שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש ביטל את צווי הסגירה שהוציאה עיריית ת"א נגד עסקים הפתוחים בשבת

חדשות

ביהמ"ש ביטל את צווי הסגירה שהוציאה עיריית ת"א נגד עסקים הפתוחים בשבת, צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש ביטל את צווי הסגירה שהוציאה עיריית ת"א נגד עסקים הפתוחים בשבת
12/11/2014, כתב תקדין

משמעות החלטת השופט אביים ברקאי היא שעיריית תל אביב לא תגיש בקשות חדשות לצווי סגירה של עסקים פתוחים בשבת, וספק אם תוכל להטיל קנסות. ההחלטה צפויה גם להשפיע על עמדתו של שר הפנים הנכנס, גלעד ארדן, שיתקשה לשנות את ההחלטה ללא הליך חקיקתי.

בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב הורה אתמול (ג', 11.11) לבטל את הבקשות שהגישה עיריית תל אביב להוצאת צווי סגירה נגד עסקים פתוחים בשבת. השופט אביים ברקאי דחה את טענת העירייה כי שר הפנים היוצא, גדעון סער, נמנע מלערוך הליך שימוע לראש העירייה רון חולדאי בהתאם לחוק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט ברקאי קבע כי צווי הסגירה הוצאו בהתאם לחוק עזר עירוני, שהוחלט כבר לבטלו במועצת עיריית תל אביב, והשר היוצא סער סירב לאשר אותו, אבל בסופו של יום נמנע מביטולו בתקופת 60 הימים שבהם ניתנה לו סמכות לכך בחוק.

משמעות החלטת השופט ברקאי היא שעיריית תל אביב לא תגיש בקשות חדשות לצווי סגירה של עסקים פתוחים בשבת, וספק אם תוכל להטיל קנסות. לפי חוק העזר החדש, יוכלו חלק ניכר מבתי העסק לפעול בשבת. החלטת השופט ברקאי צפויה גם להשפיע על עמדתו של שר הפנים הנכנס, גלעד ארדן, שיתקשה לשנות את ההחלטה ללא הליך חקיקתי.

שאלת צביונה של העיר

"אין להקל ראש בהחלטת מועצת עיר הקובעת חוקי עזר עירוניים או תיקונם", קבע השופט ברקאי. מועצת העיר היא קולה של העיר. נציגי הציבור בה הם אלה הנבחרים באופן דמוקרטי ואלה המייצגים את האינטרסים השונים של תושבי העיר. מועצת העיר היא קולה של העיר".

עם זאת, הבהיר השופט ברקאי כי הבקשות של העירייה "לא הוגשו בחלל ריק. במהלך הדיונים התברר כי הבקשות הן חלק  ממערכה משפטית שהובאה כבר הן אל בית המשפט המחוזי והן אל בית המשפט העליון. הדי אותה מערכה משפטית הגיעו אף להליכים שבפני ועסקו בשאלות כבדות משקל הנוגעות בין היתר לצביונה של מדינת ישראל, צביונה של העיר תל אביב יפו, וכמובן שמירת השבת וערכיה... ההחלטה בבקשה זו תעסוק אך ורק בדין ובדרך אכיפתו. גם התייחסות להליכים אחרים שהתקיימו תהא רק על מנת להדגיש כי בית המשפט יגביל עצמו לאשר לו - הכרעה על פי הדין... הדיון אינו בשאלה איזו השקפת חיים יש לאמץ, אלא כיצד יש לפעול בהתאם לחוק".

כפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, בהחלטה דרמטית פסל לאחרונה שר הפנים היוצא גדעון סער את התקנות החדשות של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי לפתיחה המונית של סופרמרקטים בשבת, וקבע כי החוק פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל, חורג מאיסור המסחר בשבת בצורה בלתי סבירה, ופוגע בערכי המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. בעקבות זאת, תיקנה מועצת העירייה את חוק העזר העירוני, כאשר בתחילה אישרה ל-300 סופרמרקטים לפעול בשבת, ולאחר מכן נסוגה ואישרה רק לכ-165 בתי עסק לפתוח את שעריהם בשבתות וחגי ישראל.

לקראת סיום כהונתו גדעון סער נמנע מלבטל את התיקון השני לחוק העזר, ורק נימק את הסתייגויותיו מהתיקון והשאיר את ההכרעה הגורלית למי שנכנס לנעליו בתפקיד שר הפנים. "שר הפנים לא עשה שימוש בזכותו לבטל את החלטת מועצת העיר ביחס לתיקון חוק העזר העירוני", הדגיש השופט ברקאי בהחלטתו. "אין לקבל אמירה ממנה עולה כי שר הפנים הבא יחליט כאשר יחליט בהתאם לשיקולים ישקול אשר ישקול. קשה לקבל תשובה כזו בכלל, ואין לקבל תשובה כזו כאשר היא חורגת מההוראות שנקבעו בפקודת העיריות", נכתב בהחלטת השופט ברקאי.

תגובות

"עיריית תל אביב-יפו מכבדת את החלטת בית המשפט ותפעל על פיה", נמסר מעיריית תל אביב, "העירייה לומדת את משמעויות ההחלטה ובמקביל לכך, אנו מצפים שחוק העזר יאושר ויסדיר את אופי השבת בהתאם לרצון תושבי העיר, כפי שבא לידי ביטוי בהחלטת מועצת העירייה".

מנגד, ממטה העסקים הקטנים והמכולות היו מאוכזבים מהחלטת בית המשפט, וציינו כי "פסיקת השופט עומדת בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה".

בתנועה למדינה יהודית מוחים על החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים. "מקרים קשים, זאת יודע כל משפטן, יוצרים דין רע", נטען במכתב שנשלח ליועץ המשפטי של משרד הפנים בדרישה לערער על פסק הדין. "לעתים דווקא מקרים קלים עלולים להביא את בית המשפט לפרסם החלטה שבנסיבות שונות במעט ומורכבות יותר עלולה להיראות פסיקה קשה ובעייתית. כזה הוא המצב במקרה שבו בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב ביטל היום את צווי הסגירה שהוציאה עיריית תל אביב נגד רשתות שיווק ומכולות שרומסים את השבת בפרהסיה הציבורית באין מפריע.

"בית המשפט אמנם ציין בהחלטתו כי זו תעסוק אך ורק בדין הפרוצדורלי ובדרך אכיפתו, אבל סביר להניח שלא נעלמה מעיניו המשמעות האופרטיבית של החלטתו, הפוגעת בשאלות כבדות משקל בנוגע לצביונה היהודי של מדינת ישראל, צביונה של העיר תל אביב-יפו, וכמובן שמירת השבת וערכיה במדינה יהודית ודמוקרטית. נדמה כי השופט ברקאי העדיף את ערכי הדמוקרטיה על פני ערכיה היהודיים של המדינה. יש להצטער על שמקרה קל הביא את בית המשפט לפרסם החלטה קשה ובעייתית, העלולה להכשיר את המשך הצפצוף הצורם של בעלי הזרוע והממון על הערכים הסוציאליים והמסורתיים שהשבת מסמלת עבור כולנו כחברה, והמכרסמת בזהותנו היהודית".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שר הפנים פסל את חוק המרכולים הפתוחים בשבת שהתקינה עיריית תל אביב

 

בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:93
קומיט וכל טופס במתנה