שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחדל: היעדר מעקב על תרופות מרשם מביא לזליגה של סמים מסוכנים לשוק הפרטי

חדשות

מחדל: היעדר מעקב על תרופות מרשם מביא לזליגה של סמים מסוכנים לשוק הפרטי , צילום: צילום: Getty images Israel
מחדל: היעדר מעקב על תרופות מרשם מביא לזליגה של סמים מסוכנים לשוק הפרטי
01/12/2015, ליאור שדמי שפיצר

זיוף מרשמים של תרופות ממכרות המופיעות בפקודת הסמים המסוכנים או שימוש לרעה בהם מתאפשר בשל היעדר מערכת ממוחשבת הכוללת את כל המרשמים במערכת הבריאות. בחצי שנה האחרונה הוחרמו מאות כדורים נרקוטיים בפשיטות על פיצוציות. ח"כ תמר זנדברג: " יש פה גרירת רגליים ואפילו הזנחה של משרד ממשלתי"

עיכוב לא מוסבר, הזנחה וגרירת רגליים בהקמת מערכת ממוחשבת שתכלול את כל המרשמים הניתנים במערכת הבריאות – זו השורה התחתונה של הדיון שהתקיים אתמול (ב', 30.11) בוועדה למלחמה בנגעי הסמים והאלכוהול של הכנסת, ושעסק בשימוש לרעה בתרופות מרשם ובמניעת זליגתן לשוק החופשי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

אנשי הוועדה הופתעו לגלות כי קיים קונצנזוס לגבי הצורך במערכת ממוחשבת כבר בדיונים שהתקיימו ב-2003, ואף שבמהלך השנים התקיימו דיונים נוספים בנושא, הדבר מעולם לא יצא לפועל, ותרופות הכוללות חומרים מסוכנים מנופקות לחולה באמצעות מרשמים ידניים קלים לזיוף.

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "החשש המרכזי שעולה בדיונים על הקנאביס הרפואי הוא מזליגה שלו לשוק הפרטי, אבל אנו רואים שכבר כיום יש תרופות נרקוטיות שמופיעות בפקודת הסמים המסוכנים, תרופות שמכילות חומרים מסוכנים וממכרים בהרבה וכבר כיום התרופות האלה זולגות לשוק".

ד"ר רון תומר, מנהל הוועדה המקצועית של ארגון הרוקחות, אמר כי "באמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום, קל לזייף מרשם ולקבל תרופה שהיא סם מסוכן הרבה יותר מקנאביס. מי שמזייף יכול לעבור ב-50 בתי מרקחת ולקנות 50 אריזות ואף אחד לא יידע כי הכל נעשה באופן ידני. לאחר מכן הכדורים האלה נמכרים באופן פרטי במחיר גבוה במאות אחוזים. כבר ב-2003 היתה הערכה כי יש כ-200 אלף שימושים לרעה במרשמים, ואנו מניחים כי מאז חל גידול". ד"ר תומר הוסיף כי "לעתים מגיעים לרוקחים חולים שנראים מעט מטושטשים, עם מרשם מקומט, אולי מדברים לא ברור, והרוקח חושש כי המרשם מזויף ולכן אומר שהתרופה לא במלאי, ובכך נמנע טיפול מחולים".

בארגון הרוקחים אומרים כי להערכתם, זיופי מרשמים וכפל שימושים באותו מרשם מגיעים ל-3%-3.5% מכלל המרשמים. "בשביל לאפשר לאנשים לרכוש קנאביס בבתי מרחקת חייבים להכניס מערכת ממוחשבת שתמנע זליגה וזיוף של רישיונות, צריך להגיע להסדר כמה שיותר מהר", אמר מיקי עופר, חבר ועדה בארגון.

יו"ר הסתדרות הרוקחים דוד פפו אמר כי "ברור שיש פה בעיה, אנחנו בהסתדרות הרוקחים הצענו לא רק להקים אלא גם לממן את המערכת. לדעתנו, ביותר מ-15% מהמרשמים נעשה שימוש לרעה, שכולל גם מקרים שהרופא רשם לשימוש אחד והחולה לוקח לשימוש אחר". לדברי פפו, המערכת צריכה לכלול גם מרשם של רישיונות רופאים: "אני היום מקליד מספר של רישיון רופא ואני לא יודע אם הוא אמיתי או מפוברק. כל אדם יכול להוציא חותמת ודף מרשמים ידניים ולי אין שום דרך לדעת אם זה אמיתי".

סגן מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, אלי מרום, אמר כי "תקנות הסמים המסוכנים קובעות שמרשם לסמים צריך להיחתם ידנית. יש שתי גישות להסדרת הנושא – האחת שיהיה מאגר שיכלול את כל המידע והמרשמים, והשנייה היא שכל רופא יוכל בעזרת אפליקציה להיכנס ולשלוח מרשם למאגר אלקטרוני, גם כשהוא בביקור בית, וזה ייתן מענה לאותם מרשמים שהם מזויפים. מעבר לזיופים אנחנו רואים תופעה של 'דוקטור שופינג' – חולה שהולך מרופא לרופא ומקבל את אותם מרשמים. בפעילויות אכיפה שעשינו פשטנו על פיצוציות ומצאנו מאות כדורים – סבוטקס, מורפינים, קלונקס, אופיאטים למיניהם. לפעמים רופאים מדווחים לנו שמזייפים להם מרשמים ואנחנו מפנים אותם לפתוח תיק במשטרה, אלא שהרבה פעמים הם לא עושים את זה".

ד"ר ברקת שיף אמרה כי "23% מהאוכלוסייה סובלים מכאבים כרוניים, מתוכם 11.4% משתמשים בתרופות אופיאטיות לכאבים כרוניים באופן קבוע. מתוך אלה, 16.2% לוקחים כמות הולכת ועולה של אופיאטים, או כי הכאב מתגבר או כי הם מפתחים עמידות לתרופה. התרופות העיקריות שמשתמשים בהן הן פרקוסט, אוקסיקונטין, טרגין, טרמדקס ואחרי זה סירופ אוקסיקוד. כשחולה מגיע למרפאת כאב הוא כמעט תמיד יוצא עם מרשם לאחת התרופות האלה. קנאביס הרבה פחות מזיק מכל התרופות האלה ופחות ממכר".

ח"כ זנדברג אמרה כי "אני נדהמת לגלות שני דברים – עד כמה יש כאן קונצנזוס בין כל הגורמים על היקף התופעה הקיימת כיום של שימוש לרעה של זליגה של סמים מסוכנים, ממכרים ומזיקים בערוצים לגיטימיים דרך המסלול של תרופות מרשם, והעובדה שלמרות ההבנה המשותפת והברורה הזאת לא נרשמה התקדמות למערכת ממוחשבת לפיקוח על כל המרשמים. יש פה גרירת רגליים ואפילו הזנחה של משרד ממשלתי וחובה שיש לו כלפי הציבור. הוועדה תפנה לשר ולמנכ"ל משרד הבריאות בנושא הזה ונבקש מהם את התייחסותם לצורך הזה ומה נעשה בנושא מתחילת הקדנציה, וכיצד אנחנו יכולים להתקדם לעבר פתרון. דיון המשך בנושא יתקיים בעוד מספר חודשים".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

יו"ר הוועדה למאבק בסמים בכנסת: "המאבק בסמי הפיצוציות הוא צחוק מהחוק"

 

קופ"ח כללית תפצה חולה שהתמכר להימורים כתוצאה מתרופה לפרקינסון

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה