שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נשיאת ביהמ"ש העליון: "למרות התמונות שלי במדי נאצים, הייתי בוחרת בשפיטה"

חדשות

נשיאת ביהמ"ש העליון: "למרות התמונות שלי במדי נאצים, הייתי בוחרת בשפיטה", צילום: השופטת מרים נאור. צילום: אתר בתי המשפט
נשיאת ביהמ"ש העליון: "למרות התמונות שלי במדי נאצים, הייתי בוחרת בשפיטה"
31/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הנשיאה מרים נאור הקדישה את נאומה בכנס השופטים לסוגיית קידומם של שופטים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי, והבהירה כי הוועדה המייעצת שהוקמה תבטיח הזדמנות שווה והוגנת לשופטים הרואים עצמם מועמדים לקידום: "מדובר בפירמידה צרה. לצערי לא ניתן לקדם את כל האנשים הטובים והמסורים שבמערכת"

"הייתי בוחרת היום בשפיטה... למרות התמונות שלי במדי נאצים שהופיעו לאחרונה באינטרנט והכתבות על כך". כך הצהירה הבוקר (ב', 31.8) נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בנאומה בכנס הארצי של מאות שופטים ורשמים, שנערך במלון רמדה בירושלים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"לא הבטחתי מעולם לעצמי, ואיני מבטיחה גם לכם, גן של שושנים", הוסיפה הנשיאה נאור בנאומה לפני השופטים. "באנלוגיה כמובן – אוכל להבטיח – דם, יזע ודמעות, אך גם עבודה מעניינת המלווה בתחושת סיפוק רבה בכל הערכאות הסיפוק בשל היכולת לעשות את הישר והטוב. עבודה אליה אתה מגיע בוקר בוקר, או למצער כמעט בוקר בוקר עם שיר חדש בלב, גם אחרי הרבה שנים על כס השיפוט".

הנשיאה נאור התייחסה בנאומה לפני השופטים לתופעה הולכת ומתרחבת של הכפשות כנגד שופטים, שנאלצים לשאת בהתמודדויות אישיות קשות, בעיקר שופטים לענייני משפחה ושופטי נוער, עם תופעות של הכפשות בדרכים שונות ובהן באינטרנט, הפגנות ליד הבית, תביעות מחו"ל, איומים ועוד. הנשיאה שיתפה את הנוכחים כי לאחרונה נערכה בהנהלת בתי המשפט עבודת מטה מקיפה בשיתוף מומחים למשפט ואינטרנט ונבחנו דרכי ההתמודדות האפשריים לטובת מיגור ההתבטאויות הפוגעניות ברחבי הרשת. הוחלט על אימוץ כלים שלובים אשר יעבירו את היוזמה לטיפול בפרסומים אלו להנהלת בתי המשפט. הכוונה היא להקים "צוות הכפשות" ייעודי בהנהלת בתי המשפט, אשר יהיה אחראי על הובלת הטיפול ויישום דרכי ההתמודדות עם תופעת הפרסומים הפוגעניים ברשת האינטרנט, ובכלל זאת בחינת והטמעת כלים טכנולוגיים ייעודיים לטובת ניטור יזום של תכנים פוגעניים, והסרת התכנים סמוך לפרסומם. כמו כן, יינקטו פעולות הסברתיות, בשיתוף עם גורמי הדוברות, לטובת הקניית כלי עבודה לציבור השופטים.

אינטרס מערכתי כולל

הנשיאה נאור הקדישה את נאומה בפני מאות שופטים שנכחו בכנס מכל רחבי הארץ, לסוגיית קידומם של שופטים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי. "שיפור הליך הקידום של שופטי השלום הוא אינטרס מערכתי כולל", הצהירה נאור. "קידומם של שופטים לבית המשפט המחוזי אינו מהווה אך עניין אישי לגבי שופטת או שופט מסוימים. ככל שיתמנו לבתי המשפט המחוזיים השופטים המנוסים והטובים ביותר, כך יזכה הציבור לקבל את השירות המיטבי ביותר ממערכת המשפט. מדובר בפירמידה צרה. לצערי לא ניתן לקדם את כל האנשים הטובים והמסורים שבמערכת. יש 414 שופטים בבתי משפט השלום, ולעומתם יש רק 188 שופטים מחוזיים".

הנשיאה נאור הסבירה  מיהי ועדת השתיים – הוועדה המייעצת לנשיאת בית המשפט העליון בנוגע לאפשרויות קידום שופטי בתי משפט השלום. היא סיפרה שהוועדה במתכונתה הנוכחית הוקמה בשנת 2007 על ידי נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת דורית ביניש, בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדה לבחירת שופטים בנוגע לקידומם של שופטי שלום. נאור הפריכה את הפרסומים לאחרונה בכלי התקשורת כביכול מדובר בוועדה "סודית", והזכירה שהנשיאה ביניש הודיעה בזמנו על מינוי הוועדה המייעצת בישיבת הוועדה לבחירת שופטים. הודעות נמסרו בזמנו לכלל השופטים.

"הוועדה המייעצת הוקמה מתוך מטרה להבטיח הזדמנות שווה והוגנת לכל שופטי ערכאת השלום הרואים עצמם מועמדים לקידום", הסבירה הנשיאה נאור לשופטים. "היא באה לתת מענה לטענות שנשמעו בעבר מצד שופטי שלום, ולפיהן אין להם דרך להבליט את כישוריהם לצורך בחינת קידומם. הוועדה דנה במועמדותם של שופטים המבקשים להופיע בפניה המכהנים יותר מחמש שנים. חברי הוועדה מראיינים את המועמדים, בוחנים את איכותם של פסקי הדין שהם בוחרים להציג לפניה, מראיינים גם אחרים, אוספים נתונים ומעבירים לנשיאת בית המשפט העליון את המלצתם. מדובר בהמלצות מפורטות ומנומקות".

לדברי הנשיאה נאור, בוועדה כיהנו לאורך כל תקופת פעילותה שופטות ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון ושופטות ושופטים בדימוס של בתי המשפט המחוזיים. ממש לאחרונה חידשה הוועדה את פעילותה בהרכב השופטות בדימוס עדנה ארבל ואורית אפעל-גבאי. "כל השופטים שכיהנו בוועדה לדורותיה הם בעלי ניסיון שיפוטי רב", הטעימה הנשיאה נאור. "ניסיון זה מקנה להם את היכולת ליתן הערכה מקצועית ואובייקטיבית לגבי מידת התאמתו של שופט שלום לקידום לבית המשפט המחוזי".

הוועדה לא תפסול מועמדים

עוד ציינה נאור כי תפקידה של הוועדה הוא להוות גורם מייעץ בלבד. הוועדה המייעצת היא לא ועדת "סינון", וכמובן שהיא לא "פוסלת" מועמדים. מתכונת עבודה זו – אשר לפיה יש לוועדה תפקיד מייעץ ואין בה כדי לשנות מהמתכונת המקובלת של תהליך מינוי השופטים – לא השתנתה בשמונה השנים שחלפו מאז הקמת הוועדה לראשונה.

"אומר גלויות", הודתה הנשיאה נאור, "עיסוקיהם הרבים של נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם אינם מאפשרים להם לערוך בעצמם בדיקה מקיפה לגבי כל שופטי השלום המכהנים יותר מחמש שנים. אלה מכם שהגיעו לוועדה נחשפו רק לראיון עמם. אולם לכך קודמת עבודת הכנה, ועבודה רבה אחרי הריאיון. כדי לסבר את האוזן: על פי הנתונים שבהנהלת בתי המשפט, בבתי משפט השלום מכהנים כיום 233 שופטים בעלי ותק של חמש שנים ומעלה. אכן, הנשיאים מוסמכים להעלות שמות גם בלי שהמועמד עבר את הוועדה המייעצת וכך גם שרת המשפטים או שלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים כאחד. אולם, נוכח ריבוי המועמדים וכובד המשימה זקוקים הנשיאים לסיוע ולייעוץ. זה לא ריאלי לצפות שעל סמך ראיון אישי של עשרים דקות יחליט נשיא בית המשפט העליון שמועמד מתאים לקידום. רק מעטים מפסקי הדין הרבים הניתנים בבתי משפט השלום מגיעים לדיון בבית המשפט העליון במסגרת בקשות רשות ערעור. באמת קשה לומר כי שופטי בית המשפט העליון מכירים את פסקי הדין של שופטי השלום דרך עבודתם היומיומית. ציבור המתדיינים והמועמדים עצמם זכאים לכך שהליך הקידום יהיה מעמיק ומקיף ככל האפשר", הסבירה הנשיאה נאור.

"עבודתה המאומצת והמסורה של הוועדה המייעצת, הפועלת בהתנדבות מלאה, הוכיחה את עצמה מיום הקמתה. בפעילותה החשובה סייעה הוועדה בפועל להגדיל – לא לסנן, אלא להרחיב את מספר המועמדים לקידום, שעניינם הובא לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים. בכך מגשימה הוועדה המייעצת את מטרתה – מתן סיכוי שווה והוגן לכל השופטים הרואים עצמם מועמדים לקידום, תוך שמירה על איכותה הגבוהה של השפיטה בישראל".

מעבר לכך, הודתה הנשיאה נאור בנאומה לשרת המשפטים איילת שקד על שמצאה את הזמן להיות היום בכנס הארצי של השופטים, וציינה לשבח כי "עם מינויה לתפקיד נכנסה השרה במרץ רב לשלל עניינים שהיו עת ארוכה בקיפאון. משרות ותפקידים רבים שאינם מצריכים החלטת הוועדה למינויים אוישו, הליכי חקיקה קודמו והמערכת המשפטית כולה נכנסה לעשייה מאומצת ומבורכת".

הנשיאה נאור ציינה לשבח כיצד שרת המשפטים שקד כינסה את הוועדה לבחירת שופטים ובישיבה הראשונה נבחרו ועדות משנה, "הפועלות כבר באינטנסיביות רבה. על פי החלטותיהן צורפו מועמדים ובקרוב תתכנס הוועדה פעם נוספת. השרה ואני עובדות בשיתוף פעולה מלא לטובת קידום מערכת המשפט. אני משוכנעת כי השרה נחשפה לעבודתם הקשה של שופטי ישראל לעומס המוטל עליהם, למסירותם לתפקיד".

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:83
קומיט וכל טופס במתנה