוחד לתנ"צ ברכה ז"ל – וכך היה בנוסח כתב האישום המוסכם".

הרב יאשיהו יוסף פינטו הורשע על פי הודאתו בהסדר טיעון בעבירות של מתן שוחד, הצעת שוחד ושיבוש מהלכי משפט. מזה שנים עמד פינטו בראש הפעילות התורנית של עמותת "שובה ישראל", ובמסגרת זו צבר את אמונם והיה למושא הערצתם של רבים בארץ ובחו"ל, בהם אנשי עסקים, משרתי ציבור, נבחרי ציבור, ידוענים ופשוטי עם מכל שכבות הציבור להם היה רב ומנהיג.

בקיץ 2011 נודע לפינטו כי התעורר חשד לביצוע מעשים פליליים נגד מי שעמד בראש עמותת "חזון ישעיה" עתירת הנכסים שעסקה בפעילות צדקה וחסד, ונאות לסייע לו לבקשתו. בהתאם, העביר ראש העמותה לידי פינטו את השליטה בפועל ניהול הפעילות שלה וכן העביר 1.2 מיליון דולר מכספי העמותה בארה"ב לחשבונה של אשתו של פינטו ובני הזוג עשו בכספים הללו שימוש למטרות שונות, לרבות שימוש פרטי.

בראשית 2012 נודע לפינטו שהמשטרה מקיימת חקירה סמויה בפרשת חזון ישעיה, ולכן החל לאסוף מידע על החקירה, החוקרים ועל קציני משטרה שונים, וכן פעל בשיתוף עם רעייתו כדי להשפיע על החקירה ולשבש אותה. כך, הפעיל פינטו לחץ על אנשים שפעלו במסגרת העמותה לחזור בהם מתלונותיהם כלפי ראש העמותה ואף להפסיק לפעול במסגרתה כליל, כשהפעלת הלחץ נעשתה בדרכים שונות בהן איום בהכרזת "דין רודף".

 

דנ"פ 623/16

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נדחה ערעור הרב פינטו: "ניסיון לא ראוי לערוך מקצה שיפורים בהסדר טיעון מקל"

 

פרשת הרב והניצב: מפקד 433 חשוד שקיבל טובות הנאה מהרב יאשיהו פינטו

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:6
קומיט וכל טופס במתנה