שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה: שטראוס תעניק הטבות ב-900 אלף שקל בגין המצאות דבקים בחטיפי שוקולד

חדשות

פשרה: שטראוס תעניק הטבות ב-900 אלף שקל בגין המצאות דבקים בחטיפי שוקולד , צילום: צילום: Getty images Israel
פשרה: שטראוס תעניק הטבות ב-900 אלף שקל בגין המצאות דבקים בחטיפי שוקולד
19/07/2015, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, בטענה להימצאות שאריות של דבקים מסוג פוליאסטר, פוליאוריטן ופולאמיד בחטיפים פסק זמן וטעמי. במסגרת ההסדר, התחייבה שטראוס לפעול לשינוי מפרטי ההדבקה על עטיפות המוצרים, באופן שיקטין את האפשרות להימצאות שאריות חומרי אריזה על גביהם, וכן תפצה את הציבור במבצעי הנחות ותרומה לעמותות

בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית נגד חברת "שטראוס", שהוגשה בטענה כי בחטיפי השוקולד "פסק זמן" ו"טעמי" נמצאו שאריות של חומרי אריזה. בהסדר התחייבה שטראוס לשנות את מפרטי ההדבקה של עטיפות המוצרים וכן להעניק הטבות לציבור בסך של 900 אלף שקל, שיכללו מבצעי הנחות ותרומה לעמותות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת המבקש בתביעה הייצוגית, בחטיפי השוקולד מתוצרת שטראוס, "פסק זמן" ו"טעמי", ישנם חומרים זרים לכל אורך חלקם האחורי, אשר דבר קיומם במוצר לא הובא לידיעת ציבור הצרכנים. מבדיקות מעבדה של החטיפים עלה כי החומר הזר המצוי עליהם הוא דבקים פולימרים מסוג "פוליאסטר", "פוליאוריטן" ו"פולאמיד" החשודים כרעילים לפי פרסומים מסוימים. לאור האמור, פנה המבקש לשירות הלקוחות של שטראוס ודיווח על כך שלאורך גב המוצר נראה בבירור פס לבן של דבק המחבר בין המוצר לאריזתו, ובמענה נאמר לו כי הנושא ייבדק ויטופל במידת הצורך.

הסעדים שנתבעו בבקשת האישור היו פיצוי כל אחד מחברי הקבוצה בגין ההוצאה שהוצאה לרכישת החטיפים וכן סכום של 200 שקל בגין נזק שאינו ממוני בדמות חוסר נוחות, עוגמת נפש ופגיעה באוטונומיה. עוד התבקש צו עשה המורה לשטראוס לוודא כי החטיפים המשווקים על ידה לא יכילו את הדבקים או לחילופין לחדול משיווקם.

שטראוס מצדה הגישה חוות דעת מומחה בתחום אריזות המזון והפלסטיקה שאישר בחוות דעתו כי חטיפי השוקולד אינם מכילים דבק, וכן חוות דעת מומחה בתחום הטוקסיקולוגיה והפרמקולוגיה הקלינית לפיה כל מרכיבי הדבק מותרים ומאושרים לשימוש כחומרי אריזה הבאים במגע עם מזון בהתאם לתקן הישראלי הרשמי ולדרישות מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) ולדירקטיבות האירופאיות (EU).

לאחר שהתקיים דיון הוכחות, הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה. על פי ההסכם, שטראוס תפעל לשינוי מפרטי ההדבקה על עטיפות המוצרים באופן שיקטין בצורה מהותית את האפשרות להימצאות שאריות של חומרי אריזה על גביהם. עוד התחייבה להעניק הטבה לציבור בסכום כולל של 900 אלף שקל, הכוללת שני מרכיבים: האחד, קיום מבצעי הנחות בשווי 800 אלף שקל שבמסגרתם ימכרו חטיפי שוקולד במחיר הנמוך ב-15% לפחות מהמחיר בו הם משווקים לאותם לקוחות. המרכיב השני הוא תרומה בסכום של 100 אלף שקל במסגרתה תתרום שטראוס לעמותת "לתת" ו/או לעמותת "לקט ישראל" מוצרים שונים מתוך מבחר המוצרים המיוצרים והמשווקים על ידה. לאור האמור, התבקש אישורו של בית המשפט להסדר לפי סעיף 19 לחוק תובענות ייצוגיות.

השופטת מיכל נד"ב אישרה את הסדר הפשרה ונתנה לו תוקף של פסק דין. השופטת קבעה כי אין צורך למנות בודק לקיום ההסדר, כיוון שההסדר אינו כולל השבה לחברי הקבוצה אלא שינוי של מפרטי ההדבקה של עטיפות המוצרים ופיצוי לציבור הצרכנים בדמותם של מבצעי הנחות ותרומה לציבור.

לגופו של ההסדר, סברה השופטת כי נראה שיש בו כדי לענות על מטרות החוק בהתחשב בעילת התביעה ובסיכוייה, ובנסיבות העניין הוא סביר והוגן. ההסדר הביא לשינוי מפרטי ההדבקה של עטיפות המוצרים באופן שיקטין משמעותית את האפשרות להמצאות דבקים על גבי המוצרים. בנוסף, ההסדר כולל הטבה לציבור בדרך של מבצעי הנחות ותרומת מוצרים לעמותות, ובכך כולל הוא פיצוי לטובת הציבור. מאחר שברור כי לא ניתן לאתר את חברי הקבוצה במדויק, סברה השופטת כי ההסדר המוצע הוא דרך ראויה להשגת מטרות החוק, גם בשים לב לכך שההסדר תוקן באופן המבטיח שההנחות אכן יגיעו לצרכנים שחלקם הם חברי הקבוצה. אשר לזהות ארגוני הגג מקבלי התרומה, צוין כי מדובר בעמותות מוכרות וכי המשיבה הבהירה שלא תצמח לה טובת הנאה מהעברת התרומות לארגוני הגג או למוסדות אליהם ינותבו התרומות, שאין לה כל השפעה על ניתוב התרומות וכי אין לה התחייבות להעברת התרומות לארגוני הגג. לאור האמור, הורה בית המשפט כי בתוך 21 ימים מאישור הפשרה יוגש תצהיר לגבי הצהרות החברה וכן אישור ניהול תקין מרשם העמותות.

לבסוף, אישר בית המשפט את המלצות הצדדים לגמול ושכר טרחה, בסך של 65 אלף שקל למבקש ושכר טרחה בסך 135 אלף שקל בצירוף מע"מ לבא כוחו. בנסיבות העניין, נקבע, נוכח טיב הפשרה ומידת תרומתה לכאורה לקבוצה, וכן בהתחשב בכך שהמבקש ניהל הליך הוכחות לצורך בקשת האישור והביא במצורף לבקשה חוות דעת, נראה כי הסכומים המוסכמים כמכלול הם סבירים. עם זאת, הורה בית המשפט כי הסכומים ישולמו בהדרגתיות, כך ש-40% מהסכום ישולם עם אישור הסדר הפשרה ו-60% לאחר שיושלם ביצוע הסדר הפשרה ויומצאו כל התצהירים שיעידו על השלמת ביצוע ההסדר.

 

ת"צ 20040-10-11

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פשרה: שטראוס תתרום מוצרים ב-300 אלף שקל בגין הטעיה נטענת במעדני מילקי

 

משרד המשפטים יקבע מנגנון שקוף ושוויוני לחלוקת תרומות בתביעות ייצוגיות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה