שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שוויון זכויות: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים

חדשות

שוויון זכויות: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים, צילום: צילום: Getty images Israel
שוויון זכויות: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים
17/12/2015, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק מציעה להחריג עובדים עצמאיים מגיל 55 ומעלה או כאלה שרק החלו לפעול כעצמאים. עצמאי שלא יבצע את חובת ההפקדה לא יותרו בניכוי הוצאותיו בסכום השווה לפעמיים סכום ההפקדה בה הוא חייב. ח"כ אלי כהן: יותר מ-40% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה ומגיעים לגיל זקנה ללא הכנסה ראויה

 

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים, התשע"ה-2015 של ח"כ אלי כהן. הצעת החוק מבקשת לחייב עובדים עצמאיים להפקיד כספים לקופת גמל לקצבה, כששיעור ההפקדה מושפע מגובה ההכנסה. עוד מוצע להחריג מתחולת החוק עובדים עצמאיים בני פחות מ-21 שנה או מגיל 55 ומעלה, או מקבלי קצבה בסכום מזערי או שרק החלו בפעולותיהם כעצמאיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עצמאי שלא יבצע את חובת ההפקדה לא יותרו בניכוי הוצאותיו בסכום השווה לפעמיים סכום ההפקדה בה הוא חייב. עוד מוצע לקבוע כי עצמאי שהודיע על סגירת עסקו ושיעור ההפקדה שלו לקופת הגמל עולה על שיעור ההפקדה שהיה חייב בו, יהיה זכאי למשוך חלק מהסכום בקופת הגמל. אם יאושר, יכנס החוק לתוקפו ב-1 בינואר 2017.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מטרתו של חוק זה היא להביא לכך שלעוסקים העצמאיים תהיה פנסיה לאחר פרישתם מהעבודה בהגיעם לגיל פרישה. בשנת 2017 נחקקה הצעת חוק פנסיה חובה שקבעה שעל כל עובד יחול הסדר פנסיוני. בתחולת החוק לא נכללו אוכלוסיית העצמאים, המהווים כ-12% מכוח העבודה במשק. בהתחשב בשיעור הכיסוי הפנסיוני הנמוך בקרב עצמאים, עולה הצורך לחייב ציבור זה בחיסכון לגיל פרישה. הצורך בהתערבות ובחיוב חיסכון לגיל פרישה בולט, נוכח היתרונות שיש לחיסכון זה הן ברמת הפרט והן ברמת החברה כולה".

עוד צוין כי "החיסכון הפנסיוני הוא אינטרס של הפרט ושל המדינה, וכשכך, המדינה מעודדת תמריצים לחוסכים באמצעות הטבות מס או הבטחת תשואה על כספי החיסכון על מנת לעודד את הפרטים לחסוך לגיל פרישה."

לדברי ח"כ אלי כהן, "למעלה מ-40% מהעצמאיים אינם חוסכים לפנסיה באופן שוטף ומגיעים לגיל זקנה ללא הכנסה ראויה. הזכות של העצמאים להזדקן בכבוד לא שונה מזו של השכירים. ההצעה הזו מבקשת לצמצם עיוות היסטורי בין העצמאיים לשכירים. אוכלוסיית העצמאיים מהווה 500 אלף איש, אנחנו צריכים לתת להם את כל הכלים לפתוח עסקים וחובה עלינו לתת להם השוואת זכויות סוציאליות".

41 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה