שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשת מרכולים בצפון הורשעה ונקנסה ב-60 אלף שקל בגין הטעיה ואי הצגת מחירים

חדשות

רשת מרכולים בצפון הורשעה ונקנסה ב-60 אלף שקל בגין הטעיה ואי הצגת מחירים, צילום: סופרמרקט. צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
רשת מרכולים בצפון הורשעה ונקנסה ב-60 אלף שקל בגין הטעיה ואי הצגת מחירים
08/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

חוקרי משרד הכלכלה שביקרו בסניפים השייכים לחברת ביג זול ישראל 1997 גילו כי במספר רב של מוצרים לא הוצג מחיר, ובמוצרים אחרים היה הבדל בין המחיר שהוצג לבין המחיר בקופה. במשרד הכלכלה הדגישו את חשיבות אכיפת חוק הגנת הצרכן דווקא באזורי הפריפריה, שם לצרכן אין את מגוון האלטרנטיבות הקיימות במרכז הארץ

בית משפט השלום בחיפה הרשיע את חברת "ביג זול ישראל 1997 בע"מ" בעבירות לפי חוק הגנת הצרכן וגזר על החברה ועל מנהלה, יוסף אשקר, יחד קנס פלילי בסך של 60 אלף שקל והתחייבות להימנע מעבירה במשך שלוש שנים בסך של 100 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט ד"ר זאיד פלאח קבע כי החברה ומנהלה ביצעו עבירות של אי הצגת מחירים והטעיה במבצע בתיקים שצורפו במסגרת הסדר טיעון. מנהלה בפועל של החברה הורשע גם הוא בביצוע העבירות במסגרת חובתו כנושא משרה וגזר עליו קנס בסך 10,000 שקל או חודשיים מאסר תמורתו, וכן התחייבות להימנע מעבירה במשך שלוש שנים או התחייבות לקנס בסך של 20 אלף שקל שאם לא כן ייאסר ל-24 שעות.

מדובר בחברה שהיא בעלים של רשת חנויות מרכולים בצפון הארץ. חוקרי מחוז חיפה והצפון במשרד הכלכלה גילו במסגרת ביקורי פיקוח שביצעו במהלך 2012-2013, בסניפים בנצרת עילית, בעוספיה, במגדל העמק ובעפולה, כי החברה מבצעת עבירות רבות על חוק הגנת הצרכן.

לאחר גיבוש הראיות בתיקי החקירה הגישה תובעת הלשכה המשפטית, עו"ד רחל בורנשטיין, כתב אישום במרץ 2014. מכתב האישום עולה כי הנאשמת לא הציגה מחירים כנדרש וכן הטעתה צרכנים. כך, לדוגמא, במספר רב של מוצרים שנבדקו על ידי החוקרים לא הוצגו מחירים המוצרים כלל. כמו כן, לגבי מוצרים רבים נמצא כי קיים הבדל בין המחיר המוצג על גבי המוצר למחיר שנגבה בקופה מהלקוח בגין אותו המוצר. בנוסף, במסגרת שילוט שהוצג בחנות בדבר מכירה מיוחדת, גודלן של האותיות שציינו את מחירי הטובין ליחידה בודדת היה מזערי בניגוד להוראות תקנות הגנת הצרכן בהיקשר זה.

במסגרת הסדר שנערך בבית משפט השלום בחיפה הודו הנאשמים בביצוע העבירות, שני התיקים אוחדו וצורף תיק חקירה נוסף אשר בו נחקרה עבירת הטעיה במבצע בהתייחס לקמח לבן. בהמשך להודאתם הרשיע השופט ד"ר זיאד פלאח את הנאשמים בביצוע העבירות והצדדים טענו לעונש.

ב"כ משרד הכלכלה, עו"ד רחל בורנשטיין, טענה כי מדובר בכמות גדולה של פריטים ומההתנהלות ניתן ללמוד על ביצוע העבירות באופן שיטתי. לאור האמור, טענה עו"ד בורנשטיין כי יש לגזור על הנאשמים קנס מרתיע התואם את חומרת העבירה לאור החשיבות בקיום חובות בסיסיות של עוסק מול צרכן בבית העסק, על מנת שזה יוכל לכלכל את צעדיו, המהוות בסיס להבטחת מסחר הוגן ומפגש רצונות אמיתי בין הצדדים.

לצד זאת, הדגישה התובעת את החשיבות היתרה באכיפת חוקי הצרכנות דווקא באזורי הפריפריה, על מנת להגן על הצרכן החשוף יותר לעבירות, בשל העובדה שאין בידיו את מגוון הבחירות הקיימות באזורי מסחר מרכזיים. התביעה פנתה לבית המשפט לגזור עונש מרתיע והתחייבות על מנת להטמיע ערכים אלה בחברה.

 ב"כ הנאשמים טען להיות הנאשמת חברה משפחתית פריפריאלית וטען, בין השאר, כי הנאשמים הודו בביצוע העבירות, כי המדובר בחקיקה דרקונית הקשה לביצוע וכמו כן ביקש שבית המשפט יתחשב בכך שהמדובר בחברה המעסיקה 150 עובדים וקנס גדול בסדר של עשרות או מאות אלפי שקלים יגרום לסגירת הסניפים ופיטורי העובדים.

השופט פלאח קבע בגזר הדין כי "על הנאשם להבין שחובה לקיים את הוראות החוק ואם הוראות אלה מכבידות עליו לטעמו עליו לפנות אל המחוקק ולא להגיע לבית המשפט ולטעון שאותה הכבדה מקשה עליו לעמוד בהוראות החוק", וכי יש לשמור על חוקי המדינה ללא הבדל של מיקום גאוגרפי "ועל אחת כמה וכמה באותם מקומות מרוחקים והקרויים פריפריה ששם אין לצרכן את המבחר הקיים במרכז הארץ".

לדברי עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, "תיקון 39 לחוק הגנת הגנת הצרכן, המקנה לרשות סמכות מנהלית להטלת עיצומים כספים, יאפשר לרשות למקד את האכיפה הפלילית בהפרות החוק הקשות ולספק מענה כמעט מידי בתחום האכיפה המנהלית. זאת, תוך הפעלת מנגנון מהיר, גמיש ויעיל של עיצומים כספיים מרתיעים כלפי מפרי חוק. תיקון לחוק הוא מהפכני המחזק את מעמדו של הצרכן ותשנה את פני הצרכנות בישראל".

 

ת"פ 47127-03-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

אופיס דיפו הורשעה בעבירות צרכנות: המנכ"ל נקנס ב-25 אלף שקל

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:197
קומיט וכל טופס במתנה