שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איך להתגרש מבלי לפגוע בילדים

חדשות

איך להתגרש מבלי לפגוע בילדים, צילום:
איך להתגרש מבלי לפגוע בילדים
20/01/2015, עו"ד שירי זיידמן

הליך הגירושין הינו צעד קשה לצדדים. הינו קשה פי כמה וכמה עבור הילדים אשר לא יזמו הליך כזה וכי הוא נכפה עליהם בעקבות החלטת שני הצדדים. המאמר מעלה רעיונות כיצד להתמודד עם הליך הגירושין מבלי לפגוע בילדים. וכן, זה בהחלט אפשרי.

תאום ציפיות בין הצדדים וקבלת החלטות

הצעד הראשון לקראת הליך גירושין עם מינימום פגיעה בילדים הינה קבלת החלטות של בני הזוג לגבי אופי הליך הגירושין אשר קודם לכך תאום ציפיות. יש צורך בתאום ברור בין הצדדים כי כל צעד אשר יעשו השניים, בראש ובראשונה טובת הילדים תעמוד לנגד עיניהם.

אם מדובר במזונות, הסדרי ראייה וגם רכוש – כיצד הצדדים מגיעים להסכם אשר אף צד לא מרגיש מקופח בתוכו ומעל הכל, כיצד טובת הילדים משתקפת בהסכם זה.

כפי שוודאי שמתם לב, כתבתי את המילה "הסכם" אך גם באמצעות תביעות ניתן, בסופו של יום, להקטין את מידת הפגיעה בילדים.

יחד עם זאת, דעתי היא כי במסגרת קבלת ההחלטות יש בהחלט מקום לשים לב כי באמצעות הסכם תוכלו למנוע לא מעט קונפליקטים/פגיעות במכלול אשר נקרא "טובת הילדים".

תקשורת מול הילדים ועירובם בתהליך

ילדים צריכים כי יראו אותם. כלומר, לא להתייחס אליהם כ"לא מבינים דבר" ולקבל החלטות מעל הראש שלהם. ילדים מבינים ורואים הכל.

אני כותבת זאת בסייג ברור – מאוד תלוי בגיל הילדים וגם במידת מורכבות הפרידה בין בני הזוג.

ילדים, באשר הם, זקוקים לכך כי ההורים ישתפו אותם או לפחות יתנו להם את ההרגשה כי הם משתפים אותם בקבלת ההחלטות. אין צורך, כמובן, בפירוט גדול של כל ההליכים, הנימוקים המשפטיים, אלא במה עומד להתרחש, באופן כללי. כמו שמבוגר אינו חש בטוח בחוסר וודאות, גם הילדים כך.

קודם, את קבלת ההחלטה להתגרש יש לבצע באופן שקוף לחלוטין תוך הסבר מפורט של כל אחד מן ההורים לגבי קבלת החלטה זו. שוב, אין צורך בלרדת לפרטים אלא בתאור כולל לגבי מה עומד להיות.

הילדים זקוקים לדעת אם עומדים להיות שינויים במקום המגורים, עם סביבת החברים שלהם.

לעניות דעתי, יש לנסות ולמנוע מעברים מיותרים. בין כה וכה, הפרידה הינה לא קלה עבור הילדים. אין צורך להוסיף גם מעברי דירה, שינוי סביבת החברים. המוכר, הידוע יכול לתת את היציבות הגדולה להם יהיו זקוקים הילדים בדיוק באותה תקופה לא פשוטה של גירושי ההורים.

שנית, אין צורך, כאמור, לספר לילדים כל פסיק, כל ניתוח משפטי וכיוצ"ב. יש צורך, לדעתי, לשמוע את הילדים, להאזין להם, לתת להם להתבטא, לשוחח, לפתוח ערוץ תקשורת מולם. אסור כי יחששו לדבר עם ההורים מפחד מביקורתיות או סיבה אחרת.

שיחות בנושאים הקשורים להליכי הגירושין ליד הילדים

על ההורים להקפיד לא לשוחח, מלבד מה שההורים בוחרים לדבר עם הילדים, לידם על נושאים הקשורים להליך הגירושין.

הילדים מבינים/מפרשים דברים/נתונים/עובדות בדרך אחרת מההורים ופרשנות זו יכולה לגרום לסבל/עוגמת נפש גדולה.

בוודאי ובוודאי, לנסות ולא לנהל ויכוחים/ריבים ליד הילדים, דבר אשר יכול לגרום למשקעים גדולים ביותר אצלם ולגרום לרגרסיה בהתנהגות שלהם אשר תבוא לידי ביטוי בבית/בבית הספר.

שיתוף ויידוע אנשי מקצוע/חינוך

הליך הגירושין, כאמור, טומן בחובו כל כך הרבה ניואנסים, התלבטויות, קושיים, שינויים אשר עוברים על כל המשפחה, הן על ההורים והן על הילדים.

חשוב מאוד ליידע את אנשי החינוך אשר נמצאים בקשר עם הילדים לקראת ההליך אשר מתממש ובא וזאת על מנת וישימו לב היטב אם ישנם שינויים בהתנהגות של הילדים במסגרת בית הספר ואם יש שינויים, ניתן יהיה לטפל בכך באופן מיידי.

חשוב מאוד להיות פתוחים לקבלת עצות/רעיונות מצד אנשי מקצוע המבינים בהליכים מסוג זה לעניין התנה

לסיכום

משפט מפורסם –הילדים לא מתגרשים מההורים. הליך הגירושין לכשעצמו הוא הליך מעט אגואיסטי וזאת כי הילדים אינם בוחרים כי הוריהם יתגרשו ועל כן יש לנסות ולמצוא את הדרך הטובה ביותר אשר מחד תשרת את ההורים בצורה הטובה ביותר בהליך עצמו ומאידך, עם מינימום פגיעה בילדים.

השורה התחתונה  - מודעות, רצון ויכולות של ההורים יכולים לצמצם את הפגיעה בילדים במסגרת ההליך הגירושין לאפסית ואף במקרים מסוימים, לחזק את הקשר של שני ההורים מול ילדיהם.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה