שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברות שפיטרו עובדות בהריון ללא היתר ישלמו קנסות בסך עשרות אלפי שקלים

חדשות

חברות שפיטרו עובדות בהריון ללא היתר ישלמו קנסות בסך עשרות אלפי שקלים, צילום: צילום: Getty images Israel
חברות שפיטרו עובדות בהריון ללא היתר ישלמו קנסות בסך עשרות אלפי שקלים
05/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בית הדין לעבודה בתל אביב הרשיע את החברות אוורסט, א.ס.י. ואפיק הראל בעקבות פעילות אכיפה של משרד הכלכלה. בשנתיים האחרונות, מאז כניסת החוק להגברת האכיפה נפתחו 133 תיקים בתחום עבודת נשים, הורשעו 11 מעסיקים והוטלו עיצומים כספיים בסך של 426 אלף שקל

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הרשיע שלוש חברות במספר תיקים נפרדים בגין פיטורי עובדות בהריון בניגוד לחוק עבודת נשים. החברות ומנהליהן הורשעו וחויבו לפצות את העובדות המפוטרות, בעקבות פעילות אכיפה של משרד הכלכלה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

גזרי הדין והכרעת הדין הנוספת (שגזר הדין בענייניה צפוי להינתן בקרוב), הם תוצאה של שלוש חקירות שונות אשר ערכו מפקחי אגף האכיפה של משרד הכלכלה. חקירות שנערכו בחברת א.ס.י ובחברת אוורסט מצאו כי החברות פיטרו עובדות בהריון, ואילו חקירה נוספת שנערכה בחברת אפיק הראל עריכות מעגלים מודפסים מצרה כי החברה פיטרה עובדת שהיתה באותה עת בהריון וכן פגעה בהכנסתה של העובדת משלא שילמה את מלוא שכרה במהלך התקופות המוגנות הקבועות לעניין זה בחוק עבודת נשים.

פיטורי שלושת העובדות המוזכרות  נעשו בניגוד להוראות חוק עבודת נשים, הקובע בהקשר זה כי אסור לפטר אישה בהריון המועסקת אצל מעסיק שישה חודשים ומעלה ללא שניתן לכך מראש היתר ממשרד הכלכלה, כשהיתר כזה לא יינתן בכל מקרה באם הפיטורים קשורים להריון.

לאחר גיבוש חומר הראיות בשלושת התיקים, הגיש משרד הכלכלה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, באמצעות עו"ד ישראל שניידרמן, כתבי אישום נגד החברות. ב-27 לנובמבר 2014 הרשיע בית הדין לעבודה את חברת א.ס.י בע"מ בעבירה המיוחסת לה, לאחר שזו הודתה בעובדות הרלוונטיות נשוא כתב האישום,  וגזר על החברה קנס פלילי בסך של 45,180 שקל.

ב-30 לנובמבר 2014 הורשעה חברת אוורסט בעבירה שיוחסה לה ונגזר עליה עונש פלילי בסך של 50 אלף שקל. כמו כן הרשיע בית הדין את שני מנהלי החברה באחריותם לביצוע עבירה זו וגזר עליהם קנס כולל של 18 אלף שקל, וכן התחייבות על סך 150 אלף שקל לכל אחד מהמנהלים למשך שלוש שנים. פסק הדין ניתן לאחר שהנאשמים הודו בכל העבירות המיוחסות להם בכתב האישום.

ב-22 לדצמבר 2014 הרשיע בית הדין את חברת אפיק הראל ומנהליה בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום, וזאת לאחר שנשמעו ראיות בתיק מטעם הצדדים. בית הדין דחה בהכרעת הדין המרשיעה את טענות ההגנה של הנאשמים וציין כי החברה ומנהליה לא מצאו לנכון לפנות אל הממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה לצורך קבלת היתר לפיטורי העובדת, טרם שפיטרו אותה, וכי מנהלי החברה לא מנעו פיטורי העובדת ואף הם שפיטרו אותה, ואף שנימקו זאת במצב הכללי של החברה שעמדה בפני סגירה, עולה כי המשיכו בעבודתם, בביצוע הזמנות והתחייבויות שקיבלו על עצמם בחברה. בית הדין לעבודה ציין כי אין קשר בין ההליך הפלילי הנוכחי המתנהל בגין ביצוע עבירות אלו ובין ההליכים האזרחיים שנוהלו בין העובדת לחברה ולהסכמי פשרה ביניהם. התיק נקבע לשמיעת טיעונים לקביעת העונש לחברה ולמנהלים. 

עו"ד יובל אברהם, ממונה בתביעה במשרד הכלכלה, ציין כי "בחוק עבודת נשים קבע המחוקק מגבלות וסייגים על מעסיקים, שנועדו בין היתר להגן ולשמור על זכויותיהן של נשים בתקופת ההיריון, ומשרד הכלכלה נחוש למצות את מלוא ההליכים כנגד מעסיקים אשר מפרים הוראות חוק זה ופוגעים בזכויות העובדות והם צפויים לאכיפה מוגברת ולענישה הולמת". עו"ד אברהם הוסיף כי ההרשעות וגזרי הדין המרתיעים שניתנו לאחרונה על ידי בתי הדין בנושאים אלו מדגישים את חובת המעסיקים לשמור ולהקפיד על מילוי זכויותיהם הסוציאליות של עובדיהם, לרבות של עובדות המצויות בתקופות המוגנות לפי חוק עבודת נשים".

לדברי יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, "מינהל הסדרה ואכיפה שם דגש על הגנה על זכויותיהן של עובדות ועובדים הנמצאים בטיפולי פוריות, הריון ולידה וחשוב שמעסיקים ומנהלים יהיו מודעים להוראות החוק ולסנקציות שיוטלו עליהם בעקבות הפרתן. נזכיר כי הסנקציות על הפרות אלו נעות בין עיצום כספי עד גובה של 35,740 שקל לכל הפרה, ועד הגשת כתב אישום".

בשנתיים האחרונות, מאז כניסת החוק להגברת אכיפה, נפתחו 133 תיקים בתחום עבודת נשים, הוגשו 18 כתבי אישום כנגד מעסיקים שהפרו את חוק עבודת נשים והורשעו 11 מעסיקים, להם ניתנו עיצומים כספים בגובה 426,130 שקל וכן ניתנו שש התראות".

בימים אלה מפיץ מינהל ההסדרה והאכיפה עלון בנושא זכויות עובדים/ות בנוגע לטיפולי פוריות, הריון ולידה. כמו כן, תופץ בקרוב גרסה אינטרנטית למעסיקים בנושא זה.

 

 

ת"פ 19625-08-11 מדינת ישראל נ' אוורסט ישראל בע"מ 

ת"פ 15569-05-11 מדינת ישראל נ' א.ס.י טכנולוגיות והנדסה בע"מ

ת"פ 43312-07-10 מדינת ישראל נ' אפיק הראל - עריכות מעגלים מודפסים

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מתמחה במשרד עורכי דין שפוטרה בהיותה בהריון תקבל פיצוי של 24 אלף שקל 

 

 

פוטרה מחברת יורוקום בזמן הריון – ותפוצה ב-110 אלף שקל 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:116
קומיט וכל טופס במתנה