שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לבני מציעה לקבע בחוק את נציבות הביקורת על הפרקליטות ולכלול בה את היועמ"ש

חדשות

לבני מציעה לקבע בחוק את נציבות הביקורת על הפרקליטות ולכלול בה את היועמ"ש, צילום: צילום: Getty images Israel
לבני מציעה לקבע בחוק את נציבות הביקורת על הפרקליטות ולכלול בה את היועמ"ש
19/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים לשעבר הגישה הצעת חוק פרטית המציעה לעגן בחקיקה ראשית את גוף הביקורת בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל ולכלול בסמכותו גם את מוסד היועץ המשפטי לממשלה

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ ציפי לבני, מציעה לקבע בחוק את נציבות הביקורת על הפרקליטות ולכלול בסמכות מוסד הביקורת גם את היועץ המשפטי לממשלה. חברת הכנסת לבני, מ"המחנה הציוני", הגישה הצעת חוק פרטית בנושא.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

גוף הביקורת, בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל, הוקם בתקופת כהונתה של לבני כשרת המשפטים עד לא מכבר בשנת 2014. נציבות התלונות על הפרקליטות נוסד חרף התנגדותה של הפרקליטות, אלא שבמסגרת פשרה עם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין על הקמת נציבות הביקורת, הסכימה בזמנו לבני כשרת המשפטים כי נוהלי עבודת הנציבות ייקבעו בהוראות של היועץ המשפטי ולא בחקיקה ראשית של הכנסת, ושהיועץ המשפטי לממשלה עצמו לא יהיה נתון לביקורת.

הקמת מוסד הביקורת על פרקליטות המדינה מלווה בתקופה האחרונה בהתנגדות נחרצת של ועד הפרקליטים, החוששים מהתלונות הפרטניות נגדם ולא מהתלונות המערכתיות. הפרקליטים גם הכריזו על סכסוך עבודה והם משבשים את עבודתם היומיומית. הפרקליטים שובתים כחלק מהמחאה שלהם ולא מגישים תגובות לעתירות ולהליכים שונים שהמדינה צד להם.

כיום מציעה לבני, הפעם כחברת כנסת ולא כשרה בממשלה מכהנת, להשלים את המלאכה, במיוחד נוכח הסירוב העיקש של הפרקליטים לשיתוף פעולה עם מוסד הנציבות של הביקורת על עבודתם. עיגון סמכויות הביקורת של הנציבות במסגרת חוק יחייב את הפרקליטים לשתף פעולה, אחרת הם יעברו על החוק ויהיו צפויים לסנקציות משמעתיות מצד נציבות שירות המדינה.

הכללתו של היועץ המשפטי לממשלה בסמכות הביקורת של מוסד הנציבות אף היא מהווה השלמה חיונית של סמכויותיה, שכן אין היגיון בכך שהמשנים ליועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה יהיו נתונים לביקורת – אבל לא היועץ המשפטי לממשלה עצמו כמי שאחראי על כלל ייצוג רשויות המדינה בערכאות השיפוטיות.

במערכת הפוליטית והמשפטית אופטימיים ביחס לעתידה של הצעת החוק החדשה של חברת הכנסת לבני כבעלת סיכויים טובים להתקבל במליאתה כנסת, שהרי ההצעה צפויה לתמיכתם של חברי הקואליציה. ועדת השרים לחקיקה עשויה לגבש את עמדת הממשלה לגבי הצעת החוק, וכאשר בראשה עומדת השרה הנוכחית איילת שקד שצפויה לתמוך בה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גרסטל: הפרקליטים ניזונים משמועות ומחלקי מידע, ההופכים את הנציבות לדמונית

 

דו"ח חמור של גרסטל: נדרש לפרקליטות פרק זמן בלתי סביר כדי לסגור תיק

 

ארגון פרקליטי המדינה: לא נשתף פעולה עם נציבות הביקורת על גופי התביעה

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה