שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יו"ר ועדת חוקה דורש לתקן תוך שנה את הכשלים במכרזים תפורים בשירות המדינה

חדשות

יו"ר ועדת חוקה דורש לתקן תוך שנה את הכשלים במכרזים תפורים בשירות המדינה, צילום: צילום: istock
יו"ר ועדת חוקה דורש לתקן תוך שנה את הכשלים במכרזים תפורים בשירות המדינה
22/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת התמקד בבעיית השקיפות, הסרבול וחוסר היעילות של הליכי המכרזים בשירות המדינה ובתחושה הרווחת בציבור כי "הכל מכור מראש". נציב שירות המדינה: "יש מכרזים בפרקליטות אליהם ניגשים מעל 3,000 מועמדים. מנגד, ישנם מכרז לרופאים, אליהם ניגשים מתמודדים בודדים"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (ב', 22.6) בטענה כי מכרזים לאיוש משרות בשירות המדינה "תפורים" למועמדים החפצים ביקרם. נציב שירות המדינה דחה את הטענות על הסף.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר בדיון כי "הליך בחירת מועמד שנמשך מעל שנה, גורם לשירות המדינה לאבד אנשים טובים שמרימים ידיים ומוותרים. בנוסף, מאיישים משרות בממלאי מקום, וכך הממלא מקום זוכה לעדיפות". חבר הכנסת סלומינסקי הציע להקים מאגר של מתמודדים שנבחנו ונמצאו כשירים לשירות.

חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס העיד כי "ההרגשה הרווחת בציבור היא שמי שלא מקושר, אין לו סיכוי לזכות במכרז לפחות לא בדרגות הבכירות". ח"כ בן צור הלין על חוסר בפרסום מכרזים לאוכלוסיות שאינן נגישות לאינטרנט, והוסיף כי הציבור החרדי ממודר משירות המדינה, ולראיה מאות אקדמאים חרדים ניגשו למכרזים ולא זכו במשרות.

ח"כ ענת ברקו אמרה כי "התחושה היא שהכול מכור מראש". גם ח"כ רויטל סויד, עד לא מכבר עורכת דין פלילית, הלינה על בעיית השקיפות, הסרבול וחוסר היעילות של הליכי המכרזים בשירות המדינה. ח"כ עליזה לביא טענה כי קיים מכשול מובנה במינוי מנכ"ליות בשירות המדינה.

מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, תומר לוטן, אמר כי "קיים חוסר במידע למועמדים מי המעסיק, מה גובה השכר מה תנאי ההעסקה". לוטן הציע לנציב שירות המדינה לעבוד בשיטת המאגרים. בשיטה זו פונים לציבור שיגיש מועמדות למאגר, וכאשר מתפנה משרה, הנציבות תפנה למאגר.

בפני הוועדה הופיע צעיר בשם יובל אבידני, שטען שניגש למכרזים רבים בשירות המדינה, בחלקם הוא נפסל עקב הפרות רבות של החוק, התקנות ותקנות שירות המדינה (התקשי"ר). לדברי אבידני, "התהליך בכנסת מנוהל למופת והלוואי שבנציבות שירות המדינה ילמדו מהכנסת איך מנהלים מכרז תקין".

נציב שירות המדינה, משה דיין, השיב לטענות הביקורת הנוקבות ואמר כי הנציבות בראשותו ביצעה מהפך בתהליך מיון וקליטת מועמדים לשירות המדינה. "אנו מפרסמים מכרזים מדי יום באינטרנט ובמשרות בעלי ביקוש נמוך, אנו מפרסמים גם בפייסבוק. בשנה האחרונה בוצעו מעל 1.3 מיליון כניסות לאתר המכרזים. התהליך גרם לכך שבשנה האחרונה נגשו כ-180 אלף מתמודדים (כמעט פי חמש מהמועמדים שניגשו לפני שנתיים), לכ-6,500 מכרזים".

דיין הוסיף ואמר כי "גם בהליך הגשת המועמדות בוצע מהפך. היום הגשת המועמדות נעשית און-ליין בהליך מקוון ובכך נמנעים תקלות הקלדה ונחסך זמן רב. אנו שואפים לכך שמכרז יסתיים תוך 90 יום". לדבריו, "יש מכרזים בפרקליטות אליהם ניגשים מעל 3,000 מועמדים. מנגד, ישנם מכרז לרופאים, אליהם ניגשים מתמודדים בודדים". הנציב דיין ציין כי הנציבות מפעילה שירות בצ'אט, אליו פונים כאלף איש ביום.

עם זאת, הודה הנציב דיין כי לא הכול פועל כשורה, ויש מה לתקן ולשפר. דיין לא ידע להשיב כמה אנשים מוגבלים וכן כמה אנשים חרדים מועסקים כיום בשירות המדינה.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), דרש מנציב שירות המדינה שתוך שנה יתוקנו הכשלים בהליך המכרזים התפורים בשירות נציבות המדינה. שכן, "השירות הציבורי ותיקון המצב הקיים הוא בראש סדר העדיפויות הציבורי, המצב שהוצג בוועדה דורש בדק בית. אנו נעמיד יועצי חקיקה לשינוי המצב וכניסתם של מועמדים ראויים והוגנים". סלומינסקי דרש לתת מענה הולם לתקופת ההמתנה הבלתי סבירה, והוסיף כי הוא רוצה לראות יותר צעירים מאיישים את המשרות הבכירות בשירות המדינה וכי הוא סמוך ובטוח בחדשנות שמביא איתו דור העתיד למען שירות ציבורי טוב יותר.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה