שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים: יוגשו תלונות משמעתיות נגד עו"ד שיתנכלו לפרקליטי המדינה

חדשות

משרד המשפטים: יוגשו תלונות משמעתיות נגד עו"ד שיתנכלו לפרקליטי המדינה, צילום: עורך דין. צילום: Getty images Israel
משרד המשפטים: יוגשו תלונות משמעתיות נגד עו"ד שיתנכלו לפרקליטי המדינה
03/09/2015, עו"ד אורי ישראל פז

במשרד המשפטים פועלים לשינוי מדיניות הריסון והאיפוק שנהגה עד כה, נוכח עליית המדרגה ומספר המקרים המדווחים של מתקפות נגד פרקליטים מצד סנגורים. ההתנכלויות האמורות נעשות לעתים בנוכחות נאשמים שהועמדו לדין בגין עבירות אלימות חמורות, תוך איומים וטענות כי לפרקליטים יש מניע אישי להביא להרשעתם

מהיום תוגשנה יותר ויותר תלונות משמעתיות נגד עורכי דין אשר יתנכלו לפרקליטי המדינה, יאיימו עליהם או ישתלחו בהם במהלך הדיונים בבתי המשפט או מחוצה להם, תופעה החוזרת על עצמה בזמן האחרון לא אחת. תלונות אלה תוגשנה, במידת הצורך, בידי הנהלת משרד המשפטים, ולא בידי הפרקליט הבודד. כך הוחלט היום בעקבות דיון מיוחד שנערך במשרד המשפטים ועסק באיומים נגד ציבור הפרקליטים ובהשתלחויות בהם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הדיון נערך בלשכת מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, והשתתפו בו פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ועוזריו, ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נוה, נשיא בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין עו"ד ציון אמיר, וראש מרכז שירותי הניהול של הפרקליטות יריב רגב.

החלטה זו באה בעקבות שורה של מקרים שהובאו לפתחה של הנהלת משרד המשפטים, וכללו דוגמאות רבות ומגוונות להשתלחויות של סניגורים בפרקליטים, העלבתם ופגיעה מילולית בהם. חלק מהמקרים אף תועדו בפרוטוקולים של בתי המשפט.

לעיתים, השתלחויות הסניגורים נעשו בנוכחות נאשמים, שהועמדו לדין בגין ביצוע עבירות אלימות חמורות, תוך העלאת טענות ויצירת רושם מוטעה כאילו לפרקליטים יש מניע אישי להביא להרשעת הנאשמים. השתלחויות שכאלה עלולות להעמיד את הפרקליטים אף בסכנה לפגיעה פיסית בהם והן פוגעות ביכולת הפרקליטים למלא תפקידם במערכת אכיפת החוק.

עד כה, ככלל, נמנעו הנהלת הפרקליטות והנהלת משרד המשפטים מלהגיש תלונות משמעתיות נגד עורכי דין, ונהגו במדיניות מרסנת, למעט במקרים חריגים ונדירים.

כעת, נוכח עליית מדרגה בהתקפות נגד פרקליטים ולאור ריבוי המקרים המדווחים מכלל מחוזות הפרקליטות בארץ ופניות שונות מצד פרקליטים, הוחלט לשנות את מדיניות הריסון והאיפוק הנוהגת, ולהעצים את שיתוף הפעולה עם לשכת עורכי הדין במאבק בתופעה, בתקווה לביעור התופעה.

בדיון הובהר כי לא ניתן להמשיך במדיניות ההבלגה כאשר פרקליטים מתלוננים על השתלחויות שיטתיות נגדם. מנכ"לית משרד המשפטים אמרה כי בהחלטה ליזום יותר הליכים במסגרת מוסדות לשכת עורכי הדין, יש משום הבעת אמון במוסדות אלה מצד הנהלת משרד המשפטים.

פרקליט המדינה הבהיר כי ככלל, רוב הסניגורים מתנהלים באופן הוגן וחברי אולם יש לנקוט באמצעים משפטיים נגד אותה קבוצה קטנה של סניגורים שפועלת באורח לא הולם ובעייתי כלפי חבריהם למקצוע.

פרקליט המדינה ומנכ"לית המשרד הביעו בדיון תקווה כי טיפול יעיל במקרים חריגים אלה יפחית את התופעה עד לביעורה. ראש הלשכה ונשיא בית הדין למשמעת של הלשכה הבטיחו מצדם שלשכת עורכי הדין ומוסדותיה יטפלו בתלונות במהירות וביעילות.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:144
קומיט וכל טופס במתנה