שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש לענייני משפחה: "הדין העברי בעניין מזונות קטין מפלה לרעה את האב"

חדשות

ביהמ"ש לענייני משפחה: "הדין העברי בעניין מזונות קטין מפלה לרעה את האב", צילום: השופט אלון גביזון. צילום: אתר בתי המשפט
ביהמ"ש לענייני משפחה: "הדין העברי בעניין מזונות קטין מפלה לרעה את האב"
02/09/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השופט אלון גביזון קבע כי הדין העברי בסוגיית מזונות קטין אינו מתאים לרוח התקופה ולשינויים שחלו בתא המשפחתי. לדבריו, החוק לתיקון דיני משפחה, המחייב את האב בתשלום אבסולוטי של דמי המזונות, ללא תלות בהכנסותיה של האם, יוצר חוסר שוויון בין הורים יהודים לבין הורים שלא חל עליהם הדין האישי

"אבקש 'לשים הדברים על השולחן' ולומר באופן ישיר כי הדין העברי החל בעניין מזונות קטין איננו דין שוויוני, ולמעשה מפלה לרעה את האב לעומת האם", כך הלין בקביעה אמיצה השופט אלון גביזון. "יתרה מזו, הדין העברי בסוגיית מזונות קטין איננו מתאים לרוח התקופה השוויונית בה אנו חיים ולשינויים בתא המשפחתי אשר התחוללו במרוצת השנים", הוסיף שופט בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט גביזון נדרש לפסוק את מזונותיהם של שני ילדים, בגילאי 8 ו-11, להורים גרושים אשר מקיימים חלוקת זמן הורית שווה. האם היא עורכת דין, בעלת משרד עורכי דין, ושכרה נטו עומד על סך של 18,810 שקל בחודש. האב הוא רופא בבית חולים, ושכרו נטו עומד על סך של כ-25 אלף שקל בחודש.

האם דרשה מבית המשפט לחייב את אבי הילדים בסך של 7,801 שקל בחודש לתשלום מזונות הילדים. מנגד, טען האב כי נוכח הכנסתה של האם, המשמורת המשותפת וחלוקת הזמן השוויונית, אין לחייבו לשלם לידי האם למזונות הילדים, ויש לקבוע כי כל הורה יישא במזונות ילדיו עת הם שוהים אצלו. לחילופין, עתר האב לחייב אותו במזונות חודשיים בסך של 800 שקל בחודש, עד הגיע הבן הקטן לגיל 15 שנים.

השופט גביזון הוסיף על קביעתו האמיצה לעיל כי החוק לתיקון דיני משפחה, המחייב את האב בתשלום אבסולוטי של דמי המזונות לילדיו, ללא תלות בהכנסות אם הילדים, "יוצר חוסר שוויון בסוגיית המזונות בין הורים יהודים, שאז חיוב המזונות הינו לפי הדין העברי מכוח סעיף 3(א) לחוק, לבין הורים שלא חל עליהם הדין האישי ואז חיוב המזונות הינו מכוח סעיף 3א לחוק".

כמו כן, פסק השופט גביזון, סעיף 3 (א) לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) "יוצר אי שוויון בין קטין יהודי לבין קטין מוסלמי עת הוא מחיל על הוריהם דין אישי שונה". לכן, מפנה השופט גביזון לפסק דין קודם שלו, שבו השווה בין צרכיו הבסיסיים של ילד מוסלמי לצרכיו הבסיסיים של ילד יהודי.

למעשה, השופט גביזון מסביר שהדין העברי אינו צודק, שהוא מפלה את הגבר, שהוא מפלה בין יהודי למוסלמי, אך כל עוד זהו החוק והמחוקק לא אמר את דברו יש לפסוק על פי החוק. לכן, נפסקו תשלומי מזונות בסך של 1,325 שקל לכל ילד – הפחתה של 50% על המזונות והמדור כאחד, בהתאם להלכה החדשה בבתי המשפט אשר נמצאת כמובן תחת הדין העברי.

לדברי גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד", "הפתרון למלחמות מזונות הילדים הוא קידום המלצות ועדת שיפמן לחוק. קביעת סכום המזונות לפי שני פרמטרים: שכר שני הורי הילד וחלוקת זמני השהות של הילד בשני בתי ההורים. אנו תקווה ששרת המשפטים איילת שקד תבחר לקדם את המלצות הוועדה לחוק בישראל".

תמ"ש 58090-06-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

פריצת דרך: בית המשפט פטר אב ממזונות לילדיו בגלל משמורת משותפת

 

תקדים מחייב: הילדים במשמורת משותפת? האב ישלם רק 50% מדמי המזונות

 

חפשו את האב: משמורת משותפת מפחיתה את הפגיעה בילדים

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה