שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עומדים להתחתן? אולי תשקלו לקנות דירת מגורים לפני הנישואים

חדשות

עומדים להתחתן? אולי תשקלו לקנות דירת מגורים לפני הנישואים , צילום: הקרדיט משותף לשני עורכי הדין, כפי שכתוב בטקסט
עומדים להתחתן? אולי תשקלו לקנות דירת מגורים לפני הנישואים
30/11/2014, עו"ד אבישי מלכא עו"ד אופיר נחום פרתוק

תא משפחתי המוכר דירת מגורים נחשב למוכר אחד לצורך הפטור ממס שבח. אולם, פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון מאפשר לבני זוג המנהלים הפרדה רכושית, על פי הסכם ממון, פטור מלא ממס שבח לכל אחד מהם, במכירת דירת המגורים שהביאו איתם למערכת הזוגית המשותפת

עד לפני כשנה ידע כל בעל דירת מגורים כי התא המשפחתי (הכולל את זוג ההורים וילדים עד גיל 18) זכאי לפטור ממס שבח במכירת דירת מגורים מזכה אחת לארבע שנים. החל מיום 1.1.2014 בוטל הפטור האמור, וממועד זה מוכרים שהם תא משפחתי, המחזיקים בבעלותם יותר מדירה אחת, אינם זכאים לפטור ממס שבח במכירת דירה כלשהי מבין הדירות שבבעלותם.

במאמר מוסגר נציין כי על אף ביטול הפטור ממס שבח במכירת דירת מגורים מזכה על ידי תא משפחתי שבבעלותו יותר מדירת מגורים אחת, מעניק חוק מיסוי מקרקעין פטור חלקי (מס מוטב) במכירת שתי דירות מגורים מזכות בתקופה שבין השנים 2014-2018 ומס מוטב על כל דירות המגורים שבבעלות התא המשפחתי החל משנת 2018 ואילך.

ואולם, בפסק דין מקיף של בית המשפט העליון שניתן לאחרונה על ידי כבוד השופט דנציגר בעניין זה, קבע כבוד השופט דנציגר הלכה אשר לגישתנו מתקנת את הוראת החוק ומאפשרת במקרים מסוימים מכירת דירת מגורים מזכה בפטור ממס, לא רק של דירת מגורים אחת, אלא של שתי דירות מגורים מזכות באותו תא משפחתי.

בפסק הדין קובע כבוד השופט דנציגר כי כאשר נחתם בין בני הזוג הסכם ממון קודם למכירת דירות המגורים וכאשר שמרו בני הזוג על הפרדה רכושית ביחס לנכסיהם לפני הנישואין, החזקה לפיה רואים תא משפחתי כמוכר אחד ניתנת לסתירה, כך שכל אחד מבני הזוג זכאי להיחשב מוכר נפרד לצורך חוק מיסוי מקרקעין, ואין לבחון את מספר דירות המגורים שבידי התא המשפחתי במשותף.

בהתאם לאמור בפסק הדין, עולה כי אין להשוות את הדין החל על בני זוג שנכנסו לנישואים בשלב מאוחר של חייהם כאשר הם מבוססים כלכלית וברשות כל אחד מבני הזוג דירת מגורים לדין החל על בני זוג שנכנסו למערכת הנישואים בתחילת דרכם. לפיכך אין לפגוע בזכות כל אחד מבני הזוג שנכנס למערכת הנישואים עם דירת מגורים משלו לפטור עצמאי ממס שבח במכירתה וזאת גם כאשר התגוררו בני הזוג בדירת המגורים הנמכרת.

מכאן אנו למדים כי בני זוג המנהלים הפרדה רכושית בהתאם להסכם ממון זכאים לפטור מלא ממס שבח (לדירת מגורים מזכה ששוויה אינו עולה על 4.5 מיליון שקל) לא רק במכירת דירת המגורים של אחד מבני הזוג, אלא שבני הזוג זכאים לשני פטורים ממס שבח, פטור אחד לכל אחד מהם, במכירת דירת המגורים שהביאו איתם למערכת הזוגית המשותפת. זאת, בתנאי שבן הזוג אינו מחזיק בבעלותו דירת מגורים נוספת על דירת המגורים שהביא איתו לנישואים.

יתרה מכך, אנו סבורים כי כל תא משפחתי העומד בתנאים לעיל ושילם מס שבח בגין מכירת דירה, לרבות מס מוטב, זכאי לבקש תיקון שומת מס השבח וקבלת פטור ממס. כמו כן אם אתם עומדים להתחתן, אולי תשקלו לקנות דירת מגורים לפני הנישואים. 

 

עו"ד אבישי מלכא ועו"ד אופיר נחום פרטוק ממשרד עורכי דין אבישי מלכא ושות' המתמחה במיסוי מקרקעין

 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעורך דין מוסמך לקבלת ייעוץ מלא.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:205
קומיט וכל טופס במתנה