שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "הצעת חוק המשפט העברי היא אבן דרך בהפיכתה של ישראל למדינת הלכה"

חדשות

"הצעת חוק המשפט העברי היא אבן דרך בהפיכתה של ישראל למדינת הלכה", צילום: פרופ' מדרכי קרמניצר. צילום: יוסי זמיר, המכון הישראלי לדמוקרטיה
"הצעת חוק המשפט העברי היא אבן דרך בהפיכתה של ישראל למדינת הלכה"
11/10/2015, ליאור שדמי שפיצר

בחוות דעת שפרסמו פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס מזהירים החוקרים מהצעת החוק המבקשת לחייב שופטים לפנות לעקרונות המשפט העברי ולא לדרך של היקש בכל מקרה של לאקונה וטוענים: "ישראל נותנת נשק רב לתוקפיה ומצהירה על עצמה כמדינה שחוקי הדת שולטים בה"

פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס מותחים ביקורת חריפה על הצעת החוק לתיקון חוק יסודות המשפט, שתחייב שופטים לפנות לכללי המשפט העברי במקרים שבהם לא נמצאה תשובה לסוגיה המשפטית הנדונה בחוק או בפסיקה, וטוענים כי מדובר בצעד ראשון לקראת הפיכתה של ישראל למדינת הלכה. ההצבעה על הצעת החוק, שהיתה אמורה להתקיים היום (א', 11.10) בוועדת השרים לחקיקה, נדחתה במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו את קבלתה בהמשך.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כיום, חוק יסודות המשפט קובע כי כאשר קיימת שאלה משפטית הטעונה הכרעה ולא נמצאה לה תשובה בחקיקה, בפסיקה או בדרך של היקש, בית המשפט יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל. בחוות הדעת שפרסמו קרמניצר ופוקס הוסבר כי ההצעה מבקשת לשנות את סדר ההירארכיה הקבוע בחוק, כך ששופט לא יהיה רשאי למצוא הכרעה בדרך של היקש במקרה של לאקונה, אלא יחויב לפנות לכללי המשפט העברי קודם לכן, בדגש על המשפט העברי ולא על עקרונות כללים של מורשת ישראל.

לטענת פרופ' קרמניצר וד"ר פוקס, הצעת החוק פוגעת במהותה של ישראל כמדינה דמוקרטית ותפגע גם בלגיטימציה של ישראל בעולם. "קצרה היריעה מלפרט כמה מדאיגה, מנקודת מבט ליברלית מודרנית, החלה של חובה כזו על בית המשפט הישראלי", נכתב בחוות הדעת. "המשפט העברי כולל עקרונות נשגבים ומבורכים, לצד עקרונות ארכאיים הסותרים ערכי יסוד של מדינה דמוקרטית המחויבת לערכים הומניסטיים. מדוע שהחוק הישראלי יבקש לקלוט, כמקור משפטי, וללא הסינון המתבקש... עקרונות של משפט דתי שנכתבו לפני אלפי שנים, וכוללים תחומים שלמים שבהם, למשל, אפליה ברורה, כלפי נשים, כלפי לא יהודים ויחס עוין כלפי הומוסקסואלים? האם שיטת משפט שהתפתחה במקורה בשיטה משטרית בלתי דמוקרטית, ובהמשך – בתנאים של היעדר ריבונות, יכולה להתאים בעקרונותיה, ללא כול סינון והתאמה, למדינה ריבונית במאה העשרים ואחת?".

קרמניצר ופוקס מדגישים כי הטלת חובה כאמור לעיל על שופטים ישראלים, שחלקם אינם יהודים, להכריע בשאלות משפטיות לפי עקרונות המשפט העברי תפגע קשות באופי הדמוקרטי-ליברלי של המדינה ותקדם אותה לעבר מדינת הלכה.

עוד צוין כי "בעוד שמבחינת היהודי האורתודוכסי – הפנייה לעקרונות המשפט העברי עשויה להיות טבעית ומובנת, שכן היא עולה בקנה אחד עם תפיסתו הדתית, החיוב של יהודי חילוני או שאינו אורתודוכסי, ועל אחת כמה וכמה של אדם שאינו יהודי, להכפיף עצמו, מכוח חוק המדינה, לעקרונות הדין הדתי היהודי – אינה כזו כלל וכלל. זו כפייה דתית הפוגעת קשות בזכות לחופש מדת. החופש מדת בישראל נפגע גם היום בחקיקה, בעיקר בתחום המעמד האישי. הפיכת עקרונות המשפט העברי לחלק משיטת המשפט הישראלי תיצור כפייה דתית בתחומי משפט נוספים. יש בכך משום פגיעה בלתי מוצדקת בזכות לכבוד אנושי ובזכות לחירות".

קרמניצר ופוקס טוענים כי בהצעות חוק כגון זו נותנת ישראל נשק רב עוצמה לתוקפיה ומצהירה על עצמה כמדינה שחוקי הדת שולטים בה ולא עקרונות דמוקרטיים. "היא מערערת על הטענה הצודקת, שאופייה היהודי של המדינה מתבטא בהיותה מדינת הלאום של העם היהודי, ומחזקת את הטענה השגויה שישראל היא מדינת-דת ולא מדינת לאום. בכך היא מערערת על הלגיטימיות של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, המחויבת ליחס של שוויון לכל אזרחיה. ההצעה היא נשק בידי אויבי ישראל ותפגע ביכולתם של ידידיה בעולם להגן עליה".

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:222
קומיט וכל טופס במתנה