שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מקצצים את הדלק ל"כלכלה השחורה": עסקאות במזומן יוגבלו ל-10,000 שקל

חדשות

מקצצים את הדלק ל"כלכלה השחורה": עסקאות במזומן יוגבלו ל-10,000 שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
מקצצים את הדלק ל"כלכלה השחורה": עסקאות במזומן יוגבלו ל-10,000 שקל
28/07/2015, ליאור שדמי שפיצר

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק הקובעת מגבלות על ביצוע עסקאות במזומן, במסגרת המאבק בפשיעה הכלכלית ובהלבנת הון. בין היתר ייאסר על קבלת סכום במזומן העולה על 50 אלף שקל, תיאסר הוצאת שיקים ללא שם המוטב ויינקטו צעדים לקידום השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב', 27.7) בקריאה ראשונה את מסקנות הוועדה לצמצום השימוש במזומן, שהוגשו על ידי שר האוצר משה כחלון, במטרה להילחם בהון השחור, בפשיעה הכלכלית ובהלבנת הון, כמו גם להרחיב את המקורות העומדים לרשות הממשלה למימוש יעדיה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק קובעת איסור על מתן או קבלת תשלום במזומן בסכום העולה על 10,000 שקל במסגרת עסקאות, מתנות, תרומות, הלוואות או כשכר עבודה, מגבילה קבלת תשלום במזומן על ידי רשות ציבורית בעד מסים, קנסות, אגרות ותשלומי חובה נוספים וכן קובעת איסור ספציפי על קבלת סכום במזומן העולה על 50 אלף שקל בידי רואה חשבון או עורך דין במסגרת מתן שירות עסקי ללקוח.

הפרת האיסור על ביצוע עסקאות במזומן מעל לסף שהוגדר תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס מנהלי או עיצום כספי לעוסק. כל עסקה מעל לסכום המגבלה תבוצע באמצעות שיקים, העברה בנקאית, כרטיסי חיוב מיידים וכרטיסים נטענים. תיירים המבקרים בישראל יוכלו לבצע רכישות במזומן ללא הגבלה, כאשר ברכישות מעל 25 אלף שקל יהיה המוכר הישראלי חייב בדיווח לרשות המסים.

מגבלות דומות יחולו גם על שיקים סחירים המשמשים תחליף למזומן. הוועדה ממליצה להגביל את האפשרות לפרוע שיק שנסחר יותר מפעם אחת. בנוסף, תיאסר הוצאת שיקים ללא רישום שם המוטב. איסורים אלו ימנעו מצבים שבהם שיקים של אזרחים מתגלגלים לגורמים שונים ללא ידיעתם.

עוד מוצע לחייב את הבנקים להציע כרטיס דביט (כרטיס חיוב מיידי) לכל לקוח ולפקח על עמלות הכרטיס. כמו כן, יינקטו צעדים משמעותיים לקידום השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "השימוש במזומן הוכר בארץ ובעולם כגורם המהווה את 'הדלק' המניע את הכלכלה השחורה. 'כלכלה שחורה' או 'כלכלת צל' מוגדרת כנתח מהפעילות הכלכלית שאינו מופיע בנתוני התוצר המקומי הגולמי. היא כוללת פעילויות והכנסות אשר מתבצעות מחוץ למסגרת החוקית של המדינה, מרביתן אינן מדווחות לרשויות במטרה להימנע מקיום החובות המוטלות על כלל האזרחים. הפעילות הבלתי חוקית המשויכת לכלכלה השחורה מגוונת וכוללת העלמות מס, פעילות פלילית, הלבנת הון, מימון טרור וכיוצא באלה.

"קיים קשר הדוק בין תופעת הכלכלה השחורה והלבנת ההון, לבין השימוש במזומן. קשר זה נובע מהיותו של המזומן אנונימי ומהקלות הרבה שבשימוש באמצעי תשלום זה, כך שמי שמעוניין יכול, באמצעות השימוש דווקא במזומן, לפעול הרחק מעיניהן של רשויות המס ואכיפת החוק והרחק מעיני המערכת הפיננסית המהווה שומר סף בכל הנוגע למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור."

לדברי שר האוצר משה כחלון, מדובר בצעד נוסף להגברת האכיפה והענישה במסגרת המלחמה בהון השחור. החוק מאפשר מלחמה בפשיעה ובהלבנת הון, תוך שהוא מביא להרחבת בסיס המס, וזאת ללא צורך בהעלאת מיסים ומבלי לפגוע בשגרת חייהם של האזרחים. בנוסף, החוק יביא לפיתוח טכנולוגיות ושירותים שיקלו על חיי האזרחים במסגרת עסקאות בסכומי כסף גדולים. כפי שהתחייבנו בהסכמים הקואליציוניים, לצעד זה יצטרפו מהלכים נוספים אשר יובאו לחקיקה בהקדם".

מנהל רשות המסים משה אשר אמר כי "צמצום השימוש במזומן מצטרף לשורת מהלכים שמקדמת רשות המסים במאבקה חסר הפשרות בהון השחור והעלמות מס. מדובר במהלך מידתי, המאזן בין הצורך של האזרחים במזומן בהתנהלותם היום-יומית לבין הגבלת היכולת להשתמש באמצעי תשלום זה במטרה להסתיר פעילות מסחרית לא לגיטימית מרשות המסים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה