שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועד מחוז ת"א בלשכה תבע את אתר Attorney.org.il על לשון הרע והפרת הפרטיות

חדשות

ועד מחוז ת"א בלשכה תבע את אתר Attorney.org.il על לשון הרע והפרת הפרטיות, צילום: צילום: Getty images Israel
ועד מחוז ת"א בלשכה תבע את אתר Attorney.org.il על לשון הרע והפרת הפרטיות
11/06/2015, ליאור שדמי שפיצר

לטענת התובעים, מנהל האתר ובעליו יצר מאגר מידע בלתי מורשה ופרוץ, המייחס לעורכי הדין תחומי עיסוק מגוחכים ולא רלוונטיים ומאפשר לכל אחד לעוות את הפרטים מבלי לברר את זהותו. חלק מעורכי הדין נדהמו לגלות כי הם "מתמחים באונס", אחרים ב"תאונות קורקינט או פונדקאות" והיתר מוצגים ככלבויניקים לא מקצועיים המתמחים בכל הבא ליד

ועד מחוז תל אביב והמרכז הגיש תביעה נגד יצחק סבג, בעליו של אתר האינטרנט Attorney.org.il ומפעילו, בגין פרסום פרטים שגויים ומעוותים של כל עורכי הדין בישראל, הכבדת הגישה לעסקיהם הוצאת לשון הרע והפרת הפרטיות של עורכי הדין בשימוש שאינו מורשה במאגר מידע. התביעה הוגשה גם נגד ספקיות האינטרנט בישראל, הנדרשות בה לנקוט בכל אמצעי טכנולוגי המצוי בידיהן כדי למנוע את גישת המשתמשים מישראל לכתובת אתר האינטרנט, לשם המתחם או לאתר עצמו ככל שיעלה לרשת בדרך אחרת. במקביל, הוגשה בקשה לצו זמני דחוף שיורה על סגירתו והסרתו המיידית של האתר מהרשת.

התביעה והבקשה לסעד זמני הוגשו על ידי עוה"ד יורם ליכטנשטיין, עוה"ד שלומי וינברג, יו"ר ועדת לשון הרע בלשכת עורכי הדין ועו"ד אילן שדי, יו"ר ועדת טכנולוגיה ומשפט בלשכת עורכי הדין, בשם ועד מחוז תל אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין, וזאת כחלק מפעילות הועד בראשות עו"ד אפי נווה לשמירה על מעמד ציבור עורכי הדין בישראל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בכתב התביעה טוענים ועד מחוז תל אביב ועו"ד עמית זילברג כי האתר שומר ומצג את פרטיהם של כל עורכי הדין הרשומים בישראל נכון לחודש מרץ 2015. ככל הנראה, פרטים אלה ניטלו מ"ספר עורכי הדין" המפורסם באתר לשכת עורכי הדין בישראל. חרף זאת, נוכח הפרטים השגויים או האישיים הנכללים באתר, יש להניח כי מקורות נוספים ולא ברורים, ובוודאי לא מורשים, שימשו ל"העשרת" מאגר המידע המפר.

לטענת התובעים, האתר המפר משמש כמעין "מלכודת דבש" לעורכי הדין: בעצם הפרסום של פרטים שגויים הוא מושך אותם לתקן את הפרטים הנזכרים בו ואף להעלות תמונות, אלא שעורך הדין אשר עושה כן מגלה עד מהרה כי הפרטים הנכונים לא התעדכנו בהכרח ואף כי אין ביכולתו להסיר את התמונה או לשנות חלק מהפרטים. בנוסף, האתר חושף את פרטי עורכי הדין, בחלקם פרטים אישיים שלא נועדו לחשיפה, מבלי להפעיל אמצעי אבטחה כלשהם, ואף מאפשר למעשה לאנשים זרים לערוך בלא הגבלה את כרטיסו של כל עורך דין ולהכניס אליו דברים פוגעים ושקריים ככל שירצה.

 

מתמחים בשוחד ובאונס

 

אחת העוולות העיקריות המצוינות בכתב התביעה היא התיאור הכוזב של תחומי העיסוק של עורכי הדין המופיעים באתר. "עיון בכל כרטיס באתר המפר יגלה כי תחומי העיסוק של עורכי הדין נוצרו באמצעות כלי אקראי כלשהו, ובינם לבין המציאות אין כמעט דבר", נכתב בכתב התביעה. "חלק מעורכי הדין נדהמו לגלות שהם 'מתמחים בשחיתות', אחרים 'מתמחים בשוחד' או באונס... אחרים מתמחים ב'שירותי תחבורה' (משל היו נהגים ציבוריים) ואחרים ב'שירותי ביטוח' (משל היו סוכני ביטוח)". לטענת התובעים, תחומי העיסוק המפורטים רחוקים כרחוק מזרח ממערב ביחס לתחומי העיסוק האמיתיים, דבר המהווה לשון הרע גם בעצם התיאור הכוזב וגם בעובדה כי לקוח שיראה תחומי עיסוק מוזרים, מגוונים וחסרי קשר עלול לפקפק במקצועיותו של עורך הדין המוצג כמעין "כלבויניק".

עוד נטען כי רישום האתר תחת שם מתחם עם הסיומת org.il, המיועדת בעיקר לגופים הפועלים שלא למטרת רווח, וכינויו "אתר הבית של עורכי הדין" מרמזים על קשר ישיר או עקיף עם לשכת עורכי הדין בישראל, דבר המהווה הטעיה, תרמית וגניבת עין. גם ביחס לעורכי הדין עצמם כולל האתר מידע המהווה הטעיה ותרמית, שכן הנתבע, בזדון ומתוך ידיעה, הפעיל מערכת היוצרת תחומי עיסוק אקראיים, המנוסחים באופן עילג ולא מקצועי.

 

כל אחד יכול לשנות את הנתונים

 

לטענת התובעים, פעמים רבות כולל האתר כתובות או מספרי טלפון אשר אינם רלוונטיים עוד, ואולי אף לא היו רלוונטיים בעבר, באופן שמגביל ומכביד על גישת הלקוחות הפוטנציאליים לעורכי הדין הנכללים בו. במקרים רבים אחרים, הפרטים המופיעים הם מספר הטלפון הנייד או כתובת המגורים הפרטית של עורכי הדין, אשר אינם משמשים לצרכי עבודה ואינם נחשפים בפני הלקוחות, באופן הפוגע בפרטיותם.

התובעים מציינים כי מאגר המידע לא נרשם כחוק וככל הנראה אף לא הוחלו ביחס אליו הנחיות האבטחה החלות על מאגרי מידע על פי חוק הגנת הפרטיות. בפועל, טוענים התובעים, כל שמערכת זו נועדה הוא "ללכוד" את עורכי הדין ולא לאפשר להם לתקן את הנדרש כדין, ואף חמור מכך – לאפשר שינויים בדף הפרופיל ללא כל בדיקה של הנתונים עצמם או של זהותו של מקליד הפרטים. בדיקה שערכו באי כוח התובעים העלתה כי המערכת מגבילה את מספר התיקונים האפשריים, כך שלמעשה יכול כל אדם לפגוע במידע שנאגר ולעוותו מבלי שאיש ידע על זהותו ומבלי שבעל הכרטיס המקורי יוכל לשנות את הנתונים השגויים.

הפרסומים עצמם, כך נטען, המתייחסים לתחומי עיסוק מוזרים ולא רלוונטיים, המעידים על גיוס עבודה "מכל הבא ליד", מוזילים את מקצועיותם של עורכי הדין ומבזים אותם בעיני ציבור לקוחותיהם הפוטנציאליים. כך, למשל, מציינים הכרטיסים האישיים משפטים כגון: "ניתן לקבל ייעוץ בכל הקשור לתאונות קורקינט או פונדקאות", "עורך דין בעל ידע וניסיון נרחב גם בנושאי סחיטה שכר טרחה ונשים בהיריון", "מתמחה בזוגות חד מיניים ושכר טרחה. ניתן לקבל ייעוץ בכל הקשור לחנינה או תכולת דירה", "ניתן לקבל שירות פלילי, הונאה ומרמה". הצגת תחומי עיסוק כל כך שונים מגוונים, במיוחד כשמדובר בתחומי עיסוק שאינם תחומי עיסוקו של עורך הדין, מהווה לשון הרע ושקר מפגיע, במיוחד אם אלו מוצגים בניסוח ילדותי, מזלזל וחסר מקצועיות כפי שנעשה בפועל.

דוגמה מצערת במיוחד לפגיעתו של האתר נמצאת בכרטיסו של עו"ד ליאב פדידה ז"ל, אשר נספה בתאונת דרכים במרץ 2013. והנה, מסתבר כי עו"ד פדידה מוסיף ומופיע באתר כמספק "שירותי בינלאומי, תאונות ספורט ומשפחה. השירות ניתן באופן דיסקרטי ומקצועי. לייעוץ בנושאים דוח תנועה, תגמולים, נזקים נפשיים, נדל"ן או כל נושא אחר ניתן ליצור איתנו קשר... ".

התובעים טוענים כי ככל שהאתר המפר יישאר נגיש לציבור הרחב, הנזקים המצטברים שייווצרו ממנו לעורכי הדין, לפרנסתם ולשמם הטוב, הם בלתי ניתנים לתיקון. על כן מתבקשת הסרתו המיידית של האתר, ולכל הפחות חסימת הגישה אליו על ידי ספקיות האינטרנט בישראל.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

אתר Attorney.org.il מציג דפי פרופיל מזויפים של עו"ד לצד פרטיהם האישיים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:165
קומיט וכל טופס במתנה