שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תנ"צ אפרים ברכה, שם הלילה קץ לחייו

חדשות

מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תנ"צ אפרים ברכה, שם הלילה קץ לחייו , צילום: תנ"צ אפרים ברכה. צילום: חטיבת דובר המשטרה
מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תנ"צ אפרים ברכה, שם הלילה קץ לחייו
05/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

טלטלה במשטרה: מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה התאבד הלילה בירייה במכוניתו. תנ"צ ברכה, שנחשב לאחד החוקרים הטובים והמבריקים במשטרה, הוביל להרשעתו של הרב יאשיהו פינטו בפרשת השחיתות. לאחרונה פורסם כי מח"ש בודקת חשד לפיו ברכה הדליף מידע לחשודים, אך הוא לא נחקר בנושא

טלטלה במשטרה: החוקר מספר 1 שם קץ לחייו. מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב אפרים ברכה, שם הלילה (א, 4.7) קץ לחייו בירייה במכוניתו, ליד ביתו שבמודיעין. פרמדיקים של מגן דוד אדום הוקפצו לזירת ההתאבדות, אבל ניסיונות החייאה שבוצעו בו לא הועילו ומותו נקבע במקום. מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי ברכה שם קץ לחייו בכך שירה לליבו ביושבו ברכב בפאתי מודיעין.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

אשתו של ברכה גילתה כי בעלה לקח את המכונית ונעלם מהבית. היא חששה לו, הזעיקה את המשטרה כדי לחפש אחריו ולבסוף הוא נמצא ירוי במכוניתו. "משטרת ישראל מרכינה ראשה ומשתתפת בצער המשפחה", נמסר מהמשטרה.

תנ"צ ברכה, קצין המשטרה הוותיק והמוערך, עסק בשנים האחרונות בחקירות חשובות ורגישות במיוחד. במשטרה שורר הלם מוחלט בעקבות התאבדותו של הקצין ברכה, שנחשב לאחד החוקרים הטובים והמבריקים בארגוני האכיפה. במשך שנים נחשב תנ"צ ברכה גם לאחד הקצינים המאוימים ביותר.

ברכה היה מעורב בפרשת שחיתות של הרב יאשיהו פינטו, והוביל להרשעתו של הרב בניסיון למתן שוחד לברכה באמצעות אשתו של הרב. כזכור, תנ"צ ברכה עדכן בשעתו את מפקדיו בזמן אמת על הצעת השוחד שקיבל מהרב, בסכום של כ-400 אלף שקל, ובהנחייתם פעל מול הרב פינטו לצורך איסוף ראיות בחקירה זו.

הרב פינטו מקורב לאנשי עסקים רבים בארץ ובעולם, שנוהגים להיוועץ בו לפני ביצוע עסקאות, והוא עומד בראש ישיבת "חזון ישעיהו" והעומד בראש הפעילות התורנית בעמותה לחלוקת מזון לנזקקים בשם "שובה ישראל" באשדוד. הרב פינטו ניסה לרתום את תנ"צ ברכה לסייע לו ולשתף אותו במידע מתוך החקירה הפלילית שהתנהלה בעניינו ובעניין מקורבו אברהם ישראל בפרשת התרומות למוסדות "חזון ישעיהו". בפברואר 2012 הגיע הרב פינטו לביקור בביתו של ברכה וביקש להעניק לו תפילין, שציין שהיו בשימושו האישי. ברכה דרש לשלם לו כסף בשווי תפילין חדש וכך היה. באוגוסט 2012, כשבועיים לאחר שהרב פינטו ורעייתו נחקרו במשטרה באזהרה על מעורבותם בפרשת חזון ישעיה, נפגשו הרב פינטו וברכה בסוויטה של הרב במלון הילטון בתל אביב. פינטו שאל את ברכה על החקירה, ובין היתר שאל האם יוגש כתב אישום נגדו.

לפי כתב האישום שהוגש בזמנו נגד הרב פינטו, ברכה לא שיתף את הרב פינטו במידע שהיה ברשותו ודחה את הצעתו לקבל ממנו שי. בהמשך, הציע לו מתנה בסך של 200 אלף דולר. "הנאשם עשה כן כדי ליצור אצל תנ"צ ברכה תחושת מחויבות כלפיו שתביאו להעדיף את עניינו של הנאשם על פני מילוי חובותיו כקצין משטרה. זאת על מנת לקבל מידע חסוי מתנ"צ ברכה על חקירת חזון ישעיה, בה הנאשם נחקר כחשוד ועל מנת להשיג נכונותו של תנ"צ ברכה לסייע לנאשם ורעייתו במסגרת עבודתו", נכתב בכתב האישום החמור.

לאחר שברכה סירב לקבל את הכסף, הציע הרב פינטו כי הכסף יועבר לאשתו. ברכה שיתף את רעייתו ואת ראש אגף החקירות במשטרה דאז, ניצב יואב סגלוביץ, אז הוחלט לפתוח בחקירה. פחות משבועיים לאחר מכן, נפגשו הרב פינטו וברכה שוב באותה סוויטה, אז חזר הרב פינטו וביקש לדעת פרטים על החקירה נגדו ובעניין חזון ישעיה, לרבות פרטים על האזנות סתר ואמר לו לא לבטוח במפקדו סגלוביץ. במהלך השיחה ביקש כי הוא ורעייתו ייפגשו עם אשתו של ברכה ביחידות, ואז לחש באזניו את הסכום של 200 אלף דולר. בין השלושה, פינטו, רעייתו וברכה התקיימו מספר שיחות טלפון שכללו ניסיונות חוזרים ונשנים לקבל מידע על החקירה.

הפגישה בין רעייתו של ברכה לבין רעייתו של הרב פינטו אירעה לפני שנתיים. השתיים נפגשו בסוויטה במלון הילטון, במהלכה אמרה הרבנית דבורה פינטו שהם חייבים לברכה את חייהם, כי הוא מלווה אותם בתקופה קשה וכי בעלה הרב פינטו סומך רק עליו. בסיום השיחה לקחה דבורה פינטו מעטפה ובה 100 אלף פרנק שוויצרי במזומן (כ-422 אלף שקל) ומסרה אותה לאשתו של ברכה. היא הוסיפה שלאחר חג הסוכות, הרב פינטו רוצה לתת לברכה סכום כסף נוסף.

לפני כעשרה ימים פורסם בערוץ 10 כי המחלקה לחקירת שוטרים בודקת חשד לפיו ברכה הדליף מידע לחשודים, אך הוא לא נחקר בנושא. לאחר הפרסום, חסידיו של הרב פינטו כתבו בעמוד פייסבוק שפתחו, ושבו הם תוקפים את ברכה, כי "האמת תצא בקרוב לאור".

כפי שדווח בשבוע שעבר בפורטל חדשות תקדין, בעתירה שהגישה תנועת אומ"ץ לבג"ץ נגד היועמ"ש היא דרשה כעת לפתוח בחקירה גלויה נגד תנ"צ ברכה, בחשד לביצוע עבירות פליליות, בהן מרמה, שוחד ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט. בין היתר נטען כי ברכה ניצל לרעה את מעמדו ותפקידו והדליף מידע מתוך החקירה בפרשת מעונות ראש הממשלה, כדי להפוך את גב' נתניהו ל"בת ערובה בידיו" ולסכל את העברתו מתפקידו. העתירה כולה התבססה על פרסומים שונים שנחשפו באתר News1 על ידי העיתונאי יואב יצחק. כעת, סביר להניח שאומ"ץ תבקש למחוק את העתירה שלה לבג"ץ.

עו"ד ליאור אפשטיין, מכר של ברכה, אמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי בימים האחרונים ניתן היה להבין לאן הוא מובל. "הרכוש היחיד של משרתי ציבור הוא איך הציבור תופס אותם", אמר עו"ד אפשטיין, "הפער בין תת-ניצב לבין המהירות שאתה משמיד את הדמות הציבורית שלו – הוא בלתי נתפס".

ניצב משנה בדימוס, אבי דוידוביץ', שהיה מקורב לברכה, סיפר בריאיון לגלי צה"ל כי "בשנה האחרונה מתנהל מסע הכפשה והשמצה מופרך, נגד חברינו היקר, מלח הארץ, איש משטרה המקצועי והאמיץ אפרים ברכה. המסע הנואל הזה מובל על ידי עיתון אינטרנטי המוזן בעיקר על ידי מקורות בני בליעל".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

תנועת אומ"ץ דורשת מבג"ץ לפתוח בחקירה נגד ראש יאח"ה ולהשעותו מתפקידו

 

בג"ץ ביקר את הסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו, אך דחה את העתירות לבטלו

 

הסדר טיעון לרב יאשיהו פינטו: הפרקליטות תבקש שנת מאסר בפועל בגין שוחד

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:145
קומיט וכל טופס במתנה