שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד האוצר: הפרקליטים מסרבים לשתף פעולה ולהחזיר שכר שקיבלו על ימי שביתה

חדשות

משרד האוצר: הפרקליטים מסרבים לשתף פעולה ולהחזיר שכר שקיבלו על ימי שביתה, צילום: צילום: Getty images Israel
משרד האוצר: הפרקליטים מסרבים לשתף פעולה ולהחזיר שכר שקיבלו על ימי שביתה
19/01/2016, עו"ד אורי ישראל פז

במשרד האוצר קבעו כי הפרקליטים יהיו זכאים ל"שכר ראוי" בלבד עבור ימי השביתה החלקית שבה נקטו לפני כשנה, במחאה על עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, אולם עד כה, חרף פניות חוזרות ונשנות, לא הועברו הנתונים על השביתה כך שלא ניתן להשיב את השכר העודף לקופה הציבורית

בשנה שעברה קיימו פרקליטים בפרקליטות המדינה שביתת מחאה חלקית. התנועה למשילות ודמוקרטיה דרשה לקזז את שכרם כדין. אך במשרד האוצר טוענים היום (ג', 19.1) כי הפרקליטים נמנעים מלשתף פעולה והשכר לא קוזז ולא הוחזר לקופה הציבורית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במחאה על עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות פתחו הפרקליטים בשביתה ארוכה ובמסגרתה הגיעו אמנם למקום העבודה אך נמנעו מלעשות חלק מעבודתם. התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה במהלך השביתה לממונה על השכר באוצר ולמשרד המשפטים בדרישה כי שכרם של הפרקליטים ששבתו יקוזז, כדין כל עובד במגזר הציבורי שנוקט עיצומים.

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, אישרה את קבלת הפנייה וציינה כי היא הועברה לעיונם של הגורמים המקצועיים במשרד ועם קבלת התייחסותם היא תשיב. אלא שזמן רב חלף ובתנועה למשילות לא קיבלו כל התייחסות ממנה וממשרד האוצר. לאחר שמונה חודשים בלי מענה, שלחה התנועה התראה לפיה אם לא תתקבל התייחסות היא תנקוט בהליכים משפטיים.

במשרד האוצר השיבו הפעם לבקשה וגוללו את שארע במשך הזמן הזה. מלשכת הממונה על השכר באוצר יצא מכתב לתנועה למשילות שבו צוין כי יומיים לאחר פניית התנועה באפריל 2015, פנה משרד האוצר למשרד המשפטים בדרישה לקבל נתונים והתייחסויות נדרשות לצורך קביעת השכר הראוי כדי שיוכל לקזז משכר השובתים, אך למרות פניות חוזרות ונשנות לא הועברו הנתונים הנדרשים על שביתת הפרקליטים וכך למעשה לא ניתן לקזז את שכרם בגין העיצומים בהם נקטו בתחילת השנה שעברה.

במשרד האוצר ציינו כי בהתאם להחלטת ממשלה, נקבע כי ישולם שכר חלקי בלבד עבור ימי שביתה חלקית הנקרא "שכר ראוי". "זכאותם של הפרקליטים לשכר בשל התקופה בה נקטו עיצומים הינה לשכר ראוי בלבד, בהתאם לעבודה אותה ביצעו בתקופת העיצומים".

במכתב נאמר כי "ברגע שיועברו אלינו הנתונים שנתבקשו, נקדם את הטיפול בקביעת השכר הראוי וקביעת ההפחתה הנדרשת משכר הפרקליטים בשל העיצומים שננקטו על ידם".

מנכ"ל התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, מצביע על הכשל הטמון בכך שעל פי החלטת הממשלה במקרה שבו עובד במגזר הציבורי נוקט שביתה חלקית, משרד האוצר בתיאום עם הפרקליטות צריכים לקבוע כמה שכרו ינוכה, אך כאן כשמדובר בשכרם, הפרקליטים בפרקליטות המדינה נמנעים מלשתף פעולה, וכך מונעים את ביצוע הקיזוז משכרם, כחוק.

לדברי עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות, "בימים אלה, בהם נדון מעמדה של נציבות הביקורת על הפרקליטות, תמוה עוד יותר העובדה שהפרקליטים בשירות המדינה משתהים בבירור עניין זה, תוך שהם נמצאים בניגוד עניינים מובנה. התנהלות זו מחדדת את הצורך בביקורת אפקטיבית ובלתי תלויה, שתבחן את פעולותיהם".

בעקבות התשובה מלשכת הממונה על השכר באוצר פנתה היום התנועה למשילות שוב למנכלי"ת משרד המשפטים ולפרקליטים ובמקביל הגישה תלונה לנציבות הביקורת על הפרקליטות השופטת בדימוס הילה גרסטל.

בפנייה למנכ"לית המשרד פלמור, שנשלחה גם לשרת המשפטים ולשר האוצר, דורשת התנועה לדעת באופן דחוף ומהיר כיצד יפעלו להסדרת העניין. בפניה נכתב כי "אנו מאמינים כי גם הפרקליטים לא רוצים ליטול שכר שאינו מגיע להם. זהו כסף השייך לציבור ויש להתייחס אליו בהתאם. משום כך, לא ברורה ההשתהות הקיצונית בטיפול משרדך בהסדרת התשלומים, זאת חרף פניות חוזרות ונשנות מצידנו ופניות חוזרות ונשנות מצד משרד האוצר".

במשרד המשפטים הגיבו לדברים ואמרו כי "מדובר באירוע מתמשך בעל היבטים רבים", וכי המענה למכתב ממשרד האוצר יימסר ישירות למשרד האוצר.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גרסטל: הפרקליטים ניזונים משמועות ומחלקי מידע, ההופכים את הנציבות לדמונית

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה