שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הותר לפרסום: כתב אישום הוגש נגד אזרח שבדי בגין ריגול לטובת חיזבאללה

חדשות

הותר לפרסום: כתב אישום הוגש נגד אזרח שבדי בגין ריגול לטובת חיזבאללה , צילום: צילום: Getty images Israel
הותר לפרסום: כתב אישום הוגש נגד אזרח שבדי בגין ריגול לטובת חיזבאללה
09/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

על פי כתב האישום, חסן חיזראן, אזרח שבדיה בן 55, נכנס לישראל בשליחות חיזבאללה במטרה לגייס לשורות מודיעין הארגון ערבים ישראלים בעלי קשרים חברתיים עם יהודים, גורמי צבא וממשל, ולספק מידע על ישראל, לרבות תיעוד חזותי על בסיסי צה"ל, מאגרי נשק, וסידורי הביטחון בנמל התעופה בן גוריון

הותר לפרסום: פרקליטות מחוז מרכז הגישה לפני זמן קצר לבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד כתב אישום נגד חסן חיזראן, אזרח שבדיה בן 55, בגין מסירת ידיעה, מגע עם סוכן חוץ ואיסור פעולה ברכוש טרור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד רועי רייס, ביולי 2009 או בסמוך לכך, על רקע החזקתו בדרכון אירופאי (שבדי) המאפשר כניסה קלה לישראל, התגייס חיזראן בביירות שבלבנון לשורות ארגון הטרור "חיזבאללה" בתפקיד מקור מודיעיני. משימותיו של חיזראן כמקור מודיעיני היו לגייס לשורות מודיעין החיזבאללה ערבים ישראלים, בעלי קשרים חברתיים עם יהודים ישראלים, גורמי צבא, וגורמי ממשל ולאסוף מידע מועיל רלוונטי על ישראל, לרבות בתיעוד חזותי.

החל ממועד זה, במספר הזדמנויות, בהמשך למספר ביקורים שביקר בישראל, קיים חיזראן פגישות בביירות עם מפעיליו מהחיזבאללה ונציגיהם וסיפק להם מידע על ישראל, אשר הם מצאו שיהיה לתועלתם.

כך, מתואר בכתב האישום, כי באחד המפגשים של חיזראן עם פעילי חיזבאללה בביירות, הוא סיפר לפעילי הטרור כי בין מכריו בישראל, ישנו תושב הכפר שעב שעוסק למחייתו בצילום אירועים. פעיל חיזבאללה ג'עפר התרשם מעיסוק זה כעיסוק אשר סביר שבמסגרתו מנהל צלם קשרים רבים עם יהודים ישראלים וערבים ישראלים כאחד, מה שיאפשר לו ללקט מידע רלוונטי מיהודים ולאתר מועמדים נוספים לגיוס בקרב הערבים.

לפיכך, הגדיר ג'עפר לחיזראן, לצד וכחלק ממשימותיו הכלליות בשורות חיזבאללה, משימה ממוקדת לגיוסו של צלם האירועים לשורות מודיעין החיזבאללה. חיזראן הביע בפני ג'עפר הסתייגות ממשימה ממוקדת זו, שכן יהיה במילויה כדי להעמיד את הצלם בסיכון רב בישראל, אך ג'עפר עמד על מילויה.

לקראת סיום הפגישה, הנחה ג'עפר את חיזראן שלא להגיע לישראל דרך ירדן, כפי שתכנן חיזראן מלכתחילה, שכן הדבר עלול להקשות את כניסתו לישראל,  אלא לשוב לשבדיה ולהגיע בטיסה ממנה לישראל – ובתמורה לשינוי תוכניות זה יקבל מהחיזבאללה תמורה כספית.

בפגישה נוספת שנערכה בין הצדדים, קיבל חיזראן מידיו של ג'עפר כסף מזומן בסך 2,300 דולר ועדכן אותו כי הוא עתיד לבקר בישראל במהלך שנת 2010. ואכן, ב-10 ביולי 2010 הגיע חיזראן לישראל ושהה בה עד ל-28 ביולי. במהלך שהייתו התארח חיזראן אצל צלם האירועים וקרובי משפחתו בכפרים שעב ומג'דל כרום, בילה עם הצלם ויתר מכריו, התלווה לצלם לאירועים אותם צילם במסגרת עבודתו ופקד מקומות רבים בישראל ובגדה המערבית, לרבות חיפה, ירושלים, רמת הגולן, סכנין ורמאללה.

בשלב מאוחר יותר, נפגש חיזראן עם פעיל חיזבאללה בשם עבאס אלמוסאווי, ומסר לשאלותיו מידע מגוון על ישראל, בין היתר אודות סידורי הביטחון, הכניסה והיציאה בנמל התעופה בן גוריון, המקומות אותם פקד בישראל ובגדה המערבית, מידת נוכחותם של כוחות אבטחה וכחות צבאיים בישראל. בנוסף נשאל חיזראן על בסיסים צבאיים, מאגרי נשק ותחמושת, ואזורים בהם מתקיימת פעילות ביטחונית, וכן על מאגרי נשק ותחמושת במיקומים מדויקים ספציפיים, אך השיב שאין בידיו כל מידע בנושא זה.

עוד נשאל חיזראן אודות כלל מכריו בישראל, והשיב כי הוא לא גייס ערבי ישראל לשירות מודיעין החיזבאללה, שכן הוא התרשם שמכריו בישראל חיים בתנאים חברתיים וכלכליים מצוינים, ושבנסיבות אלה אינו רוצה לסבך ולסכן אותם בקשרים אסורים עם החיזבאללה.

לצד זאת, במהלך התקופה, מפעיליו של חיזראן הפעילו עליו לחץ כבד להעמיק ולעבות את המידע שמסר בתיעוד חזותי רלוונטי ולמלא גם את משימתו הנוספת שעניינה גיוס ערבי ישראלי לשורות מודיעין החיזבאללה, אך חיזראן התחמק מלעשות כן. 

בהמשך, על פי כתב האישום, הודיע חיזראן לעבאס כי הוא עשוי להגיע לביקור נוסף בישראל במהלך שנת 2015, והונחה על ידו לנסות לאסוף ולהעביר מידע, לרבות תיעוד חזותי, אודות בסיסים צבאיים, טנקים, מטוסים, ומאגרי נשק ותחמושת, בין היתר בשני מיקומים ספציפיים אליהם הפנה. ב-21 ביולי 2015, בשעות הבוקר המוקדמות, הגיע חיזראן לישראל, אך נעצר בנמל התעופה בן גוריון על ידי כוחות הביטחון.

הפרקליטות מבקשת לעצור את חיזראן עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. מבקשת המעצר עולה כי בידי המדינה שורה של ראיות מוצקות להוכחת אשמתו של חיזראן במיוחס לו, לרבות הודאותיו במיוחס לו בחקירותיו בשב"כ ובמשטרה, וכן הדרכתו המפורטת והמדויקת של חיזראן את חוקריו לאיתור תחנות מפתח מרכזיות בהן פגש או בהן נאסף לפגוש את פעילי חיזבאללה, במפות אתר google maps , בה יש כדי לוודא את קיומן האובייקטיבי ואת אמיתות המידע שמסר חיזראן במלל חופשי במסגרת הודאותיו שקדמו לכך.

בידי השב"כ גם דרכונו החדש של חיזראן, עליו תאריך הוצאתו ביום 13.7.15, התואם את גרסת חיזראן לפיה הוציא דרכון חדש במיוחד לצרכי הגעתו הנוכחית לישראל, כדי להפחית הסיכוי שיעוכב בנתב"ג.

עם הראיות הנוספות נמנים גם פלטי כניסה לישראל, באופן ומועדים התואמים במלואם את הודאתו של חיזראן, פרסומים ותצלומים מחשבון הפייסבוק שלו המלמדים על שהותו בלבנון בתקופות התואמות את הודאתו, כמו גם עדויותיהם של כמה ממכריו בישראל, המאשרים שבילו עמו בזמן ביקוריו הרלוונטיים בארץ.

החקירה נוהלה על ידי שב"כ ולהב 433- יאחב"ל וחסתה תחת צו איסור פרסום, אשר הוסר הבוקר עם הגשת כתב האישום.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

7 שנות מאסר לאיש עסקים בלגי שריגל בישראל לטובת המודיעין האיראני 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:84
קומיט וכל טופס במתנה