שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה בייצוגית: ה"סופרלנד" יתרום 4,000 כרטיסי כניסה לבתי ספר מהמגזר הערבי

חדשות

פשרה בייצוגית: ה"סופרלנד" יתרום 4,000 כרטיסי כניסה לבתי ספר מהמגזר הערבי, צילום: צילום: Getty images Israel
פשרה בייצוגית: ה"סופרלנד" יתרום 4,000 כרטיסי כניסה לבתי ספר מהמגזר הערבי
17/12/2015, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש אישר את הסדר הפשרה בתביעה שהוגשה נגד פארק השעשועים לאחר שהתגלה כי הוא נוהג להקצות ימי פעילות נפרדים לבילוי של תלמידים יהודים וערבים. בתי הספר ייבחרו לפי שיעור התלמידים הנזקקים הלומדים בהם. יתרת הכרטיסים שלא תמומש בתוך שנתיים תיתרם לשלוש עמותות העוסקות בקירוב לבבות ויצירת דוח שיח בין יהודים לערבים

 

בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה שהושג במסדרת תובענה ייצוגית נגד הסופרלנד, שהוגשה בעקבות חשיפת הנוהג להקצות ימי פעילות נפרדים לבילוי של תלמידים יהודים ולאלו של תלמידים מהמגזר הערבי. במסגרת ההסדר הוסכם כי הסופרלנד יתרום 4,000 כרטיסי כניסה שיחולקו בין בתי ספר במגזר, כאשר יתרת הכרטיסים שלא תמומש בתוך שנתיים תיתרם לשלוש עמותות העוסקות בקירוב לבבות ויצירת דוח שיח בין יהודים לערבים. השופטת צילה צפת קבעה כי מדובר בתובענה העוסקת בנושא חברתי חשוב, הן ברמת הפרט והן ברמה הציבורית הרחבה, אשר ראוי כי תסתיים בדרך של פשרה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בשנת 2013 הגיש המבקש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברה המפעילה את פארק השעשועים "סופרלנד" שבמערב ראשון לציון, בטענה כי זו נקטה במדיניות מפלה בין תלמידים ערבים ויהודים במשך תקופה של כשלוש שנים. ביסוד התובענה עומד מקרה שפורסם באמצעי התקשורת, בו מורה מהמגזר הערבי אשר יצר קשר עם הסופרלנד במטרה לתאם ביקור לתלמידיו שביקשו לחגוג את סיום שנת הלימודים גילה כי המשיבה נהגה להקצות ימי פעילות נפרדים לבילוי של תלמידים יהודים ולאלו של תלמידים מהמגזר הערבי. בהתנהלות זו, טען המבקש, הפרה המשיבה את חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים וגרמה לו וליתר חברי הקבוצה נזק מסוג כעס, דלגיטימציה, תסכול, ביזוי והשפלה. עוד טען המבקש כי המשיבה הפרה חובה חקוקה, התרשלה ופעלה בחוסר תום לב. הקבוצה אותה ביקש המבקש לייצג היא כל בני המגזר הערבי, אשר הוערכו על ידו בכ-1.5 מיליון איש. הסעד שהתבקש היה פיצוי של 100 שקל לכל אחד מחברי הקבוצה וצו המורה למשיבה להימנע בעתיד מלנקוט בהפליה.

טרם הדיון בבקשת האישור הגיעו הצדדים להסדר פשרה, שבו הוסכם כי המשיבה תתרום 4,000 כרטיסי כניסה לסופרלנד בשווי 436 אלף שקל, אשר יחולקו באופן שווה ל-25 בתי ספר במגזר הערבי מרחבי הארץ.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה שהתבקשה בתיק זה הציעה על מספר קשיים בהסדר המוצע, וזה תוקן והוסכם כי בתי הספר להם יחולקו הכרטיסים ייבחרו על ידי בא כוח המבקש בעזרת מחלקת החינוך ברשות המקומית הרלוונטית, אשר תצביע על בית הספר בתחומה שבו קיים ריכוז גבוה יותר של תלמידים נזקקים. כן הוסכם כי מנהלי בתי הספר להם יחולקו הכרטיסים הם שיחליטו האם לעשות בכרטיסים שימוש קבוצתי במסגרת פעילות בית הספר או לחלק את הכרטיסים בין התלמידים השונים שיעשו בהם שימוש פרטני. בנוסף, ככל שתוך 24 חודשים לא ימומשו מלוא הכרטיסים מושא ההסדר, יתרת הכרטיסים תיתרם לשלוש עמותות העוסקות בקירוב לבבות ויצירת דוח שיח בין יהודים לערבים, שיהיו רשאיות לעשות בהם שימוש ללא הגבלת זמן.

השופטת צילה צפת אישרה את ההסדר המתוקן וקבעה כי מדובר בתובענה העוסקת בנושא חברתי חשוב, הן ברמת הפרט והן ברמה הציבורית הרחבה, אשר ראוי כי תסתיים בדרך של פשרה. זאת, בייחוד שעה שמדובר בפיצוי המיועד דווקא לבני נוער. לצד זאת, סברה השופטת כי יש לתת את הדעת לכך שהמשיבה הודיעה שכבר אינה מקיימת ימי פעילות נפרדים לתלמידים וכי הוכחת הקשר הסיבתי בין טענת ההפליה לבין התובע המייצג ויתר חברי הקבוצה אינה פשוטה כלל ועיקר.

השופטת הוסיפה כי הגדרת חברי הקבוצה כוללנית למדי, ויש לצמצמה כך שתכלול רק את כל מי שהיה בתקופה הרלוונטית לבקשת האישור תלמיד או מורה במוסדות חינוך במגזר הערבי. אשר לפער בין סכום הפיצוי הנדרש בבקשה לבין הפיצוי המוסכם, ציינה השופטת כי המבקש העריך את הנזק באופן שרירותי למדי וללא אסמכתאות מתאימות, וכי הסכום הנתבע צומצם בהתאם לצמצום הגדרת הקבוצה כמפורט לעיל.

עוד נקבע כי בחינת עיקרי הסדר הפשרה מעלה כי אין הכרח במינוי בודק שכן ההסדר כולל קריטריונים ברורים ואינו מצריך חישוב חשבונאי מורכב או מומחיות לשם בחינת אופן יישומו. השופטת קבעה כי נראה שההסדר איננו חורג במידה ניכרת ממלוא הסעד שחברי הקבוצה עשויים היו לקבל אילו בית המשפט היה מכריע בתובענה הייצוגית לטובת הקבוצה, ולכן הוא מגלם יחס נכון בין סיכויי בקשת האישור להתקבל לבין הסיכונים הכרוכים בניהול ההליך הייצוגי.

לבסוף, קבעה השופטת צפת כי אין לקבל במלואה את הצעת הצדדים לגמול ושכר טרחה למבקש ובא כוחו, אלא להעמידם על סך של מחצית ממה שהוצע על יסוד נתוני הסדר הפשרה, עיתוי הגשתו, המטרה החשובה בגינה הוגשה הבקשה לאישור ובהתאם לשיטת האחוזים הנהוגה בפסיקה. לפיכך, תשלם המשיבה גמול למבקש על סך 10,000 שקל ושכר טרחה באי הכוח בסך 60 אלף שקל בצירוף מע"מ.

ת"צ 42756-06-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

"קפה קפה" תפצה צעיר ערבי שהופלה בקבלה לעבודה בסניף כשר למהדרין של הרשת

ישראייר תפצה נוסעים ערבים שנדרשו לרדת מטיסה כדי לפנות מקום לנוסע אחר

מתקפה משפטית נגד ראש עיריית אשקלון שהורה להימנע מהעסקת ערבים בעירו

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה