שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ פסל את החלטת ועדת הבחירות והכשיר את מועמדות זועבי ומרזל לכנסת

חדשות

בג"ץ פסל את החלטת ועדת הבחירות והכשיר את מועמדות זועבי ומרזל לכנסת, צילום: בית המשפט העליון. צילום: אסתר ענבר
בג"ץ פסל את החלטת ועדת הבחירות והכשיר את מועמדות זועבי ומרזל לכנסת
19/02/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בשלב זה פסק הדין ניתן ללא נימוקים, שיינתנו בנפרד, ככל הנראה לאחר הבחירות ב-17 במרץ. השופט אליקים רובינשטיין שנותר בדעת מיעוט הזכיר את פסק הדין שהכשיר את מועמדותו של עזמי בשארה לרוץ לכנסת: "בדיעבד ראינו את התוצאה של העניין הזה"

שופטי בג"ץ פסלו את החלטותיה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20 למנוע מפעיל הימין ברוך מרזל ומח"כ חנין זועבי להיות מועמדים בבחירות לכנסת העשרים. משמעות הדברים היא כי הן ברוך מרזל והן חנין זועבי יהיו מועמדים כשירים לכנסת בבחירות הקרובות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

פסילת ההחלטות של חברי ועדת הבחירות המרכזית התקבלה ברוב דעות של הנשיאה מרים נאור והשופטים אסתר חיות, חנן מלצר, יורם דנציגר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל, כנגד דעתו החולקת של המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין.

בשלב זה, ובשל החובה לפי חוק הבחירות לפרסם את פסק הדין של בג"ץ לא יאוחר מהיום ה-23 שלפני יום הבחירות לכנסת, פסק הדין ניתן ללא נימוקים. הנימוקים יינתנו בנפרד, וסביר להניח שהם יתפרסמו כבר לאחר הבחירות ביום 17 במרץ 2015.

בדיון שנערך השבוע בעתירות לבג"ץ, ציין השופט רובינשטיין, שכאמור נותר בדעת מיעוט, את פסק הדין של בג"ץ אשר הכשיר את מועמדותו של עזמי בשארה לרוץ לכנסת. "בדיעבד ראינו את התוצאה של העניין הזה", הביע השופט רובינשטיין את מורת רוחו, והתייחס לעובדה שבשארה ברח לסוריה ופגע בביטחון המדינה בעת היותו חבר בכנסת ישראל.

עוד ציין השופט רובינשטיין בדיון כי "בשני התיקים שהיו בפנינו היתה לי הרגשה של כאילו שכולם צוחקים צחוק גדול בדרך אל הכנסת. כאילו משנכנס אדר מרבין בשמחה, כולם מתחפשים לצורך הבחירות ולאחר הבחירות כולם יורידו את התחפושות והכל ימשיך כרגיל".

השופט רובינשטיין תמה בכל הנוגע לרמה הראייתית הנדרשת כדי לפסול מועמד בבחירות לכנסת: "השאלה האם לא מה שנראה כברווז, מגעגע כברווז – הוא לא ברווז אלא רק ברווז עיתונאי?".

השופט חנן מלצר שאל את עו"ד איתמר בן גביר, בא-כוחו של מרזל מהי גזענות לדעתו. והשופט רובינשטיין הטעים כי "דווקא אנו היהודים שכל ההיסטוריה שלנו רדופה, אנו צריכים להיות מאוד זהירים. אנו מכל אומה ולשון".

עו"ד בן גביר גם ביקש להתייחס לאחת הטענות שנטענו נגד מרזל, שלא לחץ את ידו של השופט ג'ובראן מטעמי גזענות, אך הנשיאה נאור עצרה אותו וציינה כי ההצבעה של ועדת הבחירות המרכזית היא בלתי מנומקת כטיבו של גוף קולגיאלי, "לדידנו, זה לא מנומס אבל אי-לחיצת יד אינה עילת פסילה". עו"ד בן גביר המשי להקשות: "אבל זה מה שבפניכם, אומרת חברתי שהוא אומר שהוא לא לחץ יד לשופטים יהודים, זה מקים שהוא לא מכיר בדמוקרטיה. נו באמת?".

 

א"ב  1095/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

וינשטיין: אין לפסול את ברוך מרזל או את חנין זועבי להתמודד לכנסת

 

מחקר: בג"ץ הוא המכריע הסופי בפסילת מפלגות ומועמדים, בניגוד לכוונת המחוקק

 

בג"ץ מנמק את אישורו להרחקת חנין זועבי מהכנסת: היא עברה כל גבול

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה