שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ישראלי שהסתנן לסוריה ועבר אימונים במטרה להצטרף לדאעש נידון ל-3 שנות מאסר

חדשות

ישראלי שהסתנן לסוריה ועבר אימונים במטרה להצטרף לדאעש נידון ל-3 שנות מאסר, צילום: דאעש. צילום: Getty images israel
ישראלי שהסתנן לסוריה ועבר אימונים במטרה להצטרף לדאעש נידון ל-3 שנות מאסר
02/07/2015, עו"ד לילך דניאל

הנאשם, תושב הכפר יפיע שבצפון, הזמין חבילת נופש לאנטליה, על מנת שלא לעורר את חשד כוחות הביטחון, ומשם נסע באוטובוס לגבול עם סוריה והסתנן למדינה בסיוע פעיל דאעש שעמו יצר קשר בפייסבוק. הנאשם וחבריו שהו במחנה דאעש בסוריה יחד עם מגויסים חדשים לארגון, ושם נטל חלק בשיעורי נשק ובאימוני כושר גופני, אך לאחר 10 ימים התחרט וחזר לארץ

בית המשפט המחוזי גזר שלוש שנות מאסר על תושב הכפר יפיע שבצפון, שהורשע בעבירות ביטחוניות לאחר שהסתנן לסוריה דרך טורקיה ועבר אימונים במטרה להצטרף ללוחמי דאעש. לאחר עשרה ימים, התחרט הנאשם ועזב את מחנה האימונים ללא ידיעת מפקדיו. בגזירת הדין, התחשב בית המשפט בתכנון שקדם לביצוע העבירות ובסיכון החמור לביטחון המדינה הנשקף מהמעשים, אך מנגד בחרטת הנאשם ובשהותו הקצרה בסוריה. לצד עונש המאסר, חויב הנאשם בקנס בסך 10,000 שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של יציאה שלא כדין, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, קשירת קשר לפשע ומגע עם סוכן חוץ. על פי עובדות כתב האישום, הנאשם הוא אזרח ישראלי תושב הכפר יפיע אשר נהג לצפות ביחד עם חבריו באתר "יוטיוב" בקטעי וידאו של דאעש וארגונים נוספים הפועלים בסוריה ולשוחח בשבח ההצטרפות ללחימה במסגרת הג'יהאד. בשלב מסוים, החליט הנאשם ליצור קשר עם פעיל בדאעש בסוריה על מנת לאמת את פרטי המידע הנוגעים לדרכי ההסתננות למדינה. לשם כך, גלש הנאשם לדף הפייסבוק הראשי של דאעש ואיתר פרופיל של אדם שבו צוין כי הוא לוחם ג'יהאד המתגורר בסוריה. הנאשם פנה אל אותו אדם בצ'ט פרטי ולאחר היכרות קצרה סיפר כי הוא מפלסטין ומעוניין להגיע לסוריה ולהצטרף לדאעש, ואף ראה סרטון שמסביר כיצד ניתן להסתנן לסוריה. לאחר שהפעיל אישר כי אכן מדובר בדרך מוכרת ובטוחה להסתנן לסוריה אמר לו הנאשם מתי הוא מתעתד להגיע, וזה הנחה אותו ליצור עמו קשר בהגיעו לטורקיה. כשבועיים קודם למועד המיועד, נפגשו הנאשם וחבריו והחליטו להסתנן לסוריה דרך טורקיה ועל כן ניגשו למשרד נסיעות בנצרת והזמינו חבילת נופש לאנטליה שכללה כרטיסי טיסה הלוך-חזור ומלון, על מנת שלא לעורר את חשד כוחות הביטחון.

בהתאם לתכנון, טסו הנאשם וחבריו לאנטליה ובהנחיית הפעיל שעמו שוחח, נסעו באוטובוס עד לעיר עינתאב הסמוכה לגבול טורקיה-סוריה. משם, נסעו לנקודה הסמוכה לגבול שבה היו מרוכזים כלי רכב של מבריחים ולאחר ששילמו למבריח סייע להם זה להסתנן לסוריה. אז, שלח הנאשם לפעיל הודעה בפייסבוק על הגעתו ופנה עם חבריו למרכז הגיוס של דאעש, שם הועברו להמשך טיפולו של פעיל בארגון אשר רשם את פרטיהם האישיים והסביר להם כי הם יועברו למחנה וימתינו עד לפתיחת קורס, ולאחריו ישובצו כלוחמים בגדודים השונים של דאעש. הנאשם וחבריו שהו במחנה ביחד עם מגויסים חדשים לארגון, שם נטל הנאשם חלק בשיעורים עיוניים בנושא פירוק והרכבה של רובי קלצ'ניקוב וכן עברו אימוני כושר גופני. עם זאת, כעבור עשרה ימי שהות במחנה החליט הנאשם לחזור לישראל ולכן נפרד מחבריו ועזב את המחנה ללא ידיעת מפקדיו ושב בחזרה לאנטליה במסלול ממנו בא. בהגיעו למלון בטורקיה, עוכב הנאשם על ידי המשטרה ותוחקר על ידה, ובהמשך נחת בישראל ונעצר.

בית המשפט המחוזי גזר על הנאשם עונש של 3 שנות מאסר בפועל ועונשים נלווים, וציין כי התופעה של יציאת אזרחים או תושבים מישראל לצורך הכשרה ללחימה בסוריה בצד כוחות המורדים, תחת חסות ארגונים ג'יהאדיים שונים, טומנת בחובה סיכון ממשי שאותה הכשרה תנוצל לצורך פעילות חבלנית עוינת נגד הממסד הישראלי ונגד תושבי מדינת ישראל, באופן שיש בו לסכן באורח ממשי את ביטחון המדינה. אשר למידת הפגיעה, נקבע כי לכאורה מדובר בסיכון פוטנציאלי-עתידי, אך גם ככזה יציאת הנאשם למדינת אויב לצורך הצטרפות ללחימה במסגרת ארגון טרור שאחת ממטרותיו היא השמדת מדינת ישראל – מהווה פגיעה מובהקת בערכים המוגנים.

עוד צוין כי מדובר בעבירות שתוכננו בקפידה מבעוד מועד ואף קדמה להן הבשלה אידיאולוגית והיחשפות והזדהות עם תכנים ג'יהאדיים סלפים. מעבר לכך, הוכח כי המעשים נעשו באופן מניפולטיבי, היינו תוך הסתרת מטרת הנסיעה האמיתית לטורקיה מידיעת אחד מחבריו של הנאשם שנסע עמו, במטרה ששירותי הביטחון הישראלי לא ידעו על הנסיעה וההצטרפות לדאעש. מנגד, הדגיש בית המשפט כי לא הוכח שהנאשם פעל  מתוך כוונה ומטרה לפגוע בביטחון המדינה, וכי שהותו בסוריה הייתה קצרה והוא עבר אימונים גופניים וכן שיעור עיוני בנשק בלבד. כן יש להתחשב בעובדה שבהזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו עזב הנאשם את מחנה האימונים מבלי להודיע למפקדיו.

בגזירת העונש בתוך מתחם הענישה, שנע בין 24 ל-42 חודשי מאסר בפועל, התחשב בית המשפט בעובדה שהנאשם הודה בשלבי החקירה המוקדמים במרבית העבירות ולא עמד על העדתם של עדים רבים. כן התחשב בית המשפט בכך שהנאשם הביע חרטה וצער על מעשיו ובהיותו נעדר עבר פלילי. מנגד, נקבע כי נוכח חומרתן המיוחדת של העבירות יש לתת חשיבות לאינטרס הרתעת הרבים ולהביא עניין זה בשיקולי הענישה.

 

תפ"ח 48354-11-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה