שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה מבקשת לפנות את חברת ארקיע משדה דב בשל שימוש לא מורשה במקרקעין

חדשות

המדינה מבקשת לפנות את חברת ארקיע משדה דב בשל שימוש לא מורשה במקרקעין, צילום: צילום: Getty images Israel
המדינה מבקשת לפנות את חברת ארקיע משדה דב בשל שימוש לא מורשה במקרקעין
11/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בתביעה שהגישה טוענת רשות מקרקעי ישראל כי החל מאמצע שנות ה-90 עושה ארקיע והחברות הקשורות אליה שימוש עסקי בנכסים ובשטחים שבשדה התעופה דב הוז ללא הרשאה, תוך הפרת תום הלב ותוך פגיעה קשה ובלתי מוצדקת בקופה הציבורית. טרם הוגש כתב הגנה

המדינה מבקשת מבית משפט השלום בתל אביב לפנות את חברת ארקיע וכלל שמונה החברות הקשורות אליה משדה התעופה דב הוז. על פי כתב התביעה, שהוגש היום (ה', 11.12) בהליך סדר דין מקוצר, החל מאמצע שנות ה-90 משתמשת חברת ארקיע בנכסים ובשטחים שבשדה דב, לצורך פעילותה העסקית, ללא הסדרה חוזית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת המדינה, כל ניסיון להסדיר את השימוש של חברת ארקיע במקרקעין בהסכמי הרשאה העלה חרס, והלכה למעשה, השימוש העסקי המבוצע על ידה במקרקעין נעשה ללא הרשאה, תוך הפרת תום הלב ותוך פגיעה קשה ובלתי מוצדקת בקופה הציבורית, בניגוד גמור לתקנת הציבור ולהסכמות מאוחרות אליהם הגיעו הצדדים. בנסיבות אלו, הגישה המדינה את התביעה לפינוי וסילוק ידה של ארקיע וכל מי שמטעמה מהמקרקעין.

בכתב התביעה אף מציינות נציגות רשות מקרקעי ישראל, עוה"ד רינה מיוחס, הילה ליבנה ואבי-טל שלומי מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), כי בצד הפגיעה באינטרס הציבורי, מעצם השימוש במקרקעין מבלי שניתנה לארקיע או למי מטעמה רשות מפורשת לעשות כן, מבלי שנחתם עמן הסכם הרשאה ומבלי שהן משלמות דמי שימוש ראויים עבור השימוש במקרקעין, קם אינטרס ציבורי נוסף לפינוי ארקיע מהמקרקעין. אינטרס ציבורי זה הוא החלטת הממשלה, שקיבלה את אישור בית המשפט, הקובעת כי שדה דב יפונה עד לסוף שנת 2018, כאשר לצורך פינוי זה התחייבה רשות שדות התעופה, בהסכם מול רשות מקרקעי ישראל, להפסיק את הפעילות התעופתית של החברות המסחריות ב-30 ביוני 2016.

ארקיע היא חברת תעופה המחזיקה ומשתמשת בקרקע שבשדה דב עוד בטרם הפכה לחברה פרטית בשנות ה-80 ואילך. בפברואר 1980 נמכרה ארקיע לבעלים פרטיים, ועם העברתה לידיים פרטיות עברה החברה שינויים מפליגים בהרכב צי המטוסים, בתחומי פעילותה ובצוות העובדים וההנהלה, והפכה לחברת תיירות ותעופה גדולה וכלכלית עם פעילות עסקית ענפה המציעה, מלבד טיסות הפנים, טיסות שכר לחו"ל וכן שירותי בידוק והחכרת מטוסים.

השימוש של ארקיע מאז ועד היום הוא שימוש עסקי לצרכיה העסקיים. בחלק מהזמנים הוסדר השימוש שעשתה ארקיע במקרקעין בהסכמי הרשאה זמניים, כאשר החל משנות ה-90 משתמשת ארקיע בנכסים ובשטחים שבשדה דב לצורך פעילותה הפרטית ללא הסדרה חוזית. מהתביעה עולה כי החל משנת 2005 מחזיקה ארקיע ומשתמשת בכ-14 דונם לא מבונים וכשישה דונם תכסית שטח מבונה.

בתביעה נטען, בין השאר, כי "כל ניסיון להסדיר את השימוש שעושה ארקיע במקרקעין במסגרת הסכם הרשאה כתוב העלה חרס, והלכה למעשה, ארקיע עושה שימוש במקרקעין ללא הסכם הרשאה, תוך הפרת חובת תום הלב, ותוך פגיעה קשה ובלתי מוצדקת בקופה הציבורית, בניגוד גמור לתקנת הציבור ולהסכמות מאוחרות אליהם הגיעו הצדדים". עוד נטען כי "ללא הסכם הרשאה עם התובעת או עם רש"ת אין הנתבעות יכולות לתבוע הכרה בזכויות כלשהן במקרקעין ומחויבותה של רשות מקרקעי ישראל, כנאמן הציבור, הינה לנהל את קרקעות המדינה בשוויון, לשמור על האינטרס הציבורי, ולא לאפשר מתן טובות הנאה בלתי מוצדקות במקרקעין".

טרם הוגש כתב הגנה.

 

תא"ק 24152-12-14

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה