שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השר אהרונוביץ במכתב חריף ליועמ"ש: הקפאת מינוי המפכ"ל פוגעת קשות במשטרה

חדשות

השר אהרונוביץ במכתב חריף ליועמ"ש: הקפאת מינוי המפכ"ל פוגעת קשות במשטרה, צילום: צילום: Getty images Israel
השר אהרונוביץ במכתב חריף ליועמ"ש: הקפאת מינוי המפכ"ל פוגעת קשות במשטרה
24/02/2015, עו"ד אורי ישראל פז

מכתבו של השר לביטחון פנים, שהוגש לביהמ"ש במסגרת עתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה, מבהיר את משמעות סירובו של היועמ"ש למנות מחליף למפכ"ל היוצא בתקופת בחירות: "דחיית ההודעה על המינוי תאריך את תקופת אי הוודאות. הארגון יעסוק כשנה באינטריגות של מינויים ושיבוצים"

במכתב חריף ששיגר השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הוא תוקף את הנחיית היועץ להקפיא את מינוי המפכ"ל הבא בשל תקופת הבחירות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כהונתו של המפכ"ל יוחנן דנינו תסתיים בעוד כחודשיים בלבד, אך היועץ המשפטי לממשלה עומד בסירובו לאפשר לממשלה להתחיל בהליך למינוי מחליף. וינשטיין טוען כי בתקופת בחירות אין לממשלה לקבל החלטות מהסוג הזה ונימק בין היתר את ההנחיה בכך שלא נכון שממשלה אחת תציב עובדות לממשלה שתמונה אחריה.

במסגרת עתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה הגישה המדינה לבג"ץ את מכתבו של השר לביטחון פנים אהרונוביץ' ליועץ וינשטיין, שבו לראשונה נחשף כיצד תוקף השר במילים נוקבות את עמדת היועץ המשפטי לממשלה האוסרת על הממשלה למנות מפכ"ל ונציב שירות בתי הסוהר חדשים.

במכתב ששוגר לווינשטיין לפני כחודשיים תיאר אהרונוביץ' את הפגיעה הקשה במשטרת ישראל בעקבות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה: "הנני מכיר את המשטרה מקרוב עשרות בשנים, ומודע להתנהלות הארגון מאז היותי קצין משטרה ועד לכהונתי כסמפכ"ל, שעבר שני סבבים של מינוי מפכ"לים. קציני המשטרה הבכירים עוסקים כתשעה חודשים לפני מינוי המפכ"ל הבא בשאלת השיבוצים והמינויים הצפויים".

השר אהרונוביץ' מציין לגבי העיכוב במינוי מפכ"ל כי "הדבר מסיט חלק ניכר מתשומת ליבם (של קציני המשטרה) שאמורה להיות מופנית לענייני אכיפת החוק, מלחמה בפשיעה, מאבק באלימות, ביטחון הציבור, הנפש והרכוש".

השר לביטחון פנים הבהיר במכתבו לווינשטיין את משמעות העיכוב: "דחיית ההודעה על מינוי המפכ"ל עד לאוגוסט 2015 ואולי אף למועד מאוחר יותר בגין בחירות, הרכבת קואליציה, מינוי שר לביטחון פנים ולימוד העניין, יאריכו ללא הצדקה את תקופת האי וודאות במשטרה, ויפגע קשות במשטרה ובאופן ישיר גם במדינת ישראל ואזרחיה. כלומר, הארגון יעסוק כשנה באינטריגות של מינויים ושיבוצים", כותב השר אהרונוביץ' ומבהיר לווינשטיין: "איני מתכוון להאריך את כהונתם של המפכ"ל ונציב השב"ס הנוכחיים, שכן הדבר אינו נכון משיקולים מקצועיים טהורים".

במילים ברורות כותב השר כי "אי-מינוי מחליפים קבועים כבר עתה, לצורך חפיפה מסודרת של כ-4 חודשים, עלול לפגוע בהעברה מסודרת של התפקיד".

המכתב עצמו נמסר לעיונם של שופטי בג"ץ, בהרכב שיושבת בראשותו הנשיאה מרים נאור, על ידי משרד המשפטים במסגרת עתירה שהגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד עמדתו של היועץ וינשטיין. בתנועה למשילות אומרים כי דברי השר לביטחון הפנים מחזקים את עמדת התנועה כי היועץ המשפטי לממשלה גוזר שיתוק על מדינת ישראל וכך פוגע באופן ישיר באזרחי ישראל.

היועץ המשפטי של התנועה למשילות, עו"ד שמחה רוטמן, אומר כי "האופן שבו נוהג וינשטיין ערב בחירות הוא פגיעה קשה בדמוקרטיה ובשלטון החוק. כעת העניין נתון לטיפול שופטי בג"ץ שצריכים לתקן את המצב ולהבהיר ליועמ"ש כי אין לו לחרוג מסמכויותיו".

עוד טוענים בתנועה כי על פי תשובת וינשטיין למכתב זה של השר אהרונוביץ' "הוא חורג מהנימוק המשפטי וחולק על טיעונים מקצועיים שמעלה השר ותחום זה אינו מעניינו לפי כל הדעות", כך לדברי מנהל התנועה יהודה עמרני.

יש לציין כי בסיום מכתבו של השר אהרונוביץ' הוא מסביר ליועץ המשפטי לממשלה כי הליך המינוי החל עוד חודשים רבים לפני שנודע על קיום בחירות והוא אף החל בתהליך של בירור לגבי מועמדים, בין היתר עם וינשטיין עצמו. אהרונוביץ' כותב לווינשטיין כי אם האיסור שלו יעמוד בעינו הוא מתכוון למנות לממלא מקום את הסמפכ"ל.

 

בג"ץ 70/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

וינשטיין נכנע לביקורת מבג"ץ: ניתן למנות קציני משטרה בתקופת בחירות

 

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ: וינשטיין גוזר שיתוק על הממשלה

 

התנועה למשילות ודמוקרטיה עותרת למנות מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה