שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בשל הקדמת הבחירות – לא יוצבו מצלמות בקלפיות המועדות לזיופים

חדשות

בשל הקדמת הבחירות – לא יוצבו מצלמות בקלפיות המועדות לזיופים , צילום: צילום: Getty images Israel
בשל הקדמת הבחירות – לא יוצבו מצלמות בקלפיות המועדות לזיופים
16/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20 לא הספיקה להיערך ולקבל את המלצת קודמתה לנקוט אמצעים למנוע פגיעה בטוהר הבחירות, בהם הצבת מצלמות בקלפיות "המועדות" והגברת הנוכחות המשטרתית. היועץ המשפטי של הוועדה: "מזכירי הקלפיות שנבחרו לא עברו בדיקת רישום פלילי. אחרי הבחירות הנושא ייבחן"

בשל הקדמת הבחירות, לא הספיקה ועדת הבחירות המרכזית לקבל את המלצות קודמתה למאבק בזיופים ולהציב מצלמות בקלפיות מועדות לזיופים. כך עולה מההתכתבות המשפטית של הפורום המשפטי למען ישראל מול היועץ המשפטי של הוועדה. "מזכירי הקלפיות שנבחרו לא עברו בדיקת רישום פלילי", השיב עו"ד דין ליבנה, היועץ המשפטי של ועדת הבחירות המרכזית לפניית הפורום המשפטי למען ישראל. עו"ד ליבנה הוסיף כי לאחר מערכת הבחירות הנושא ייבחן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עו"ד ליבנה ציין עוד כי מהבחירות הללו יוערכו מזכירי הקלפיות וההערכות תתועדנה במחשב, וכי  מזכירי קלפיות שנחשדו בפגיעה בטוהר מידות לא יועסקו שוב בתפקיד.

למרות חקירות משטרה שנפתחו בשל זיופים בבחירות הקודמות, עד עתה המשטרה לא השיבה לפניות הפורום המשפטי מה עלה בגורל החקירות. עו"ד תומר ישראל, מטעם הפורום המשפטי, סבור כי "אם לא תהיה הקפדה מלאה על טוהר הבחירות יאבד הציבור את אמונו  בבחירות ובתוצאותיהן". בפורום תובעים כי ועדת הבחירות  תבהיר כי יהיו השלכות חמורות על מזכיר קלפי, עובד מדינה או רשות מקומית  שיעלה חשד לפגיעה שלו בטוהר הבחירות.

ועדת הבחירות המרכזית לא הספיקה גם לבחון את נושא הצבת המצלמות בקלפיות בעייתיות ועל כן לא תעשה זאת בבחירות הקרובות. כך השיב יו"ר הוועדה השופט סלים ג'ובראן לפניית עו"ד תומר ישראל מהפורום המשפטי למען ישראל.

מיד בתום הבחירות הקודמות פנה עו"ד ישראל ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-19, השופט אליקים רובינשטיין, בבקשה לקבוע נהלים כדי להפחית את מספר הקולות המזויפים בבחירות לכנסת. במסגרת הפניה, אף הציע הצבת מצלמות רשת בקלפיות והצבת שוטרים בקלפיות שמרוחקות ממקום מגוריהם. השופט רובינשטיין קיבל את ההצעה, ובמסמך שחיבר לסיכום הקדנציה שלו כתב כי "לטעמי יש צורך לחשוב אם על מצלמות ועל הגברת הנוכחות המשטרתית, בנוסף לאמצעים אחרים".

מרגע שהוחלט על הקדמת הבחירות לכנסת, פנה עו"ד ישראל ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כיום, השופט ג'ובראן, ותהה מה נעשה בנדון תוך הצעה בשלב הראשון להתמקד תחילה ב"קלפיות המועדות", אלה אשר קיימים חשדות שאירעו בהן, בעבר מקרים של זיוף.

השופט ג'ובראן השיב לעוה"ד ישראל כי הוא רואה חשיבות יתרה בשמירה על טוהר המידות בכלל ומניעת זיופים בפרט וכי "ועדת הבחירות המרכזית בראשותי תנקוט כל אמצעי סביר כדי למנוע פגיעה בטוהר הבחירות  והכל לשם השמירה על ההליך הדמוקרטי התקין".

באשר להצעות הפורום המשפטי שאותן אימץ השופט רובינשטיין, כתב השופט ג'ובראן כי "מיד לאחר הבחירות החל מטה הוועדה בהליך הפקת לקחים  מניהול הבחירות  ובמסגרתו גם לקחיו של חברי השופט רובינשטיין בנוגע לסוגיה שבנדון. הוקם צוות היגוי במטרה לפעול לצמצום כמות הזיופים. עם זאת צוות ההיגוי לא סיים את עבודתו נוכח הקדמת מועד הבחירות, לפיכך הצעותיו של השופט רובינשטיין לפרוס מצלמות במקומות הקלפי טרם היה סיפק לבוחנה כדבעי ובטוחני כי נושא זה ייבדק בסמוך לאחר הבחירות".

השופט ג'ובראן הוסיף כי מטה הוועדה הגה מספר אמצעים שינקטו בבחירות הקרובות במטרה להבטיח את טוהר הבחירות, כדי שאמצעים אלה יהיו יעילים. "אין באפשרותי לפרטן בפנייך, עם זאת כאמור אני רואה חשיבות רבה בשמירה על טוהר הבחירות ובכוונתי לפעול למען מטרה זו".

כבר בבחירות האחרונות חל שיפור מסוים בנושא, כשוועדת הבחירות המרכזית קיבלה החלטה בעקבות פניה של הפורום המשפטי בעבר, כי נשים המכסות פניהן ברעלה המגיעות להצבעה  יחויבו לחשוף את פניהן בעת ההזדהות. בעבר טענו הנשים כי מסיבות של צניעות ושמירת חוקי הדת, אסור להן לחשוף את פניהן בפני ועדת הקלפי.

 

לקריאה נוספת, ראו:

הנחיה: להחמיר בענישה בעבירות הונאה וזיוף שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:124
קומיט וכל טופס במתנה