שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ לנתניהו: תקצב גם את ניצולי השואה שאינם זכאים כיום להטבות מהמדינה

חדשות

בג"ץ לנתניהו: תקצב גם את ניצולי השואה שאינם זכאים כיום להטבות מהמדינה, צילום: צילום: Getty images Israel
בג"ץ לנתניהו: תקצב גם את ניצולי השואה שאינם זכאים כיום להטבות מהמדינה
14/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

העתירה שהגישו עמותת "כן לזקן" והתאחדות עולי רומניה עוררה את שאלת זכאותם להטבות של ניצולי שואה שחוקי המדינה עדיין לא הוחלו עליהם. ביהמ"ש: "קל היה יותר שלא להיעתר לעתירה. ואולם, ראוי לעודד את הממשלה והכנסת להידרש גם לשארית הפליטה שאינה זוכה כיום להטבות, מבלי שניטע מסמרות"

שופטי בג"ץ מבקשים מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרי הממשלה החדשה לכשתורכב לתקצב גם את שארית הפליטה של ניצולי השואה שאינה זוכה כיום להטבות מקופת המדינה. זאת, למרות הקושי המשפטי לקבל את העתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הסוגיה שמעוררת העתירה שהגישו לבג"ץ עמותת "כן לזקן – לקידום זכויות הזקנים", התאחדות עולי רומניה בישראל וניצולי השואה קובליו אוטיליה, סנדרו הורוביץ, חיימוביץ פפי-רשל וברנשטיין אנקה – היא זכאות להטבות של ניצולי שואה למי שחוקי המדינה עד כה לא הוחלו עליהם, לרבות התיקון משנת 2014 לחוק הטבות לניצולי שואה, ביחס למי שהגיעו ארצה לאחר 1953. ניצולי שואה אלה, שזכאותם העקרונית מבחינת תנאיהם בזמן השואה הוכרה בפסיקת בתי המשפט, נותרו מחוץ לחקיקה החדשה שהוחלה על העולים עד 1953.

המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, והשופטים סלים ג'ובראן ופרופ' דפנה ברק-ארז, קבעו בהחלטתם בעתירה כי "דומה כי אין חולק שנושא זכויותיהם של שרידי השואה, ההולכים ומתמעטים בגזירת הטבע, מצוי וצריך להיות מצוי על סדר היום הממשלתי, הפרלמנטרי והציבורי, ומבחינה זו יש טעם מוסרי-אנושי-חברתי בעתירה. עם זאת, במישור המשפטי יש קושי בקבלת העתירה במובן זה שבדומה למקרים אחרים של הטבות ציבוריות, כאשר אלה ניתנות בחקיקה תוך התחשבות במשאבים, לא תמיד יחולו על הכול; במקרה דנא גם היתה הכנסת ערה לטענות מסוג אלה המועלות כאן – והמתמקדות ביוצאי רומניה – אך הדבר לא הסתייע".

שופטי בג"ץ הוסיפו כי "קל היה יותר שלא להיעתר לעתירה ולהפנות את העותרים לדרך המלך הממשלתית והפרלמנטרית. ואולם, סבורים אנו כי ראוי לעודד את הממשלה והכנסת להידרש גם לשארית הפליטה שאינה זוכה כיום להטבות, מבלי שניטע מסמרות. הדברים נכתבים ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מועד בלוח השנה המזכיר לנו לא רק את ההולכים בשואה אלא גם את מי שעמנו, ייבדלו לחיים ארוכים".

לכן מבקשים שופטי בג"ץ להביא את הדברים לפני ראש הממשלה והשר לאזרחים ותיקים, שר האוצר, שר הרווחה והשרים הרלוונטיים האחרים בממשלה החדשה. 

 

בג"ץ 6321/14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביהמ"ש העליון הורה לעכב את העברת הפיצוי לילדי טהרן מקופת המדינה

 

ניצולי שואה יקבלו ייצוג משפטי מהמדינה בתיקי הוצאה לפועל שנפתחו נגדם

 

חקיקה חברתית: הכנסת אישרה סיוע לניצולי שואה ולחושפי שחיתויות בעבודה

 

עלייה של מאות אחוזים בפניות ניצולי שואה לסיוע המשפטי למיצוי זכויותיהם

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:168
קומיט וכל טופס במתנה