שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש: מעולם לא התגבשו ראיות המצדיקות חקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה

חדשות

היועמ"ש: מעולם לא התגבשו ראיות המצדיקות חקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה, צילום: תנ"צ אפרים ברכה ז"ל. צילום: חטיבת דובר המשטרה
היועמ"ש: מעולם לא התגבשו ראיות המצדיקות חקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה
08/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השרה שקד התבטאה בסיור שערכה במח"ש על התאבדותו של תנ"צ ברכה: "השיח האלים ברשתות החברתיות והחשיפות התקשורתיות לפני בירור העובדות מעודדות מצבים נפשיים מורכבים, ואף אחד לא נשאר מוגן". בלשכת היועמ"ש דוחים את הטענות בדבר חקירה פלילית ומבהירים: "לא נמצאה עילה למנוע את מינויו לראשות יאח"ה"

"האלימות כיום לא נמדדת רק בהיבטים פיזיים. השיח האלים ברשתות החברתיות והחשיפות התקשורתיות לפני בירור העובדות מעודדות מצבים נפשיים מורכבים, ואף אחד לא נשאר מוגן". כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד, בהתבטאות ראשונה של אישיות מיניסטריאלית בכירה על פרשת התאבדותו הטראגית של תנ"צ אפרים ברכה בתחילת השבוע, ככל הנראה לקראת חקירתו המסתמנת על ידי מח"ש באישור היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

דברי השרה שקד נאמרו בסיור שערכה הבוקר (ד', 8.7) ביחידת מח"ש – המחלקה לחקירות שוטרים, הנמצאת תחת אחריות משרד המשפטים. "לצערי הרב, הסיפור הזה הסתיים בהתאבדותו של תת-ניצב ברכה, שהיה אדם ושוטר מצטיין משכמו ומעלה", הוסיפה השרה שקד. "מי ייתן והוא יהיה הקורבן האחרון לתופעה הפושה הזו. אני מקווה שתדאגו לשמור על טוהר המקצוע ועל ההבנה הבסיסית שכל אדם הוא חף מפשע עד שהוכח אחרת, ושפרסום יכול להרוג".

הסיור החל בפגישה מקדימה עם הנהלת המחלקה לחקירות שוטרים, שבראשה עומד עו"ד אורי כרמל, ועם סגנו עו"ד משה סעדה, פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן והגברת שפרה שפר, ראש תחום משאבי אנוש וניהול במח"ש.

בפגישה עם צוות ההנהלה נערכה סקירה לגבי המחלקה והשינויים שנעשו בה במרוצת השנים. כך, למשל, סופר כי בעבר נערכו החקירות על ידי היחידה המשטרתית לחקירות פנים. מתוך ביקורת על כך ששוטרים חוקרים שוטרים, הומלץ להקים מחלקה עצמאית תחת כובעו של משרד המשפטים, אשר תאמץ את סמכויותיה של היחידה לחקירות פנים. כיום, במח"ש משרתים חוקרי משטרה ואזרחים שעברו קורס מקיף שנועד להכשירם להיות חוקרים מקצועיים ומיומנים. כל אלו עובדים תחת פיקוחם של פרקליטים מפרקליטות המדינה.

לאחר מכן נפגשה השרה עם עובדי וחוקרי מח"ש, כדי לשמוע על שגרת עבודתם ולקבל הארות והערות לשיפור ולשימור. העובדים בירכו את השרה ואמרו כי הם שמחים ש"יש שרה שבאה לעבוד, ויש הזדמנות להשמיע בפניה את שעל ליבנו".

"הגעתי ליחידה צעירה וחיונית של עובדים מסורים ומקצועיים", אמרה השרה שקד. "אגף מח"ש הוא נדבך חשוב בשמירה על הדמוקרטיה. עובדי מח"ש דואגים ליזום פעולות למיגור השחיתות ומפקחים על כך שבעלי תפקידים ציבוריים ינהגו בצורה ישרה ותקינה".

בתוך כך, אמש הבהירו בלשכת היועץ וינשטיין כי מאז שתנ"צ אפרים ברכה ז"ל מסר את המידע המפליל נגד הרב יאשיהו פינטו, שבעקבותיו נפתחה נגד הרב פינטו חקירה שבסופה הוא הועמד לדין, הורשע ונידון לשנת מאסר, הגיעו תלונות ומידעים רבים מצד הרב פינטו ומקורביו, שייחסו לתנ"צ ברכה עבירות שונות. כמתחייב, נבדקו מידעים אלו לאורך כל התקופות על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

עוד נמסר כי בדיקות יסודיות שבוצעו בעבר בעניינו של ברכה ז"ל לא הניבו שום יסוד לפתיחה בחקירה פלילית. החלטות בעניין זה ניתנו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהמלצת פרקליט המדינה, ופורסם ברבים כי לא נמצא יסוד לפתיחת חקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה. כמו כן, לא נמצאה כל עילה למנוע את מינויו לראשות יאח"ה.

כנגד החלטות אלו הוגשו עתירות לבג"ץ, שדחה את העתירות מכל וכל – בפסק דין שניתן ביוני 2014 נקבע שאין מניעה למינויו של תנ"צ ברכה, ובפסק דין אחר שניתן בפברואר 2015 נקבע כי אכן אין כל עילה לפתיחת חקירה פלילית נגדו.

גם לאחר דחיית עתירות אלו הוסיפו להגיע למח"ש מידעים נוספים. כך, לאחרונה התקבל מידע חדש שמקורו אף הוא בגורם הקשור לרב פינטו, ושלא נבדק קודם לכן, אך היה דומה במהותו למידעים קודמים שנבדקו ולא העלו דבר.

על פי החלטת היועץ וינשטיין, הוחלט בשבוע שעבר לבדוק גם מידע זה, כמקובל וכנדרש. בשל רגישות הבדיקה, הועברו דיווחים מעת לעת ליועץ וינשטיין ולפרקליט המדינה שי ניצן. דובר משרד המשפטים מסר הבהרה לאמצעי התקשורת כי "בדיקה זו היתה בראשיתה ובישיבה שהתקיימה ביום ה' שעבר אצל היועץ, הוחלט אילו צעדים יינקטו להמשך הבדיקה, אך לא התקבלה שום החלטה על פתיחה בחקירה נגד תנ"צ ברכה. ככלל, המדיניות היא שלא לפרסם מידע אודות בדיקה חשאית בעודה תלויה ועומדת, ולכן לא פורסמה כל הודעה מטעמנו בשבוע שעבר".

עוד הובהר ממשרד המשפטים כי "ביום א', לאחר מותו הטראגי של תנ"צ ברכה, נטען בתקשורת כאילו כבר החליט היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה. היות וידיעה זו היתה שקרית, פורסמה הודעה המבהירה כי לפרסום האמור לא היה כל בסיס. אין בכוונתנו לפרט בנושא תוכן הבדיקה, שכן אין לכך מקום, מטעמים ברורים ומובנים. עם זאת, יש לשוב ולהדגיש כי לכל אורך השנים, למרות התלונות שהוגשו והמידעים שהגיעו, לא התגבשה תשתית ראייתית המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תנ"צ אפרים ברכה, שם הלילה קץ לחייו

 

העליון בביקורת נוקבת על המשטרה: לעקור מהשורש את הנורמה של הסתרת מידע

 

בג"ץ ביקר את הסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו, אך דחה את העתירות לבטלו

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:138
קומיט וכל טופס במתנה