שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הכנסת הצביעה נגד ביטול חזקת הגיל הרך: "גם המציאות מאוד לא שוויונית"

חדשות

הכנסת הצביעה נגד ביטול חזקת הגיל הרך: "גם המציאות מאוד לא שוויונית", צילום: צילום: Getty images Israel
הכנסת הצביעה נגד ביטול חזקת הגיל הרך: "גם המציאות מאוד לא שוויונית"
05/11/2015, ליאור שדמי שפיצר

ח"כ זהבה גלאון השיבה לטענות על היעדר השוויון בחוק והבהירה: "רוב האבות רוצים וצריכים להיות מעורבים באופן שווה בגידול ילדיהם, אבל אין לעשות זאת בחקיקה חד צדדית שמתעלמת מהמציאות המפלה שנשים חיות בה ושעלולה להפוך אימהות וילדים לבני ערובה בהליכי גירושין מכוערים"

בתום דיון סוער בכנסת נדחתה אתמול (ד, 4.11) הצעת חוק הורים וילדיהם של ח"כ יואב קיש, שזכתה לתמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק של הקואליציה, שנדחתה ברוב של 42 מתנגדים מול 41 תומכים, ביקשה בין היתר לבטל את חזקת הגיל הרך הקובעת כי במקרה של חוסר הסכמה בין זוג ההורים המתגרש, המשמורת העיקרית תהיה אצל האם עד גיל 6.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק מבקשת לבטל את מרבית הוראות הפרק העוסק בהורים ובילדיהם הקטינים בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב–1962, בהן חזקת הגיל הרך, ולהחליפן בחקיקה חדשה שתסדיר את מערך הזכויות והחובות ביחסים של הורים וילדיהם הקטינים, בהתאם להמלצות שתי ועדות ציבוריות: האחת בראשות השופטת סביונה רוטלוי והשנייה בראשות פרופ' דן שניט. ההצעה מגדירה את עיקרון טובת הילד כשיקול ראשון במעלה בהחלטות משפטיות הקשורות בילדים וקובעת את אופן שיתוף הילדים בהחלטות הנוגעות להם. כמו כן, ההצעה קובעת שורת הוראות בדבר זכויות שונות וחובות של ילדים והוראות בדבר אחריות ההורים לילדיהם.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "ענייני הילדים אינם יכולים אפוא להיגזר עוד מזכויות ההורים כאפוטרופוסים טבעיים של ילדיהם, כפי שקובע סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית. על פי התפיסה החדשה מרכז הכובד עובר להכרה בילד כבעל זכויות ייחודיות, לגדול ולהתפתח כאדם עצמאי, דבר שבא לידי ביטוי בפרט בחובה לשתף את הילד בתהליך קבלת החלטות בעניינו. עסקינן אפוא, בשינויים ערכיים ומוסריים משמעותיים –  שכוללים גם מעבר טרמינולוגי ממונחי חובות וזכויות הוריות שבחוק הכשרות המשפטית (סעיף 15) למונח אחריות הורית – אשר טומנים בחובם הטמעה של תפיסה נורמטיבית חדשה אודות מהות היחסים בתוך המשפחה כבסיס לכל הסדר משפטי בעניינים שבין ילדים והוריהם.

יוזם הצעת החוק, ח"כ יואב קיש, הציג את ההצעה לפני ההצבעה ואמר: "המציאות השתנתה מאז חקיקת החוק, יותר מחמישים שנה חלפו והגיע הזמן לתקן. חשוב לציין שאין הורה עליון, ההורים שווים הם, וכל זאת לטובתו של הילד. הרשויות יצרו פרשנות עצמאית שפוגעת בשוויון ההורי ופוגעת גם בילדים. את חזקת הגיל הרך חייבים לבטל. אני יודע שיש בקואליציה דעות שונות, אנחנו נשב יחד ונפתור אותם. במלחמת המינים כולם מפסידים ואת המחיר משלמים הילדים".

לאורך כל הדיון נשמעו קריאות רבות נגד ההצעה מצדן של חברות כנסת רבות. ח"כ זהבה גלאון אמרה: "די מדהים לשמוע את מי שממונה על השוויון המגדרי נותנת לגיטימציה לפגיעה בילדים. מי כמוכם יודע שבהצעה הזו אתם נותנים לגיטימציה למתקפה נגד שנים, ומי כמוכם יודע שאין שוווין במערכת הנישואין ונשים נסחטות, והדבר היחיד שנותר להם זו חזקת הגיל הרך. מה שאתם מציעים זה לפגוע גם בנשים וגם בילדים. השופטת שעליה אתה מסתמך כתבה מאמר נגד הצעת החוק שלך, אתה מתעלם לחלוטין מזה שאין שוויון בין נשים לגברים".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל השיבה בשם הממשלה, ואמרה כי "מדובר בחוק מהפכני שהגיע הזמן לחוקק אותו. כשרה לשיוויון חברתי אני לא אתן יד לעוולה שניתנן בגלל שיש עוולות אחרות נגד שנים. אחד מכל שלושה זוגות מתגרשים, אתן גוזרות עוני על האבות בגלל חוקים ארכאיים שעבר זמנם מן העולם. מה עונשם של האבות שבמקרה הזוגיות שלהם לא צלחה? יש לכם סמכות לטעון שמישהו הוא אבא סוג ב'? זה שאני פמיניסטית מוצהרת, זה לא סותר את העובדה שהצדק צריך להיעשות".

השרה גמליאל הגיבה להפלת הצעת החוק ואמרה כי "זו תעודת עניות לקואליציה וכדאי שתחפשו כבר קואליציה אחרת. תתביישו לכם. ולאופוזיציה אני אומרת, אולי ניצחתם במערכה הזו אבל הצעת החוק הממשלתית בנושא תעבור בכל מקרה".

ח"כ זהבה גלאון הבהירה בעמוד הפייסבוק שלה כי לדעתה, רוב האבות רוצים וצריכים להיות מעורבים באופן שווה בגידול ילדיהם, "אבל אסור לעשות את זה בחקיקה חד צדדית שמתעלמת מהמציאות המפלה שנשים חיות בה, ושעלולה להפוך אימהות וילדים לבני ערובה בהליכי גירושין מכוערים".

ח"כ גלאון הוסיפה כי "הבעיה הגדולה עם הטענה שהחוק הקיים לא שוויוני, היא שגם המציאות מאוד, מאוד לא שוויונית. במציאות היום, ברובם המוחץ של הבתים, נשים הן עדיין המטפלות העיקריות בילדים. ביטול חזקת הגיל הרך מנסה לשנות את המצב הזה לא בזמן הנישואין, אלא רק ברגע הגירושין – שזה מעט מדי ומאוחר מדי ונידון מראש לכישלון. יותר מזה, במציאות המשפטית והחברתית בישראל אין שום דבר שוויוני. דיני המשפחה בישראל נשלטים על ידי הרבנות – מוסד פטריאכלי, שוביניסטי ומשפיל שדורש מנשים לוותר על רכוש, על זכויות ועל מזונות כדי לקבל גט. אם נוסיף למשוואה האיומה הזאת גם את הזכות להחזיק בילד, ילדים וילדות רבים עלולים למצוא את עצמם משמשים כקלף לסחטנות בהליך הגירושין. יום אחד, כשיהיה שוויון חוקי וחברתי בין גברים לנשים, נשמח מאוד לבטל את חזקת הגיל הרך ולהטיל את הטיפול בילדים על שני ההורים, באופן שווה לחלוטין. עד שהיום הזה יבוא, וכדי שהיום הזה יבוא, נפעל להשוות, באמת, בין גברים ונשים בישראל ולהוציא את חיי המשפחה שלנו משליטתם של הרבנים".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

השרים אישרו פה-אחד: אחריות הורית משותפת במקום חזקת הגיל הרך

 

ביהמ"ש העליון מעדיף את חזקת הגיל הרך על טובת הילד

 

נסתרה חזקת הגיל הרך: "אף הורה לא יהיה משמורן ושני ההורים שווים"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה