שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רק 11% מהתלונות על שופטים שהוגשו לנציבות בשנת 2014 נמצאו מוצדקות

חדשות

רק 11% מהתלונות על שופטים שהוגשו לנציבות בשנת 2014 נמצאו מוצדקות, צילום: צילום: Getty images Israel
רק 11% מהתלונות על שופטים שהוגשו לנציבות בשנת 2014 נמצאו מוצדקות
22/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הנתונים מראים ירידה בתלונות המוצדקות על התמשכות הליכים ועיכוב החלטות ופסקי דין, אך עלייה בתלונות המוצדקות על התנהגות בלתי ראויה של השופטים – שימוש בשפה פוגענית כלפי מתדיינים או עורכי דין, הפעלת לחץ מופרז על הצדדים להגיע לפשרה, הפגנת זלזול וקוצר רוח, חוסר שליטה בדיון ופגיעה באובייקטיביות השיפוטית

רק 55 תלונות, שהן 11% מתוך 488 תלונות, שהוגשו לנציב תלונות הציבור על השופטים בשנת 2014 נמצאו מוצדקות. 42% מהתלונות המוצדקות הן על התמשכות הליכים משפטיים ועל עיכוב במתן החלטות ופסקי דין. כך עולה מדו"ח שנתי חדש שמסר היום (א', 22.3) נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אליעזר ריבלין, לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ולמנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במהלך שנת 2014 התקבלו בנציבות 794 תלונות, וניתנו 789 החלטות. בפועל, בוררו לגופן 488 תלונות שהן 62% מכלל ההחלטות שניתנו (לגבי שאר 301 התלונות הוחלט שאין לבררן). רק שלוש תלונות, שהן 1% מכלל התלונות שבוררו לגופן, הסתיימו בקביעה כי מדובר בליקוי מערכתי.

336 תלונות, שהן 69% מכלל התלונות שבוררו לגופן (43% מתוך כלל התלונות שניתנה בהן החלטה), נמצאו בלתי מוצדקות. לפי חוק הנציבות, דחיית תלונה לגופה נעשית, בין היתר, כאשר לא נמצא ממש בטענות עובדתיות המועלות בה; כאשר הנטען נכון מבחינה עובדתית, אך אין בעובדות כדי להוות פגם נורמטיבי אתי; או כאשר עומדות שתי גרסאות סותרות, ואין לאחת מהן תמיכה אובייקטיבית. בחלק מהמקרים, אף שנדחית התלונה על השופט, כוללת ההחלטה הערות או המלצות.

בהתפלגות התלונות המוצדקות לפי ערכאות שיפוט נמצא כי 24 תלונות, שהן 44% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על בתי משפט השלום (כולל בית המשפט לתביעות קטנות, בית המשפט לנוער, בית המשפט לתעבורה ובית המשפט לעניינים מקומיים). 12 תלונות, שהן 22% מהתלונות המוצדקות, היו על בתי הדין הרבניים. שמונה תלונות, שהן 14% מהתלונות המוצדקות, היו על בתי המשפט לענייני משפחה. שבע תלונות, שהן 13% מהתלונות מוצדקות, היו על בתי המשפט המחוזיים (כולל בתי המשפט לעניינים מנהליים). שלוש תלונות, שהן 5% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על בתי הדין לעבודה. ותלונה אחת, שהיא 2% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, הייתה על בית הדין השרעי.

42% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בהתמשכות הליכים ובעיכוב במתן החלטות ופסקי דין. בשנת 2013 עמד שיעורן של תלונות אלה (מתוך כלל התלונות שנמצאו מוצדקות בשנת 2013) על שיעור גבוה יותר – 46%. 15 תלונות, שהן 27% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על התנהגות בלתי ראויה של השופטים, ובכלל זה היעדר מזג שיפוטי, שימוש במילים או בביטויים פוגעניים מצד השופט כלפי מתדיינים או עורכי דין, הרמת קול שלא לצורך, הפעלת לחץ מופרז על הצדדים להגיע לפשרה, הפגנת זלזול, קוצר רוח, חוסר סבלנות, יצירת אוירה מתוחה, חוסר שליטה בדיון ופגיעה באובייקטיביות השיפוטית. בשנת 2013 עמד שיעורן של תלונות אלו על 21%.

13 תלונות, שהן 24% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על ליקויים בניהול המשפט (בכללם, ליקויים הנוגעים לרישום פרוטוקול הדיון, התחלת המשפט באיחור מהשעה הקבועה בזימון, דחיית מועדי דיון, אי קיום דיונים במעמד שני הצדדים במועד הקבוע לכך בחוק ועוד). וארבע תלונות, שהן 7% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי, שזה מצב שבו השופט נמצא בניגוד עניינים או במראית עין של ניגוד עניינים, או פגיעה בזכות הטיעון או בזכות להישמע במשפט.

מדובר בדו"ח ראשון שמוציא השופט ריבלין בתפקידו כנציב תלונות הציבור. ובניגוד לדו"חות של קודמו בתפקיד, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, במהלך שנת 2014 התקבלו 24 תלונות על שופטים בבית המשפט העליון, ולא נמצאה אף לא תלונה מוצדקת אחת ערכאת שיפוט זו. בתקופתו של הנציב גולדברג נמצאו תלונות מוצדקות בודדות, אם כי מספרן נמוך ביותר במערכת בתי המשפט.

על בתי המשפט לענייני משפחה נמצאו שמונה תלונות מוצדקות. מחציתן נסבה על התנהגות בלתי ראויה; שלוש תלונות נסבו על התמשכות הליכים, ותלונה אחת היתה על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי. בהתפלגות התלונות המוצדקות לפי בתי המשפט נמצאו חמש תלונות על בית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב, שתי תלונות על בתי המשפט לענייני משפחה במחוז מרכז ותלונה אחת על בית משפט לענייני משפחה במחוז דרום.

על בית הדין הארצי לעבודה נמצאה תלונה מוצדקת אחת שנסבה על עיכוב במתן פסק דין. על בתי הדין האזוריים לעבודה, בתל אביב ובחיפה, נמצאו שתי תלונות מוצדקות, האחת על ליקוי בניהול משפט והשנייה על התנהגות בלתי ראויה.

במהלך שנת 2014 התקבלו 59 תלונות על דיינים בבתי הדין הרבניים (ארבע מהן על בית הדין הרבני הגדול), וניתנו 61 החלטות בתלונות. על בית הדין הרבני הגדול ניתנו החלטות בשתי תלונות, אחת נמצאה מוצדקת ואחרת נדחתה על הסף. 12 תלונות נמצאו מוצדקות, ומדובר בירידה ביחס לשנת 2013, אז נמצאו מוצדקות 17 תלונות שהוגשו לנציב. התלונות שנמצאו מוצדקות הן על דיינים בבתי הדין הרבניים בירושלים (חמש תלונות), בתל אביב ובנתניה (שתי תלונות בכל אחד מבתי דין אלה), באשקלון וברחובות (תלונה אחת בכל אחד מבתי דין אלה).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה