שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד הכלכלה: עלייה בפניות בגין אפליה על רקע מוצא, לאום ושירות מילואים

חדשות

משרד הכלכלה: עלייה בפניות בגין אפליה על רקע מוצא, לאום ושירות מילואים, צילום:
משרד הכלכלה: עלייה בפניות בגין אפליה על רקע מוצא, לאום ושירות מילואים
23/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

במחצית הראשונה של שנת 2015, טופלו בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה 371 פניות ונרשם גידול חד בפניות על רקע מוצא (137%) לאום (121%),שירות מילואים (100%) ומין (64%). מנגד, חלה ירידה בשיעור הפניות על רקע דת, גיל והיריון

 

371 פניות טופלו במהלך המחצית הראשונה של שנת 2015, בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה. מניתוח הנתונים עולה, כי בפניות על רקע מוצא חל הגידול החד ביותר, בשיעור של 137% (מ-8 פניות ל-19 פניות). גידול בשיעור דומה (121%) חל בפניות על רקע לאום (מ-14 ל-31 פניות). כמו כן, גידול משמעותי נרשם בפניות על רקע שירות מילואים (100% – מ-16 ל-32 פניות) ובפניות מחמת מין (מ-22 ל-36 פניות). מגמה זו עולה בקנה אחד עם הסוגיות שנמצאות על סדר היום הציבורי, לרבות אפליית יוצאי אתיופיה, וכן עם המתחים והמצוקות שנוצרו על במהלך ולאחר מבצע צוק איתן, הבאים לידי ביטוי באפליית ערבים מחד גיסא ובאפליית משרתים במילואים מאידך גיסא.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במסגרת התכנית האסטרטגית של נציבות השוויון לשנים 2014-2016 הוחלט לשים דגש על הגברת האכיפה ביחס לאפליה על רקע לאום, ובשנה האחרונה מפעילה הנציבות פורום שמטרתו להגביר את המודעות של מועסקים ערבים לזכויותיהם בשוק העבודה. הגידול החד בשיעור הפניות על רקע לאום עולה בקנה אחד עם פעולות אלו.

מנגד, נרשמה במחצית הראשונה של שנת 2015 ירידה בשיעור הפניות על רקע דת (70%), גיל (26%) והיריון (27%). ייתכן, שהירידה בפניות, בייחוד על רקע דת וגיל, משקפת את השינוי שחל בנושאים המועלים על סדר היום הציבורי, הן בזירה הפוליטית והן בזירה התקשורתית. 

רוב התלונות – מנשים

מפילוח הנתונים החדשים עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2015, התקבלו בנציבות השוויון 371 פניות. מאז הקמתה בספטמבר 2008 ועד ליוני 2015, התקבלו בנציבות 4,987 פניות בסך הכל. כמו כן, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, חלה ירידה בשיעור של 9% בפניות לנציבות השוויון.

מעט יותר מרבע מהפניות לנציבות במחצית הראשונה של שנת 2014 היו על רקע אפליה מחמת היריון. עוד 11% מהפניות שהתקבלו היו בנושא גיל, 10% בנושא מין, 9% לגבי שירות מילואים ו-8% בגין אפליה על רקע לאום. כשליש (36%) מהפניות התקבלו על רקע פיטורים, מעט יותר מרבע (26%) בעניין הרעה בתנאי העבודה ולמעלה מחמישית (22%) לגבי אפליה בקבלה לעבודה.

בדומה לשנים קודמות, גם במחצית הראשונה של שנת 2015 כשני שלישים מהפניות הגיעו מנשים, ועוד כשליש – מגברים. כמו כן, מקרב כלל הפונים, 91% היו יהודים והשאר ערבים.

בחינה מעמיקה יותר של פניות הנשים מעלה כי 40% מהן פנו לנציבות עקב אפליה על רקע היריון. אם מוסיפים לזה את שיעורי הפונות בגין אפליה מחמת טיפולי פוריות והורות, מתקבל שיעור של למעלה מ-50%, שפנו בנושאי אפליה הקשורים לתהליך הבאת הילדים וגידולם.40% מהפונות התלוננו על פיטורים, ועוד כרבע (27%) על הרעה בתנאי העבודה וחמישית (19%) על אפליה בקבלה לעבודה.

פילוח פניות הגברים לפי נושא הפנייה מלמד כי הנושאים השכיחים ביותר שבגינם פנו אלו בשנה האחרונה הם שירות מילואים (24%), לאום (15%) וגיל (11%). ככלל, ניתן לראות עילות רבות יותר מקבלות ביטוי בקרב גברים, בעוד שאצל נשים העילות ה"נשיות המסורתיות", הקשורות באחריות ההורית, הן השליטות.

עוד עולה מהנתונים כי למעלה מרבע מהפונים התלוננו על אפליה בפיטורים (28%) ובקבלה לעבודה (27%). רבע נוסף דיווח על אפליה בתנאי העבודה. עוד ניתן ללמוד מפילוח הפניות, ששני שלישים מהפניות לנציבות הגיעו מהמגזר הפרטי ומעט יותר מחמישית (22%) – מהמגזר הציבורי.

מגמה רב שנתית

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, חלה ירידה בשיעור של 9% בכמות הפניות. עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של מגמות השינוי בפניות מעלה כי בחלק מהנושאים חל גידול במספר ובשיעור הפניות באחרים חל קיטון. כך, לדוגמה, בפניות על רקע מוצא חל גידול בשיעור של 137%; בפניות מחמת לאום חל גידול בשיעור של 121%; בפניות שעניינן שירות מילואים חל גידול של 100% ובפניות על רקע מין חל גידול בשיעור של 64%. בשאר הנושאים, חלה ירידה בשיעור של בין 70% (דת) ל-26%-27% (היריון וגיל), למעט בפניות בנושא הורות, שבהן כמעט ולא חל שינוי.

לדברי עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, "אפליה על רקע לאום, מוצא או דת אסורה על פי חוק, ואנחנו פונים למעסיקים על מנת לעודד סובלנות ומנהיגות על פני הדרה ואפליה. כמות הפניות על רקע לאום מראה שעוד דרך ארוכה לפנינו להגשמת החזון של הטמעת שוויון".

עוה"ד קניג-יאיר מוסיפה כי העובדה שנרשמה ירידה קלה בפניות על רקע היריון והורות אינה מעידה בהכרח על ירידה ברמת ההישנות של מקרי אפליה כאלה, ובכל מקרה, עדיין הפניות הללו מהוות רוב מקרב הפניות לנציבות השוויון. "אני פונה למעסיקים ומעסיקות לראות את הפוטנציאל האדיר שיש בהעסקת נשים ולא להתייחס אליהן כאל 'רחם מהלך'. הפתרון לא יגיע רק משוק העבודה אלא מכיוון הספירה הביתית. חלוקת אחריות הורית בבית תביא לכך שנשים תוכלנה לתפוס את מקומן הראוי בשוק העבודה בישראל וכולנו נרוויח".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עורכת דין דתייה שנשאלה בראיון עבודה על תכנון המשפחה תפוצה ב-50 אלף שקל

שוויון הזדמנויות – כיצד לפרש את איסור האפליה בשל מקום מגורים?

מעסיק מחויב לבצע התאמות כדי לאפשר העסקת עובד דתי המסרב לעבוד בשבת

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:10
קומיט וכל טופס במתנה