שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופטי בג"ץ: קריאות "מוות לערבים" הן חצייה ברורה של הקו האדום הפלילי

חדשות

שופטי בג"ץ: קריאות "מוות לערבים" הן חצייה ברורה של הקו האדום הפלילי, צילום: צילום: Getty images Israel
שופטי בג"ץ: קריאות "מוות לערבים" הן חצייה ברורה של הקו האדום הפלילי
12/05/2015, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש דחה עתירה נגד מעבר מצעד הדגלים הנערך ביום ירושלים ברובע המוסלמי בעיר, אך הבהיר כי יש מקום לאפס סובלנות כלפי מתפרעים גזענים ואלימים, מילולית או פיזית. עו"ד אשרת מימון: "מראות המצעד בשנים האחרונות ברובע המוסלמי אינם יכולים לאפשר חיים משותפים של שני עמים בעיר אחת"

בית המשפט העליון דחה את עתירת עמותת "עיר עמים" ויו"ר פורום "תג מאיר" נגד מעבר מצעד הדגלים הנערך ביום ירושלים ברובע המוסלמי בעיר. שופטי בג"ץ ציינו כי "לא בלב קל איננו נעתרים לעתירה", והבהירו כי יש מקום לאפס סובלנות כלפי מתפרעים אלימים, מילולית או פיזית, וכי קריאות כגון "מוות לערבים" הן חצייה ברורה של הקו האדום הפלילי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת העותרים, ניסיון העבר מוכיח כי במעבר ברובע המוסלמי נוצרים גילויי אלימות מילולית ופיזית וגזענות של מי מהצועדים כלפי מוסלמים, וכן נגרמת פגיעה לתושבי הרובע המוסלמי הנתקלים בקשיי מעבר ונאלצים לסגור את עסקיהם בעת התהלוכה. עוד טענו העותרים לאזלת יד של הרשויות בטיפול במאיימים על ערבים, כגון בקריאות "מוות לערבים". על כן, מבקשת העתירה למנוע את המעבר ברובע המוסלמי.

עמותת עם כלביא, המארגנת את התהלוכה, השיבה כי היא מתנגדת לכל גילויי אלימות ותומכת באכיפה נגד עבריינים, וכי הרבנים המנהיגים אותה עומדים בקשר עם המשטרה לצורך הדבר. עוד נטען כי לתהלוכה מצטרפים לעתים אנשי שוליים שדרכם אינה מקובלת על מארגניה והם מבקשים אכיפה נגדם.

שופטי בג"ץ, אליקים רובינשטיין יצחק עמית וענת ברון, שמעו ממפקד מחוז ירושלים של משטרת ישראל על ההיערכות לתהלוכה, הן מבחינת מספר השוטרים והן מבחינת האכיפה נגד אלימות פיזית, מילולית וונדליזם. השופטים שאלו ספציפית לגבי מניעת כניסה לרובע המוסלמי של אנשים שעל פי מידע עלולים לגרום פרובוקציות ואלימות, אך התשובה לא הניחה את דעתם. "דעתנו לא היתה נוחה מכך שהגם שנמסרו נתונים על עיכוב מתפרעים לחקירה או מעצרים בשנים עברו, לא ניתן כל מידע על כתבי אישום", כתב השופט רובינשטיין בהחלטתו.

במהלך הדיון אמר השופט רובינשטיין "מי שאומר 'מוות לערבים' אנו בדעה שהוא צריך לקבל עונש וגם המשטרה צריכה להיות בדעה זו. זה לא חופש הביטוי אלא חופש ההסתה". השופט עמית אמר למארגנים: "אולי תוסיפו שמי שיקרא 'מוות לערבים' יסולק מן הישיבה לשבוע או חודש. זה יעזור", והדגיש "אנו סבורים שצריכה להיות אפס סובלנות לקריאה מוות לערבים לרבות עיכוב מעצר ואז אולי נראה שינוי".

בסופו של דבר דחו השופטים בלב כבד את העתירה, אך הדגישו כי "יש מקום לאפס סובלנות כלפי מתפרעים אלימים, מילולית או פיזית, יהיו אשר יהיו. אכן, תפקידה של המשטרה מורכב וקשה בעיר מורכבת וקשה כירושלים, הכוללת אלימות מכיוונים שונים שלא זה המקום לפרטם – אך במקרה הספציפי אין מחלוקת בין כל הצדדים לעתירה כי אלימות מכל סוג יש למנוע, וגם לאכוף כנגדה אם אירעה"

השופט רובינשטיין דרש כי "אותה קריאה משותפת למשטרה ולרבנים מארגני התהלוכה, צריך שתכלול אמירה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים נגד אלימות מילולית וגזענות, לרבות 'מוות לערבים' שהיא חציה ברורה של הקו האדום הפלילי, ונגד אלימות פיסית וונדליזם, לרבות קריאת אכיפה פלילית; וגם נחוצים צעדים בעולם הישיבות המשתתפות כלפי מי מתלמידיהן שחלילה ינהג שלא כראוי, ואיננו כמובן מטילים דופי באיש בהקשר זה, אלא מתייחסים לסיטואציה הכוללת ולעשבים שוטים אפשריים. כמובן גם אם המדובר בעיקר במי שאינם מן הישיבות המשתתפות, והם מצטרפים לתהלוכה ועוברים עבירות – ייקוב  לגבי כולם הדין את ההר, ואכיפה תהא במקומה באופן ברור וללא פשרה". עוד הבהיר השופט כי "ראוי שלכל האמור יינתן ביטוי על ידי המשטרה והמארגנים מראש גם בתקשורת ובאינטרנט, בחינת 'ראו הוזהרתם'".

יו"ר תג מאיר גדי גבריהו מסר בתגובה לדברי השופטים: "בית המשפט העליון הוציא כרטיס אדום לקריאות השנאה והגזענות המלווים את מצעד הדגלים בשנים האחרונות ופרסם קריאת גינוי חד משמעית לקריאות מוות לערבים. המשטרה חויבה לאכוף את החוק בעניין הקריאות הגזעניות אם יהיו במהלך המצעד, ואנו מברכים על כך".

לדברי עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח מדיניות בעיר עמים, "מראות המצעד בשנים האחרונות במעברו ברובע המוסלמי אינם יכולים לאפשר חיים משותפים של שני עמים בעיר אחת. הסתה, גזענות ואלימות פוגעים במרקמה העדין של ירושלים ובתושביה. ערבים ויהודים כאחד. אנו מברכים על הקריאות החד משמעיות של בית המשפט, אך לא ראוי היה לשוב ולהביא את תושבי הרובע המוסלמי להתבצר בבתיהם מפני הפגיעות בהם וברכושם. המאבק כעת שב לזירה הציבורית, גם לקראת המצעד השנה, וכפי שהבהיר בית המשפט, גם אנו נפיק לקחים בהתאם למראות שיתועדו השנה במצעד".

 

בג"ץ 3079/15

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:40
קומיט וכל טופס במתנה