שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העובדת התלוננה על הפרת זכויותיה ופוטרה; ביה"ד קנס את החברה ב-30 אלף שקל

חדשות

העובדת התלוננה על הפרת זכויותיה ופוטרה; ביה"ד קנס את החברה ב-30 אלף שקל , צילום: צילום: Getty images Israel
העובדת התלוננה על הפרת זכויותיה ופוטרה; ביה"ד קנס את החברה ב-30 אלף שקל
26/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

חברת ביטחון אזרחי הורשעה בפיטורי עובדת בניגוד לחוק הגנה על עובדים (חשיפת  עבירות ופגיעה בטוהר המידות) ונקנסה. במשרד הכלכלה מדגישים כי מעבר להגנות הקבועות בחוק, קיימת אפשרות במקרים מיוחדים להוציא תעודת חיסיון על פרטי המתלונן ובכך למנוע את חשיפתו בפני המעסיק

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אילן סופר הרשיע את חברת ביטחון אזרחי ש.ק, שפיטרה שלא כדין עובדת שהתלוננה נגדה על הפרת חוקי עבודה ולא שילמה לה את דמי פדיון החופשה המגיעים לפי חוק. על החברה נגזר קנס פלילי בסך של 29,320 שקל בגין הפרה של חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין).

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חקירה שערכו מפקחי מחוז דרום ממינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, יוסי שבת ויהודה דנינו, העלתה כי באפריל 2009 פיטרה החברה עובדת שהועסקה אצלה, בגלל שהעובדת הגישה נגדה תלונה למשרד הכלכלה על הפרת זכויות העבודה הסוציאליות שלה. כמו כן, נמצא כי החברה לא שילמה לה את דמי פדיון החופשה, שלהם הייתה זכאית על פי חוק.

לאחר גיבוש חומר הראיות בתיק, הגיש משרד הכלכלה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע  באמצעות עו"ד ישראל שניידרמן, כתב אישום נגד חברת בטחון אזרחי ש.ק, שבמסגרתו הואשמה החברה בפיטורי עובדת בניגוד לחוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין) וכן באי תשלום פדיון ימי החופשה בניגוד לחוק חופשה שנתית.

בינואר 2014 הרשיע בית הדין את החברה באי תשלום דמי פדיון חופשה לעובדת, לאחר שזו הודתה בעובדות הרלוונטיות שבכתב האישום. בעקבות כך, נגזר על החברה עונש פלילי בסך של 4,320 שקל.

בפברואר 2015 הרשיע בית הדין לעבודה את החברה בעבירה לפי חוק הגנה עובדים, וב-27 לאפריל 2015 גזר עליה עונש פלילי בסך של 25 אלף שקל בגין ביצוע עבירה זו, ואף חייב את מנהל החברה לחתום בשמה על התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירה זו למשך לשלוש שנים מיום גזר הדין, שאם לא כן תישא בתשלום הקנס המרבי הקבוע בחוק לעבירה זו.

בית הדין לעבודה קבע בגזר הדין כי החתירה לשקיפות ביחסי עבודה ואיתורם של מוקדי סטייה מנוהל ראוי מחייבת כי עובד מתלונן לא ישלם מחיר על היוזמה שנקט בתנאי שתלונתו אינה תלונת סרק. עוד צוין כי החקיקה והפסיקה, לפיהן ניתנת הגנה מיוחדת לעובד החושף מעשי שחיתויות במקום העבודה, נועדה לתת מענה למצב עניינים בו לא אחת סובל העובד אשר חשף את מעשי השחיתות ממשי התנכלות, אשר לעיתים מגיעים אף לכדי פיטורים.

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית במשרד הכלכלה, בירכה על גזר הדין והדגישה את חשיבות קביעותיו של בית הדין לעבודה ואמרה כי "חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין) הוא מכפיל כוח בפעילות האכיפה של משרד הכלכלה בכך שהוא מעביר מסר למתלוננים שהם יכולים לפנות ולהתלונן – והחוק יגן עליהם מפני פיטורים ופגיעה בעבודה. חשוב שתהיה מודעות לחוק גם בקרב המעסיקים וגם בקרב מתלוננים פוטנציאליים. העובדה שננקטים הליכים וניתנים גזרי דין נחרצים חשובה הן לצורך העלאת המודעות והן לצורך הגברת ההרתעה בקרב מעסיקים ומנהלים".

לדברי יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, "מינהל הסדרה ואכיפה מודע לחשיבות חוק הגנה על עובדים (חשיפת שחיתויות ופגיעה בטוהר המידות) הן בקרב מעסיקים והן בקרב עובדים. כל תלונה או מידע הקשור בפגיעה בעובד על פי חוק זה מטופלת במינהל, כשיודגש כי בהתאם להוראות החוק, האכיפה מתמקדת בפגיעות של מעסיקים בענייני עבודה של עובדים. חוק הגנה על עובדים כשמו כן הוא – נועד לשמור עליהם ולעודד אותם לעמוד על זכויותיהם ולמצות זכויות אלו מול המעסיק והרשויות המוסמכות. משרד הכלכלה נחוש למצות את מלוא ההליכים נגד מעסיקים  המפרים את הוראות חוקי העבודה הסוציאליים בכלל, ונגד מעסיקים הפוגעים בעובדים אשר מתלוננים על פגיעה בזכויותיהם הסוציאליות בפרט. במקרים כאלו, יהיו המעסיקים ונושאי המשרה הרלוונטיים צפויים לאכיפה מוגברת ולענישה הולמת".

במשרד הכלכלה מציינים עוד לגבי החשש הטבעי של עובדים מלהיחשף כמתלוננים, כי מעבר להגנות הקבועות בחוק, קיימת אפשרות להוציא במקרים מיוחדים תעודת חיסיון לגבי פרטי המתלונן ובכך למנוע את חשיפת הפרטים של העובד לפני המעסיק.

 

ת"פ 19532-05-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מבקר המדינה: משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

 

ענישה מחמירה על העסקת עובדים בשעות נוספות ללא היתר וללא מנוחה שבועית

 

מסר מרתיע למעסיקים: בית המשפט הרשיע עמותה באי תשלום שכר מינימום לעובד

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:169
קומיט וכל טופס במתנה